Ønske om overvåking av temp og og strøm på hytta.

Startet av Gussi, oktober 18, 2018, 16:36:40

Gussi

Hei. Mulig denne tråden burde ha vært under elektro og belysning?
Ønske om overvåking av temp og og strøm på hytta.

Svigers holdet på med ferdigstilling av hytta. De har en kombinasjon av forkjellige energikilder. I gulvet er det installert vann(glykol)båret gulvarme, lukket system med, pumpe, og ventiler på 12V. og 140l. Akumulatortank. Oppvarmingskildene er solfanger som skal holde grunntemp, og til oppvarming er det det tilknyttet ved-ovnen. Strøm i hytta er solselle og en vindmølle. Under hytta er det et isolert teknisk rom, med tank, ventiler, punpe, baterier etc.

Det er også diskutert montering av en varmekolbe i tanken, som skal fungere som en "dump" av overfløding strømforbruk fra sol/vind. Og det er også diskutert å montere en radiator/ovn i tekninsk/rom eller utedo, som skal fungere som en "dump" kide av overflødig vanntemp(Spesielt ved overfyring i vedovn).
Men disse to metodene har vi ikke landet på. Mulig vi skal se ann behovet først.

Føl fri til og kommentere hva som helst her, men hovedsakelig har vi følgene ønsker som vi kunne tenkt oss hjelp til:

Det er ønske om å lese av temperatur og strøm-effekt. Men ikke behov for å styre noe. Kun til overvåking.  Har sett på forskjellige "ringhyttavarm" typer, men de er ikke helt va vi er ute etter, tror vi.

Det vi kunne tenkt oss er temperatur i akumulatortank og romtemperatur. I tillegg hadde det vært morro med strømmåling, på både vindmølle og solselle, pluss spening på batteripakken. Dette skulle helst vært på en oversiktlig app :)

Noen som vet av noe som kan fungere for oss? eller har forslag til hvordan vi kan få til dette?
Har lekt med tanken på en logisk-styreenhet, som man kobler til signal inn og ut på, men usikker på hva man bør gå for, og evt hvordan man kan få til det mot en app.

OS

Hei,

Til overvåkning av strømforbruk, batterispenning osv vil jeg anbefale Victron BMV-712 batterimonitor i kombinasjon med Victron GX eller Victron Color Control GX. De kobler du da til en bredbåndsruter slik du har full aksess hjemmefra. Du bør også ha solcelleregulator fra Victron da de kan kobles til de ovenfornevnte. Ulempen er at de ikke har regulator for vind så du vil da bare kunne lese av totalstrømmen hvis du har annen regulator (forbruk+sol+vind).

Victron GX nevnt ovenfor har inngang for to (eller tre, husker ikke) temperaturfølere.

Jeg har i tillegg en trådløs ruter fra Telldus (som de f.eks selger på Clas Ohlson og Jula). Til den kan en koble så mange tempfølere en vil og ruteren kobles til bredbåndet nevnt ovenfor slik at det også kommer på nett.

Det finnes et hav av andre muligheter også.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Gussi

OS: Takker så mye for svar!

Hadde vært best med en annen monitor som også er kompatibel med mot vindmøllen. Kanskje noen andre her har erfaring med dette?


Jgytterdal@gmail.com

I teorien kunne du ha en egen bmv700 for vindmøllen. Koster jo litt men det ville fungert.
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

jkirkebo

Hvis man bruker Sorel XHCC til styring av solfangere og gulvvarme kan man koble seg opp til denne over internett og se alt av temperaturer i systemet.

Gussi

De har faktisk anskaffet seg en kombi kombi/hybrid-regulator for sol og vind. Fulgte med vindmøllen.

Type wws03-12-n00d fra Sunlaite
http://www.winso80.com/upload/1504225008_.pdf

Noen som har erfaring med disse? og evt en formening om Sorel XHCC vil kunne brukes i kombinasjon med denne regulatoren?

kristianh

Jeg har snust litt på wirelesstag.net men ikke kjøpt/prøvd de ennå.
De har mange sensorer, men dessverre ikke for strømforbruk - da hadde jeg vært solgt.
De virker litt spennende da de har lang rekkevidde og ikke er avhengig av at Wifi og internettilgang står på hele tiden. De har versjoner av sensorene med innebygd minne slik at man kan få historikk uten at wifi etc. trekker strøm hele tiden.
I mitt tilfelle er det ikke nok strøm i november-januar til at jeg kan la internett etc. stå på kontinuerlig, men jeg kan da sende en sms for å skru på med noen dagers mellomrom og likevel få historikken på temperatur etc. Og selvfølgelig få live oppdatering når det er behov for det.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod