Utnytte gass i gassflasker

Startet av etsvends, november 21, 2016, 21:17:55

etsvends

Når vi kom opp på hytta i helga fikk jeg så vidt fyr på kokeblusset og kun med en minimal flamme. Gassflaska, en 10 kg kompositt virket ikke tom. Jeg kunne se gassen og kjenne den skvulpe. Kanskje så mye som 1/3. Er det vanlig med så stort trykkfall ved 5-6 minusgrader? Gassflaska står i en kasse utenfor  kanskje 1-2 meter lavere en komfyr og kjøleskap. Kan det være feilen? Har ikke opplevd problemer med kulde på andre hytter før og mistenker høydeforskjellen er synderen.
Er det noen som har erfaringer med det?
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

perg

Høydeforskjellen har nok ingenting med dette å gjøre medmindre du har nok gass på flaska.
Imidlertid har denne type gass dårligere virkningsgrad når det er kaldt så det er godt mulig at det er dette som gjør at den brenner dårlig.
Du kan jo prøve å sette gassflaska inn i varmen i hytta og prøve om det blir bedre så har du jo eliminert den feilkilden.
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

OS

Jeg har hatt gassflasker stående i skap ute i 10 år nå og har ikke opplevd det du beskriver. Det eneste problemet jeg har hatt var en gang det var rundt -20C at det var vanskelig å feste regulatoren til gassbeholderen. Løsningen var å varme opp ringen inni regulatoren. Jeg vil anbefale deg å sjekke koblingen mellom flaske og regulator og også om det er lekkasje i slangen.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

etsvends

Jeg overfører litt til min erfaring med primus som bruker gass. Det er jo håpløst når det er minusgrader, men blir bedre som man holder opp gassboksen og enda bedre når man snur den på hode. Tenkte derfor at høydeforskjellen ville ha betydning når trykket blir lavere grunnet temperatur. Gasser er koblet til komfyr og kjøleskap med T-stykke, men kjølen var ikke i drift. Ingen lekkasjer, men skal prøve med en annen regulator jeg har liggende.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

OS

Sitat fra: etsvends på november 23, 2016, 09:56:30
Jeg overfører litt til min erfaring med primus som bruker gass. Det er jo håpløst når det er minusgrader, men blir bedre som man holder opp gassboksen og enda bedre når man snur den på hode. Tenkte derfor at høydeforskjellen ville ha betydning når trykket blir lavere grunnet temperatur. Gasser er koblet til komfyr og kjøleskap med T-stykke, men kjølen var ikke i drift. Ingen lekkasjer, men skal prøve med en annen regulator jeg har liggende.

Jeg har også erfaring med primus og "problemet" der er at gassboksene inneholder 70% eller mer Butan og resten Propan. Gassbeholderen du har på hytta inneholder ren Propan og den "koker" når temperaturen er over -42C så kulde er ikke noe problem i Norge.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Einar_S

Hvis det er temperaturen som gjør det så vil du ha trykk til å begynne med. Men ettersom du bruker gass vil den flytende gassen på flaska bli kaldere og trykket faller. Dette gjelder i større grad for komposittflasker da de isolerer så innholdet ikke henter så mye varme gjennom flaskeveggen. Prøv å ta den inn for å bli varm(ere) og prøv igjen så ser du om det er temperaturen.

Det er ikke ren Propan, så fordampingspunktet kan være høyere enn 42C.

Høydeforskjellen spiller ingen rolle da Propan er i gassform gjennom slangen.

OS

Sitat fra: Einar_S på november 23, 2016, 20:24:18
Det er ikke ren Propan, så fordampingspunktet kan være høyere enn 42C.

Har du lenke til mer info om dette? Kan ikke tenke meg det er så mye annet enn propan på en propanflaske. På denne siden står det at den fryser ved -187 C og det er samme temperatur som ren propan:
http://my.aga.no/faq/
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

bambus

Så framt det er propan i væskeform i flasken er det mer enn nok trykk for å drive primusen. Regulatoren/ventilen på flasketoppen skal i alle fall redusere/regulere trykket til 300 mbar, som er drivtrykket for primusen. Hvis primusen ikke brenner skikkelig, kan det derfor skyldes defekt regulator, eller evt at det har dannet seg voksavleiringer i brennerdysene, noe som heller ikke er uvanlig.  Jeg ville sjekke regulatoren. Jeg har flere defekte slike liggende i boden på hytta. Eldre utgaver av disse regulatorene hadde tildels dårlig kvalitet.
Mvh Bambus

perg

I Norge er det et krav om at det skal være minimum 95% propan i flaskene, samme som autogass. Resten er butan, luktstoffer etc.

På primuser er det et helt annet blandingsforhold, derfor er det problemer med dem i kulde.

Temperatur burde ikke ha noe å si da og jeg trekker umiddelbart mitt utsagn lenger opp i tråden tilbake  :-[

MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

etsvends

Takk for innspill. Skal prøve å bytte regulatoren. Komfyr og kjøleskap brenner helt fint ved full flaske.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

etsvends

Sitat fra: bambus på november 25, 2016, 19:56:37
Så framt det er propan i væskeform i flasken er det mer enn nok trykk for å drive primusen. Regulatoren/ventilen på flasketoppen skal i alle fall redusere/regulere trykket til 300 mbar, som er drivtrykket for primusen. Hvis primusen ikke brenner skikkelig, kan det derfor skyldes defekt regulator, eller evt at det har dannet seg voksavleiringer i brennerdysene, noe som heller ikke er uvanlig.  Jeg ville sjekke regulatoren. Jeg har flere defekte slike liggende i boden på hytta. Eldre utgaver av disse regulatorene hadde tildels dårlig kvalitet.
Mvh Bambus

Kom opp på hytta i går og samme problemet som sist. Gasskomfyrer brant kun med en minimal flamme som ved dårlig trykk på nesten full flaske. Byttet regulatoren med en annen som lå her og det var løsningen! Takk for hjelpen.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Arctic1827

Ser det står flere steder at på vinteren må en bruke aluminium eller stålflasker, ikke kompositt.
Kan noen forklare hvorfor det er slik? 
Gasstemperaturen i flaskene vil jo uansett være den samme så lenge flaskene står ute.

Jeg bruker alltid komposittflasker, både sommer og vinter, og har aldri hatt problemer med det, men ligger det an til å bli noe særlig kaldere en -10-12 grader pleier vi å holde oss hjemme.

Sæters

Har brukt propanutstyr i en menneskalder uten å merket slike problemer, men regulatorer har nok vært skiftet ut nå og da, uten at vi har hatt noen plan for det.

Noe lignende problem dukket allikevel opp forrige året når vi kjøpte en brukt gasskomfyr med medfølgende brukt regulator. Det luktet ofte gass når vi brukte stekeovnen. Lurte på om det kunne være tette dyser, men lukten forsvant når vi byttet regulator. Etter det har vi byttet til nye regulatorer på alle gassdrevne dingser, gass er lurt å ta på alvor.

OS

Sitat fra: Arctic1827 på desember 31, 2016, 09:16:02
Ser det står flere steder at på vinteren må en bruke aluminium eller stålflasker, ikke kompositt.
Kan noen forklare hvorfor det er slik? 
Gasstemperaturen i flaskene vil jo uansett være den samme så lenge flaskene står ute.

Jeg bruker alltid komposittflasker, både sommer og vinter, og har aldri hatt problemer med det, men ligger det an til å bli noe særlig kaldere en -10-12 grader pleier vi å holde oss hjemme.

Har du lenke til hvor det står at en ikke bør bruke komposittflasker om vinteren?

Jeg brukte 10kg kompositt i mange år men har gått over til 11kg aluminium da jeg får 10% mer gass for samme pris  :)
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Einar_S

Sitat fra: Arctic1827 på desember 31, 2016, 09:16:02
Ser det står flere steder at på vinteren må en bruke aluminium eller stålflasker, ikke kompositt.
Det har med flaskens isolasjonsevne å gjøre. Se min post lenger opp her.

Det kan gjøre at det kommer gass til å begynne med, men så kommer det mindre gass etter at du har begynt å bruke av den. Kommer det lite fra starten av så har det ingenting med flasketypen å gjøre.

Arctic1827

Her bl a side 43: https://issuu.com/hyttetorgetas/docs/hyttetorget_2016?e=19403981/35227352
Aga sier også det om aluminiumsflasker på vinterstid her: http://my.aga.no/propan/

Ang flaskens isolasjon, så vil jo alt sammen, både flaske, gass, koblinger og rør holde samme temperatur som omgivelsene, uavhengig av isolasjonsverdien så lenge en ikke snakker om plutselige temperaturforandringer?

Som du sier så får du jo 10% mer gass med aluminiumsflasker til samme pris, men iallfall der jeg kjøper gass er det skjelden de har aluminumsflasker tilgjengelig.  Stål utgår hos oss iallfall pga vekt!

PS: Ser ikke ut som at linkene fungerer, mao klipp ut og lim inn i leseren!
PS2: Ser ut som de virker likevel...


Røilern

Sitat fra: Arctic1827 på januar 02, 2017, 09:08:12

Ang flaskens isolasjon, så vil jo alt sammen, både flaske, gass, koblinger og rør holde samme temperatur som omgivelsene, uavhengig av isolasjonsverdien så lenge en ikke snakker om plutselige temperaturforandringer?


Propan koker ved -42°C.

Ved forbruk av gass så synker temperaturen i flasken, jo høyere forbruk jo mer synker temperaturen. Den kan komme så lavt som -42°C og da gir ikke flasken fra seg mer gass.

En aluminiumsflaske har høy fordampningsevne fordi den "varmer opp" den flytende propanen så lenge temperaturen rundt flasken er varmere enn -42°C.

En komposittflaske derimot isolerer propanen i flasken og hindrer denne oppvarmingen.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Arctic1827

Jeg ser den, men sliter litt med å se det praktiske i "påstanden".

Hvor mye synker temperaturen i en flaske med f eks 5 liter gass hvor en har på to gassbluss?
Jeg aner ikke, men la oss si 5 grader lavere en utetemperaturen.  Med et kokepunkt på -42 grader vil en ikke få problemer før en er under -35 grader utetemperatur.  Da vil isolasjonsevnen, eller mangelen på isolasjon på hhv kompositt og aluminium være helt marginal, og knapt være målbart, langt mindre i praksis.

Mao: Det er en myte at kompositt ikke kan/ bør brukes om vinteren!


Røilern

Sitat fra: Arctic1827 på januar 02, 2017, 19:51:56
Jeg aner ikke, men la oss si 5 grader lavere en utetemperaturen.  Med et kokepunkt på -42 grader vil en ikke få problemer før en er under -35 grader utetemperatur.  Da vil isolasjonsevnen, eller mangelen på isolasjon på hhv kompositt og aluminium være helt marginal, og knapt være målbart, langt mindre i praksis.

Mao: Det er en myte at kompositt ikke kan/ bør brukes om vinteren!


Det er nok dessverre ingen myte.

Etter hvert som temperaturen synker så reduseres gassproduksjonen. Denne reduksjonen starter nok før man når -42°. Da er produksjonen av gass null.

En flaskes evne til å "produsere" gass er bestemt av flaskens evne til å bli varmet opp av omgivelsene. Her er aluminiumsflasken den beste, stålflasken nr 2 og komposittflasken den dårligste. Dette er fysikkens lover som man ikke kommer utenom. Alternativet til en bedre flasker er flere flasker. 2 stk komposittflasker koblet sammen produserer dobbelt så mye gass som 1.

Problemet stiger med lite gass på flasken fordi det er bare den delen av flasken hvor propan er flytende som tar opp varme.


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

etsvends

Mitt problem var uansett øyeblikkelig uten forbruk først så tror ikke det var flaskens isolasjonsevne som var problemet for meg denne gangen. Det løste seg jo også når jeg byttet regulatoren. Flasker i metall skal vurderes på senere tidspunkt. Mener jeg også fikk fortalt at disse hadde lengre serviceintervall også. Bytter man flaske spiller det vel ingen rolle, men utrolig kjipt å kjøre til LPG stasjon for å fylle for å finne ut at flaska har gått ut på dato..
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod