Litium batterier på hytta?

Startet av stroller, februar 25, 2016, 08:47:55

dybis

Solcellene vil maks gi 6 * 200 / 24 = 50 AMP, avhengig av vinkel mot sola, samt litt lavere effekt p.g.a. lengre atmosfære

Det gir en ladning på 50 / 500 = 0.1C worst case

Ludo

Går ut fra at det er snakk om Grid paneler og da ligger kortsluttingstrømmen på ca 36V.
Har jo ikke data for panelene dine.
Dette gir 3 x 36v (5.5A) pr streng = 108V, (i kaldt vær trolig noe høyere kanskje nærmere 125V)

Ladestrøm pr streng ca 19,6A

To strenger gir da ca 40 A.

Ligger du 1000 moh øker nok strømmen med nærmere 1 ampere fra panelene i hver streng. Er det svært kaldt ute øker også effekten betraktelig og du kan nok passere 50A.
Har du en måleshunt (batterimonitor som viser ampere) ser du jo dette selv.

Ellers fant jeg denne https://www.victronenergy.com/upload/software/VE-MPPT-Calc-2_2.xlsx

Bare å laste ned....

Denne regulatoren kan jo kommunisere over Can bus med BMS så det er jo ikke umulig at det ligger en begrensning her? Har du egen kommunikasjonsabel mellom BMS og regulator?

Følger det virkelig ikke med en manual med dette? De som har solgt deg anlegget bør jo i minste kunne levere skriftlig dokumentasjon på hvordan det skal brukes og hvilke retningslinjer som gjelder.

Hvis du har vekselretter 24/5000/120 begynner ladestrømmen å bli voksen, ca 3600W.




torn

Hei!

Det er ingen kommunikasjonskabel mellom bms og regulator.
Som sagt er det lite trolig at jeg kommer til å benytte aggregatlading overhodet. Har foreløpig ikke aggregat i det hele tatt og planen er å fortsette slik. Underkant av 0,1C fra panelene på maks effekt vil da være det maksimale.

Hytta er ikke i bruk i perioden oktober-mars. I denne perioden er batteriene tilnærmet fulle, og panelene delvis dekket av snø, og sola er lite fremme.

Vi varmer opp hytta, også der batteriene står med fjernstyrt wallas et par døgn før vi ankommer i vinterferie og påske. Ellers er hytta i bruk om dommeren og høsten.

Slyboy

Synes dine erfaringer med denne typen batterier er veldig gode for mitt vedkommende.

Å benytte hytta i årets tre første måneder her i Vesterålen er for meg nesten uaktuelt og det som vil komme av effekt fra vindmølla vil mest sannsynlig brennes av på elementet og varme opp rommet der batteriene blir lagret.

Takk for at du har delt dine erfaringer :)
Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

torn

Det ble med ett helt stille fra Ludo. Komponentene i systemet mitt, ladestrøm og bruk er beskrevet. Hvilken risiko mener Ludo det er ut fra beskrevet forhold?

Ludo

Torn,ut fra det du skriver vil nok faren for ødelagte batterier være minimal. Slik du beskriver det vil jo ladestrøm være særdeles lav da regulatoren stort sett vil operere i "float" modus i den kalde årstiden fordi batteriene er fulle. I så måte er heller ikke din bruk representativ for om lading i kulde er OK eller ikke. Poenget må være at en ansvarlig leverandør leverer tilstrekkelig dokumentasjon og manual til kjøper der det tydelig går frem hva som er greit og ikke.

Endeli

https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-12,8-Volt-lithium-iron-phosphate-batteries-EN.pdf

I følge Victron skal deres batteri ikke lades med mer en 0.05C når temeraturen er under 0 degC.  Noe som tilsvarer 10A for et 200 Ah batteri. Så for vanlig solcelle lading bør det ikke være noe problem å lade LiFePo da jeg antar dette vil være likt uavhengig av produsent så sant det er samme batterikjemi de bruker.

torn

Jeg har sett det samme, Endeli.
I oppsettet mitt vil panelene maksimalt lade med 0,1C
I forhold til mitt bruk vil det bare skje i tilfeller der batteriene er tempererte, altså over 0 grader.
I perioder der batteriene er nedfrosset vil ladingen være minimal. Selvutlading på lithium er svært lav så lading vil kun foregå i float, og være langt mindre enn 0,05C.
Jeg er derfor rimelig trygg på at oppsettet mitt ikke representerer noe som helst problem eller risiko.

jkirkebo

Jeg har lithium-batterier i hytte på fjellet og det har hittil fungert strålende. Batteripakka er på 35kWh, laget av 70 moduler fra batteripakkene til 1,5 vrakede Nissan Leaf (hver pakke inneholder 48 slike moduler). Vi utnytter bare ca. 24kWh fra batteripakken for å forlenge levetiden (lader bare opp til 4,05V og ut til 3,30V).

Lading i kulde er slik jeg ser det ikke et problem med korrekt dimensjonert batteripakke. Når vi kommer opp er batteripakka kald, men også fulladet (dvs. ca. 80-85% SOC). Selv med elektrisk stekeovn har vi da strøm til minst 3 dager uten lading, og innen den tid er batteripakka blitt varm og kan fint ta imot 4,5kW fra aggregatet. Jeg kan logge meg på BMSen fra PCen og lese ut temperaturen fra 2 temperatursensorer som ligger på forskjellige steder inne i batteripakka.

Solcelleanlegget på 2616W leverer strøm hele året, men i de kaldeste periodene av vinteren er det svært lite og helt uproblematisk for et kaldt batteri å ta imot. Når sola begynner å gi mer ladestrøm utover mot mars og påske varmes også hytta opp av sola og dermed blir også batteribanken varmere. Nå er det f.eks +4 grader inne på hytta, og vi har ikke vært der på 1,5 uke. I perioder med god sol er uansett batteribanken ladet opp på et par dager etter at vi har dratt, og innen den tid har den ikke rukket å bli kald ennå.

Spesifikasjoner jeg har sett på tilsvarende batterier (LiMn) angir at en ladestrøm på 0,02C er ok ved -20 grader. Det tilsvarer 700W på vår batterpakke, men så kald blir pakken aldri. Det må evt. være i en ekstrem kuldeperiode rundt nyttår, og da kommer lading aldri over 700W. BMS vil uansett koble ut ladingen om ladestrømmen skulle bli for høy i forhold til batteriets temperatur.

Røilern

Sitat fra: jkirkebo på april 03, 2016, 11:39:51

Selv med elektrisk stekeovn har vi da strøm til minst 3 dager uten lading......

----
Solcelleanlegget på 2616W leverer strøm hele året.....

Heftig dagsforbruk og ditto anlegg du har jkirkebo.

Har du lagt ut en komplett beskrivelse av det her på forumet?

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


jkirkebo

Sitat fra: Ludo på april 08, 2016, 18:38:19
Kom over denne:

http://www.tu.no/artikler/industri-tyske-forskere-batterier-til-solcellestrom-kan-vaere-livsfarlige/225783

Ja, det er mange måter å lage et dårlig batterisystem på. Selv har jeg sikret meg på flere måter:

- Bruker celler fra el-biler, disse er av svært høy kvalitet
- Laderegulator er innstilt på maks 4,05V per celle, noe som er langt under farlig spenning (typisk 4,25V og oppover) og dessuten gjør at batteriene holder mye lengre)
- BMS kan kutte ut både ladere og forbruk via sikkerhetsreleer om spenningen alikevel blir for høy (eller for lav)
- Batteribanken er kapslet helt inn siden den er vedlikeholdsfri, så kortslutningsrisikoen er lik null
- Sikring på 250A ut fra batteribanken, det er langt under det den trygt kan levere (som er ca. 2500A).

Alt i alt føler jeg meg tryggere med lithium-banken enn med den gamle blybatteribanken. Blybatterier avgir hydrogengass ved lading, og kan i verste fall eksplodere.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod