Victron BlueSolar MPPT og temperatur kompensert lading

Startet av Jgytterdal@gmail.com, august 29, 2016, 05:41:15

Jgytterdal@gmail.com

Jeg har som mange andre valgt kombinert lader inverter fra Victron og strålende fornøyd.
Har nå, litt på sensommeren ladet batteriene i ny og ne med aggregat/Victron

Jeg leser i dokumentasjonen om tempr. kompensasjon, men ser kun at den senker ladespenningen ved økt tempr.  Mao ikke at den øker spenningen til over 15v på kalde dager slik Eksempelvis Tristar MPPT regulator gjør (jeg har 12 batteribank)


Noen som har erfaring med dette?
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

OS

Jeg har Victron Multiplus 24/2000 og i følge manualen kompenserer den ned til +10C. Jeg sendte e-mail til Victron tiddligere i år om temperatur kompensering og fikk dette svaret (+6C er MPPT regulatorene men svaret gjelder også Multiplus):

SitatThis is clear now, and there is no reason for it to stop at +6C. So we change it, so that it stops at -30C. And also we will make the mV / C configurable.

Timeline for this is the coming few months. I don't have any more exact data yet.

Thanks for the question!

Se også denne diskusjonen:
http://www.byggehytte.no/index.php?topic=1730.0
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Jgytterdal@gmail.com

Takk for svar , keg fant den gamle tråden i mellomtiden.
Da gjelder det vel bare å vente på fw upgrade!
I mellomtiden får man vel bruke Tristaren spn ledestjerne😊
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

SeSe

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på august 29, 2016, 07:57:25
Takk for svar , keg fant den gamle tråden i mellomtiden.
Da gjelder det vel bare å vente på fw upgrade!
I mellomtiden får man vel bruke Tristaren spn ledestjerne😊
Tar opp igjen denne; 
Hytta er under bygging. Jeg har batteriene som skal benyttes stående på lading i garasjen med Victron MPPT 150/60. Jeg bruker annen strømkilde som erstatning for solcellepanelene.
Det jeg observerer er at ved lave temperaturer , så kompenserer ikke Victron 'at-all'.  Kjører på som om det er 20 grader.  'Lave temperaturer' er mindre enn +3 grader.
Tidligere i høst så jeg effekt av temp. kompensering. (varmere i været)
Noe jeg gjør galt, mon tro?  Skuffende virkemåte om den er reell

Røilern

Hvordan har du konfigurert Multiplus'en?

Hvordan konkluderer du med at det ikke foregår noen temp kompensering ?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

SeSe

desember 25, 2016, 13:51:27 #5 sist endret: desember 25, 2016, 15:19:04 by SeSe
Sitat fra: Røilern på desember 25, 2016, 12:37:35
Hvordan har du konfigurert Multiplus'en?

Hvordan konkluderer du med at det ikke foregår noen temp kompensering ?
Mener den ikke kompenserer, fordi spenningen på både float og equilization er likt det som er er programmert inn i Multiplus.  Ser dette i loggen og ved manuell måling med multimeter.
De oppsatte verdier i Multiplus må være +20degC - verdier. Hadde forventet at Multiplus'en kompenserte og økte disse nå med omgivelsestemp på ca +3 degC
Ed.  Oppdaterte firmware idag også.

SeSe

Her er tall fra ny firmware

Røilern

Er dette oppsettet av mppt'en eller Multiplus'en?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

SeSe

Sitat fra: Røilern på desember 26, 2016, 08:01:21
Er dette oppsettet av mppt'en eller Multiplus'en?
Jeg har vært feilaktig i betegnelse av utstyr;  Dette handler om en BlueSolar MPPT.  Jeg editerer innlegget mitt.

Røilern

Ok

Husk at spenningen vi snakker om her er absorpsjon spenningen, og den nås ikke før batteriet er ca 80% ladet.

Hvis batteriene er under dette vil du ikke kunne oppdage om regulatoren kompenserer for temperatur
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

SeSe

MPPT'n går stegene fra bulk til absopsjon, videre til float.(og periodisk equilization)  Er det slik at kun absopsjons-fasen er temp kompensert?  Jeg har vel egentlig bare fått sjekket float - spenning og equilization voltage.  Altså ikke absorpsjons- spenningen.  Jeg skal få sjekket den også.


Røilern

Godt spørsmål - vet ikke.

Victron burde kunne svare på dette
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Det er absorption og float som temperaturkompenseres. Og som Røilern skriver nås ikke de spenningene før batteriet er nesten fulladet.

Har du sjekket at du ikke får feilmelding el siden du ikke har koblet til solceller? Det er ikke sikkert den tåler å bli koblet til en strømforsyning el.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

SeSe

Da har jeg fått logget hva som skjer med strøm & spenning underveis i ladeprosessen,  og ser at Victron Bluesolar 150/60 virkelig temp - kompenserer i absoption fase.

Jeg ble nok lurt av at den må stå i idle 1 time , før den begynner å benytte temp - kompensering. 
Det som gjenstår er å gjenta forsøket når det blir noe kaldere.  Tallene nå tyder på at den interne temp - måleren er ca 5 grader.  Noe som ikke er helt utenkelig.

Røilern

Sitat fra: OS på august 29, 2016, 06:07:51
Jeg har Victron Multiplus 24/2000 og i følge manualen kompenserer den ned til +10C. Jeg sendte e-mail til Victron tiddligere i år om temperatur kompensering og fikk dette svaret (+6C er MPPT regulatorene men svaret gjelder også Multiplus):

SitatThis is clear now, and there is no reason for it to stop at +6C. So we change it, so that it stops at -30C. And also we will make the mV / C configurable.

Timeline for this is the coming few months. I don't have any more exact data yet.

Thanks for the question!

Se også denne diskusjonen:
http://www.byggehytte.no/index.php?topic=1730.0


Har noen fått med seg om Victron har endret dette?

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Sitat fra: Røilern på desember 26, 2017, 21:38:43
Sitat fra: OS på august 29, 2016, 06:07:51
Jeg har Victron Multiplus 24/2000 og i følge manualen kompenserer den ned til +10C. Jeg sendte e-mail til Victron tiddligere i år om temperatur kompensering og fikk dette svaret (+6C er MPPT regulatorene men svaret gjelder også Multiplus):

SitatThis is clear now, and there is no reason for it to stop at +6C. So we change it, so that it stops at -30C. And also we will make the mV / C configurable.

Timeline for this is the coming few months. I don't have any more exact data yet.

Thanks for the question!

Se også denne diskusjonen:
http://www.byggehytte.no/index.php?topic=1730.0

Har noen fått med seg om Victron har endret dette?

Jeg sendte mail til Victron nå og poster svaret her hvis/når jeg får svar.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

OS

Hei,

Fikk svar ang multiplus:

SitatHi Ole,

I looked into the change-logs, and we did make the improvements in the Multi and Quattro firmware (!).

The only thing we perhaps did not do was properly communicate about it.

Since VE.Bus firmware version 415 it works like this:


  • Temp compensation no longer stops at +6C, but continues down to -20C
  • This is for all voltage setpoints, except for Float, Storage and Start-bulk
  • As soon as the temperature comes below -30C, the compensation mechanism is disabled and a warning is shown.
A graph:

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

OS

Og ang MPPT:

SitatHi,

Yes! Sadly we didnt manage to get it all finished before winter, but we do now have a voltage and temp sensor (ble) to go on the battery.

It can be added to a ble network, together with the mppt, and then the mppt works on a real temperature measurement.

Last things on the todo list are
- releasing the firmware for the Smart Battery Sense.
- finish and release on the temp compensation in the mppt.

We'll have several dongles soon, can we send you a few for testing?

For de som ikke vet det: BLE = Bluetooth Low Energy

Han sender meg et par dongler som jeg kan vidersende til et par av dere. Tror ikke de kan brukes sammen med CCGX. De er ment brukt sammen med Victron MPPT uten ekstern tempsensor.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Jgytterdal@gmail.com

Betyr det at det har kommet en ny fw til MP som støtter temperatur kompensert lading iht dette?
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

OS

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Røilern

Da har jeg oppgradert til xxxx422 med tempkompensering til -30°

Tester det akkurat nå. Batteriet holder +1°, (det er -7° ute). Multiplus'en gikk over i absorption ved 30V.  Temp kompenseringen er da på ca 0,8V. Det stemmer ganske bra med min egen tabell.

Jeg fant ingen andre endringer i VE Configure, ingen måte å justere temp kompenseringen på.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod