Vi har kjøpt ny hytte - den er uten strøm!

Startet av Tottoa, november 01, 2016, 02:01:16

Tottoa

Hei, vi har kjøpt en brukt hytte på Ringvassøy i Troms som er uten strøm og vann. I den forbindelse planlegger vi i førsteomgang å få lagt inn sommervann og strøm fra batteri, solceller og vindgenerator.

Tar mer enn gjerne mot innspill og kommentarer for hvordan dette bør gjøres.

Jeg planlegger med en 48 volts batteripakke der alt på hytta er drevet av 220v med unntak av oppvarming, koking og vann.

Planlegger også med å ha aggregat backup til lading av batteripakken.

Her er Finn annonsen:http://m.finn.no/realestate/leisuresale/ad.html?finnkode=77482073&fks=77482073

Moen

Hei,fin hytte og beliggenhet. Nært fjorden med fin utsikt :)Tenker at vindkraft bør du vurdere,men det har også en bakdel i forhold til høst og vinterstormene. Vi som bor på kysten i dettan landet, vet jo at det kan være temmelig heftig. Vet ikke hvordan det er på sommeren der dere har hytta,men det er nærliggende å tro at en del tåke inn fra havet på vår og sommerdagene vil det bli. Det har jo også å si for hva man velger. En kombinasjon av vind,sol og aggregat som du skriver er nok det beste. Har bygd en sommerhytte på Finnmarkskysten som jeg holder på å snekre sammen et strømmanlegg på! Derfor har jeg ikke noen erfaringer med drift av strøm på hytte. Har forhørt meg grundig omkring i nærområdene hvordan andre erfarer ting,det kan jo være nyttig i ditt tilfelle. Kanskje er det slik at på kysten har vi mere vind og mindre sol mens det er omvendt innlands. Dettan blir jo bare noen tanker fra min side. Lykke til  :) :)

Tottoa

Det er nokk rett som du sier at det i perioder kan være en del havtåke som kan ta sollyset. Plasseringen ellers har utmerkede sol forhold fra tidlig morgen og hele døgnet sommerstid.

Når det gjelder vind leker jeg litt med tanken på en stopp bryter til vindgenerator fra "ring hytta varm" modulen. Er det noen som har erfaring med dette?

For øvrig er batteripakken nå kommet i hus. Ikke riktig installert ettersom den krever litt plass. Var heldig og fant en ny, ubrukt batteripakke til en lastetruck der målene var feil oppgitt ved bestilling. Den er 48 V og 625 Ah, et monster å flytte på...

Røilern

Gratulerer med fin hytte

Du bør studere spesifikasjonene på batteriet nøye.

Blybatterier har svært forskjellig konstruksjon avhengig av bruksområde. Ikke helt sikker på om et  slikt batteri er egnet for et solpanelanlegg
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

jkirkebo

Sitat fra: Røilern på november 01, 2016, 20:25:05
Gratulerer med fin hytte

Du bør studere spesifikasjonene på batteriet nøye.

Blybatterier har svært forskjellig konstruksjon avhengig av bruksområde. Ikke helt sikker på om et  slikt batteri er egnet for et solpanelanlegg

Truckbatterier er jo traksjonsbatterier og bør takle en utlading til 50% eller endog 25% rimelig bra (men jeg anbefaler å begrense seg til 50%). Det man stort sett må holde seg unna er typiske startbatterier, batterier som kan levere svært stor strøm men tar skade av å lades mye ut.

stroller

Hvordan er det med selvutlading på slike batterier? Jeg mener å ha hørt sist jeg vurderte nye batterier, at de ladet seg raskt ut i forhold til andre batterier?

Tottoa

Takk for betenkninger relatert til batteriene! Batteripakken jeg har kjøpt er som nevnt truck batterier, og det er ikke optimale for solceller pga noe lavere intern motstand enn de beste solanlegg batteriene. Dette vil medføre raskere selvutlading.

Batteriene er derimot av særdeles god kvalitet, og om de er slik produsenten sier, vil de holde i mange år. De tåler utladning svært godt og krever lite vedlikehold. Auto vanningssystemet fulgte med, men den viktigste årsaken til at jeg kjøpte dem var prisen - de passet ikke inn til trucken de var bestilt til. Tilbakelevering var ikke noe alternativ...

Det blir underholdslading fra både sol, vind, i tillegg blir det lade back-up fra aggregat.

Inverteren for 230V fikk jeg i dag, direkte fra fabrikken på Taiwan, en PIP-MS 4048, fra MPP Solar. Den gir 4kw kontinuerlig og opptil 8kw start strøm i ren sinus. Den har autostart for aggregat eller grid tilkobling. Den takler ikke vindgenerator, men det blir et eget opplegg...

Akkurat nå er jeg på utkikk etter 50 mm2 kabel for å koble opp batteripakken. Jeg trenger 8-10 m, vil helst ha gummi da jeg har dårlig erfaring med PVC. Tar gjerne mot tips om hvor jeg fåt tak i dette til en pris som ikke tar både skjorte og bukse... pent brukt sveisekabel eller flyplass kabel kan jeg også bruke.

Røilern

Kobber er dyrt - vanskelig å komme utenom.

Legger du flere paralelle kabler eller er det så langt til batteripakken?


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Sitat fra: Tottoa på november 03, 2016, 19:30:50
Akkurat nå er jeg på utkikk etter 50 mm2 kabel for å koble opp batteripakken. Jeg trenger 8-10 m, vil helst ha gummi da jeg har dårlig erfaring med PVC. Tar gjerne mot tips om hvor jeg fåt tak i dette til en pris som ikke tar både skjorte og bukse... pent brukt sveisekabel eller flyplass kabel kan jeg også bruke.
Biltema? Jeg kjøpte 50mm2 kabler på 6m der. Usikker på om de har lengre enn 6m.

Alternativ energi har til kr 80/m:
http://www.alternativenergi.no/1x50mm2_kobberkabel_r%C3%B8d_utend%C3%B8rs_pris_pr_meter.html
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Tottoa

Har sett på Biltema sin kabel, men er litt skeptisk til den, den har PVC kappe. Kabelen skal jeg legge utendørs.

Batteriene hadde jeg tenkt å sette utendørs i isolert kasse. Selv om batteriene er mindre effektiv i kulde har det andre fordeler. Teorien er litt forenklet: den beste oppbevaring av batterier er nedkjølt, ingen ladde batterier tar skade av kulde. Når batteriene lades vil prosessen også generere varme, forbruk genererer også varme i batteriene.

Teorien over er litt forenklet, men tanken er at batteriene kan innta en form for dvale når det ikke er behov for dem. Det er ikke nokk sol for å få tilstrekkelig lading her oppe de neste 2-3 månedene. Om vi tar en helg på hytta, så fyrer jeg igang aggregat og lader med 50-60 amp i 2-3 timer. Da er batteriene varme og strømmen på topp.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod