Vindmølle Air X - Spørsmål (Splittet fra en annen tråd)

Startet av od-hovin.@online.no, august 01, 2016, 09:04:09

od-hovin.@online.no

Hei.
Kan noen hjelpe meg med følgende?
Jeg har fått/arvet en vindgenerator og skal montere den på hytta. Men mangler monteringsanvisning. Den heter X-Air 12 v. model Land. Fra før har jeg solcellepanel og batteri til det.
Kan generatoren kobles direkte til batteriet, eller vil det bli bare tull?

Endeli

Du MÅ ha laderegulator og dump last, men du kobler turbinen rett på batteriet, så vil laderegulatoren "tappe" fra batteriet når dette er fult.
Tristar laderegulator med DL er gode valg og kan også ta seg av solcelle panelene dine.

http://www.fondriest.com/pdf/southwest_airbreeze_manual.pdf
Her er en manual, samme prinsipp

od-hovin.@online.no

Mange takk, da tror det skal bli skikk på det. ;D

stroller

Sitat fra: Endeli på august 01, 2016, 13:37:17
Du MÅ ha laderegulator og dump last, men du kobler turbinen rett på batteriet, så vil laderegulatoren "tappe" fra batteriet når dette er fult.

Jeg hadde Air X i mange år på hytta (til den tok kvelden i en storm). Den var koblet direkte til batteribanken og egen regulator og dump load er ikke nødvendig, men kan være lurt dersom det er dårlig vær.

Røilern

Sitat fra: stroller på august 09, 2016, 13:29:11
Jeg hadde Air X i mange år på hytta (til den tok kvelden i en storm). Den var koblet direkte til batteribanken og egen regulator og dump load er ikke nødvendig, men kan være lurt dersom det er dårlig vær.

Direkte tilkobling til batteriet er korrekt.

En regulator for vindmøller fungerer helt annerledes enn for solpaneler. Det den gjør er å belaste batteribanken ved hjelp av en "dumplast" som er en form for varmeovn. Etter hvert som batteriet blir fullastet belaster denne i praksis vindmøllen mer og mer til denne bare netto leverer vedlikeholdslading.

Uten en slik regulering så vil batteribanken overlades med påfølgende konsekvenser.

Alt dette med forbehold om at vindmøllen ikke inneholder en innebygget laderegulator
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

stroller

Sitat fra: Røilern på august 09, 2016, 16:33:22

Alt dette med forbehold om at vindmøllen ikke inneholder en innebygget laderegulator


Det første du må finne ut er vel egentlig hva slags vindmølle du har? Er det en Air X, som jeg hadde, så hadde denne innebygget regulering.

Bakk1

Jeg har også en Air-X, her finner du manual: http://www.technosun.com/es/descargas/SOUTHWEST-AIR-X-manual-EN.pdf
Har innebygd regulator, men kan benyttes med ekstern "diversion" type regulator (f. Eks TriStar TS-45 eller TS-60), ved å vri justeringsskruen på mølla helt til stopp medurs.

Slyboy

Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

Tottoa

Hei, jeg har lang og mange erfaringer med Air-X vindgenerator. Den innebyggede regulatoren fungerer utmerket i områder der det ikke er for sterk vind. I 6 år hadde vi den montert på en 4 m mast og den virket perfekt! Rutinemessig skiftet jeg lagrene i rotor og svivel hvert 3. år.
Da jeg bestemte meg for å heve den til 7 m startet problemene, viklingene i spolene ble mer eller mindre brent opp og vi opplevde lading på oppimot 40 amp. (12 V) kraftigere spole ble innkjøpt fra Kina, men det samme skjedde på nytt.
Det som tar knekken på generatoren er de brå stoppene som den innebyggede regulatoren påfører spolene når den finner ut at batteriene er oppladet. Elektronikken kortslutter spolene, dermed stopper/bremser rotoren. I sterk vind er dette en brutal prosess som utvikler mye varme og svir spolene over tid.
Det jeg gjorde var å fjerne den innbygde regulatoren og legge til en 4. slepering (3p + jord), nå har jeg 3p AC strøm til en ekstern likeretter som takler 100 amp og som er koblet rett på batteribanken. Det funker som bare det, i tillegg trenger den ikke så grove kabler, tidligere 2x 50 mm2 er nå erstattet med 3x 6 mm2.
Overskuddsenergien brennes av på en dumplast tilkoblet en Xantrex regulator.
I tillegg er det montert en elektronisk brems/stopp modul før likeretteren. Den kobler inn 3x 1 ohms motstandere i 30-40 sekunder før spolene kortslutter. Dermed får generatoren en soft stopp.
Med sterk vind opplever vi +40 amp lading, det utvikler noe varme i generatoren men ikke mer enn den tåler.

Røilern

Informativt Tottoa

Hva slags vindforhold er det der du holder til?

Hvor mye energi får du på en dag/uke/måned/år?

Bråker den?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod