Valg av energiløsning

Startet av anod3-2, februar 24, 2016, 10:20:50

anod3-2

Etter å ha hatt en strømløs hytte i tre år beliggende i Hemsedal og uten sol fra Oktober - Mars har jeg funnet ut at den opprinnelige løsning levert av den lokale hyttebutikken ikke holder mål og håper derfor at dere her inne vil hjelpe meg til å optimalisere annlegget mitt. Ved hjelp av Røilerns strømskjema har jeg beregnet meg frem til forbruket mitt:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/103uyE3L4awEmd-RpTOrG4lUYwvToCKmCGYKaGRa-ULU/edit

Jeg bruker hytta forholdsvis myue i vinterhalvåret(ca 3 av fire helger)

1. Jeg må ha ny batteripakke og har sett på denne: Fuli AGM 600Ah-2Volt Deep Cycle
Har noen noen tanker rundt dette?

2. Oppsettet er som følger: Victron phoenix inverter (800 watt), 100 watts solcelle pakke fra sunwind med dertilhørende regulator( ikke mppt), Dometic tec 29 aggregat og ctek xs 2500 batterilader.

Jeg har skjønt at jeg forbruker mye mer enn det som blir produsert og ønsker jo i den forbindelse å optimalisere, men med tanke på kostnader må ting tas suksessivt. Er det noen som har tanker om hva jeg burde satse på fremover? Mer panel, mppt regulatoi, kraftigere lader eller evt vindkraft, brenselceller.

Alle tips og råd mottas med stor takk

Endeli

MPPT og ekstra panel vil være billigste løsning. Panelet ditt er for lite til 6*600 AH batteri pakke.
Skjemaet ditt er låst så det er ikke så lett å si noe om anlegget utfra forbruk.
Du er heldig hvis du for 50 At fra ditt panel i desember/januar, da må du basere deg på mye aggregat kjøring for å lade batteri.
Vindmølle er selvfølgelig en mulighet, men da risikerer du støy fra bladene. En fordel med vindmølle er at du kan få et lite varme tilskudd fra dumplast, ikke mye, men nok til at en godt isolert hytte oppleves som mindre fuktig, men da må du regne med 20K.
2x200 W panel og MPPT lader får du for +/- 7000. Brenselcelle er bortkastet penger.

Skal du skifte lader ville jeg vurdert en kombi inverter/lader med autostart til aggregatet gjerne Studer eller Victron med 120 AH lader, da vil aggregatet selv starte å lade om spenning på batteri blir for lavt.
Laderen du har nå er på 25 AH og da blir ladetiden ekstra lang med den batteripakken du skiserer. Dette blir nok den løsningen jeg ville gått for da er du ihvertfall garantert fulladet batteri. Med et godt isolert agregathus så bør ikke det være noe problem.

Røilern

"Anyone with the link"  har nå tilgang til regnearket og kan kommentere
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

anod3-2

Jeg har Dometic som er koblet rett til regulatoren og starter når spenningen går under 12 Volt. Forslag til gode regulatorer og paneler? Er 7000-8000 realistisk?

Røilern

Sitat fra: anod3-2 på februar 24, 2016, 19:52:03
Jeg har Dometic som er koblet rett til regulatoren og starter når spenningen går under 12 Volt. Forslag til gode regulatorer og paneler? Er 7000-8000 realistisk?

Jeg ville vurdert å flytte styring av aggregatet til inverteren, alternativt kan du koble den i parallell med regulatoren. Victron inverterne har ganske avansert styring av aggregatet, i tillegg til ved lav spenning kan du også bruke effektbelastning som trigger, begge koblet til hvor lenge situasjonen varer.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

anod3-2

Sitat fra: Endeli på februar 24, 2016, 12:14:29
MPPT og ekstra panel vil være billigste løsning. Panelet ditt er for lite til 6*600 AH batteri pakke.
Skjemaet ditt er låst så det er ikke så lett å si noe om anlegget utfra forbruk.
Du er heldig hvis du for 50 At fra ditt panel i desember/januar, da må du basere deg på mye aggregat kjøring for å lade batteri.
Vindmølle er selvfølgelig en mulighet, men da risikerer du støy fra bladene. En fordel med vindmølle er at du kan få et lite varme tilskudd fra dumplast, ikke mye, men nok til at en godt isolert hytte oppleves som mindre fuktig, men da må du regne med 20K.
2x200 W panel og MPPT lader får du for +/- 7000. Brenselcelle er bortkastet penger.

Skal du skifte lader ville jeg vurdert en kombi inverter/lader med autostart til aggregatet gjerne Studer eller Victron med 120 AH lader, da vil aggregatet selv starte å lade om spenning på batteri blir for lavt.
Laderen du har nå er på 25 AH og da blir ladetiden ekstra lang med den batteripakken du skiserer. Dette blir nok den løsningen jeg ville gått for da er du ihvertfall garantert fulladet batteri. Med et godt isolert agregathus så bør ikke det være noe problem.

Er 7000-8000 realistisk. Har sett på tristar mppt 45 og den ligger 5500

anod3-2

Sitat fra: Røilern på februar 24, 2016, 20:20:41
Sitat fra: anod3-2 på februar 24, 2016, 19:52:03
Jeg har Dometic som er koblet rett til regulatoren og starter når spenningen går under 12 Volt. Forslag til gode regulatorer og paneler? Er 7000-8000 realistisk?

Jeg ville vurdert å flytte styring av aggregatet til inverteren, alternativt kan du koble den i parallell med regulatoren. Victron inverterne har ganske avansert styring av aggregatet, i tillegg til ved lav spenning kan du også bruke effektbelastning som trigger, begge koblet til hvor lenge situasjonen varer.

Hvorfor er det bedre? Inverteren takler jo bare 800 watt.

Røilern

Sitat fra: anod3-2 på februar 26, 2016, 09:12:07
Sitat fra: Røilern på februar 24, 2016, 20:20:41

Jeg ville vurdert å flytte styring av aggregatet til inverteren, alternativt kan du koble den i parallell med regulatoren. Victron inverterne har ganske avansert styring av aggregatet, i tillegg til ved lav spenning kan du også bruke effektbelastning som trigger, begge koblet til hvor lenge situasjonen varer.

Hvorfor er det bedre? Inverteren takler jo bare 800 watt.

Fordelen er at du får flere forskjellige triggere å velge mellom for start av aggregatet.
Det kan være formålstjenlig å starte aggregatet hvis man slår på noe som bruker mye strøm før man har "tømt" batteriet (før spenningen blir så lav at den trigger start).

I tillegg til start ved lav spenning og forbruk over 3Kw har jeg en bryter som jeg kan starte aggregatet mitt med.

Forøvrig vil selvfølgelig autostart av aggregat mens man forbruker strøm via inverter alltid begrenses av inverterens kapasitet.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod