El- bil batteri 24 Kw - til hyttestrøm

Startet av Feste kai, februar 25, 2019, 10:10:04

Feste kai


hei.
Ser flere innlegg om dette temaet, og mange gode svar.
Har ny hytte, der all strømbehov går gjennom solcellepaneler og 1-stk
solvarmer samt en vindmølle 3-faset 12-volt på 1,85 KW, som ennå ikke er skikkelig testet ut.
Har 2-batteribanker på hver ca 800 a. og 1000 w på taket+ MMTP ladere ++

Trener mer strøm:)


Har kjøpt et Nissan Leaf batteri som jeg har delt opp og er klar til å sette sammen.
Alle enkeltbatteriene holder 3,8 volt. Målt et og et.
Bør jeg lade disse opp til 4,05 V før jeg kobler disse sammen til 7 batterier og 48 volt.?  Hvilken type ladere bruker dere til formålet.
Elbilspesialisten har BMS løsning der jeg kjøper 1 stk BMS for hvert oppsette.

Trenger tips om hvordan jeg gjør jobben videre, hva må jeg kjøpe inn og hva må jeg være påpasselig med.
Har ikke all-verden av kunnskap innen el.- men har bygget og gjort alt ved hytten så langt, og dette fungerer.
Kjører alt i 230 volt i hytta - jeg har lagt opp er i 3 x 2,5 mm2
Pure sine invertere etc.

setter stor pris på bilder /tegninger og en god forklaring, så skal jeg rapportere tilbake hvordan dette har blitt.



McNisse

Hei
Planer om å gjennomføre samme sak til sommeren og leter en del etter info.
Tips å sjekke info her og på youtube.
Sjekk også http://www.beginningfromthismorning.com samt div video fra samme på youtube.

Legger ved et eksempel på koblingsskjema. Står ikke inne for at dette er riktig, men er det beste jeg har funnet. Tror jeg ville koblet lading fra solcellepanel også på contactor (rele) så all lading og forbruk kan kuttes ved problemer. (Skjema her bruker signal fra Rec BMS til Victron mppt for å kutte lading).

BMS løsningen du nevner under finner jeg ikke. Kunne du lagt inn en link.
Hvor skaffet du pakken med leaf batteri?

sgrevskott

Vi i EnergiTek er distributør på REC Bms som snakker med can-bus til victron eller SMA batteri invertere. Send meg gjerne pm/ mail til Sverre@energitek.no så kan vi hjelpe dere med det dere trenger :)
Mvh Sverre Grevskott, daglig leder EnergiTek As


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod