Oppvarming og drift av ny hytte.

Startet av Stavlaft, mars 30, 2019, 11:44:24

Stavlaft

Som ny bruker ser jeg det er masse detaljkunnskap blandet medlemmene. Skal bygge en hytte på 110 m2 med betonggulv. Ikke strøm vann. Sommervei.

Har ikke løst detaljer på det tekniske men planen så langt er at halve hytta får flis/ skifer og stue kjøkken får tregulv.
- Vannbåren varme i alle gulv.
- Ringes opp og starter en Alde gassbrenner og en Alpha 2 pumpe en eller to? dager før ankomst.
- Stopper gassbrenner ved ankomst og fyrer opp i en vedovn med vannkappe (Caron Aqua 10,5 KWH -7 kWh til vann 3,5 til luft) til akkumlatortank. Ovn står i hall v sov bad rom. I stue kjøkken er der peis i tillegg med åpent til hall. 2 piper.
- Solcelle paneler omformet til 230V. Ledlys støvsuger tv. Kjøleskap og komfyr på gass. - Vann i stor tank frostfritt  i under lem i teknisk rom midt i hytte ( 2x2x1m) ( batteribank samme sted?) Vann pumpes til dusj vask. Dreneres tilbake v avreise.
- Drikkevann på kanne på kjøkkenbenken. Jet vakumtoalett m tett tank.

Forslag til strøm event forslag til løsninger?

----------
Moderator har tillatt seg å redigere tekst så det er enklere  å skille mellom spørsmålene
De fleste områdene er berørt i øvrige tråder - la oss se om vi kan hjelpe deg å finne frem i mylderet av tråder

Stavlaft

Takker moderator for redigering. Hadde denne hyttedrømmen for 15 år siden men da mente alle det var umulig. Nå håper jeg å få bekreftet at prinsippet er mulig (best) men trenger hjelp til å lande gode  tekniske produkter for å gjennomføre prosjektet.

Stavlaft

Ja det ble et mylder av tråder :)
Varme-
Den saken som har vært vanskeligst. Nå håper jeg med det utstyret som finnes på markedet at vannbåren gulvvarme kan brukes i hele hytta. Denne startes med oppringing til en gassbrenner som avlastes av en vedovn m vannkappe v ankomst.
Strøm-
Solcellepaneler med nødvendig utstyr. Vil ha det meste på 230V men noe vil kanskje med fordel gå på 12V? Gassbrenner og sirkulasjonspumpe som skal ringes opp må på kanskje på 12V? Sirkulasjonspumpen til gulvvarme vil gå under hele oppholdet.
Ellers blir det mye lys, pumpe til vann fra gulvtank,TV og strøm til vakumtoalettet.
Gass til stekeovn, platetopp og kjøleskap? Oppvasken for hånd. Ser dettte ut som en OK løsning og hvor stort anlegg vil dere anbefale?

ThomasR

Ser du skriver at du ser for deg gass til kjøleskapet. Jeg vil på det sterkeste anbefale elektrisk. Vi byttet i fjor. Billigere og tryggere.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

ksae

Stavlaft; det er en stund siden tråden ble startet. Er hytta på plass og med hvilke erfaringer når det gjelder varme i gulv? Vi har litt samme utgangspkt, dvs ny hytte på 75 kvm + anneks på 25. Trenger ikke varme i gulvet på stue/kjøkken, men ønsker det på to små bad og entré. Tenkte å satse på varmekabler med energi fra aggregat + batteri med strøm fra solceller. Synspunkter tas i mot med takk!

Tstens

Hei . Har et par kompiser som har bygd nye hytter siste 2 år (Leve hytte og Blåne hytta)
Disse er på henholdsvis 100 og 80 kvm . Betongsåle . De har valgt å innstallere gassanlegg m en ca 3 kubikk nedgravd tank . 2 ovner ,de har ca 12-14 grader varme gjennom hele året . Forbruk på ca 7-8000 kr i gass. Ikke behov for gulvvarme . Skrur opp tempen mot 20 grader og m litt fyring i vedovn så har man god varme i gulv . Jeg selv la gulvvarme på badet mitt . Ca 5 kvm og 760 w kabel . Bruker aggregat i 2-3 timer (ikke bare til gulvvarme ) da går temp fra 0 til 14-16 grader . Det holder . Når jeg fyrer så vil gulvet sakte men sikkert får rom temp . Har isolert bjelkelag og ca 5 cm tykkelse på støp inkl flis . Så ikke veldig mye masse å varme opp . Har relativt stort solcelle anlegg ,4 stk 305 wh panel . Regner med når påsken kommer og sola står godt på ,kan jeg kjøre gulvvarme direkte fra min SMA Sunny Boy /Sunny Island inverter , uten å trekke noe fra batteripakka .  Blir spennende å se .
SMA Sunny Island 4,4M
SMA Sunny Boy 1,5
4X305w mono
8X 24v/35 ah AGM ,48v system
Honda EU70
230v stekeovn, kjøleskap,vannpumpe
Gasstopp ,gassvarmer
230v Jets
Servitek dieselvarmer 24v sta

ksae

Supert, takk! Veldig nyttig! Tenker å gjøre det ganske likt deg, dvs få opp temperaturen i hytta ved hjelp av Wallas + kjøre varmekabler på bad og entré så lenge sol/batterikapasitet tillater det, ev ved hjelp av aggregat. Videre vurderer jeg flis eller laminat/vinyl/belegg i dusj/bad/entré. Ser du har valgt flis og antar da at du anbefaler det?

Forstår du har ringmur/bjelkelag og ikke støpt plate. Er det i hovedsak fordi det gir lunere gulv eller også andre årsaker? Vurderer selv støpt plate + tilfarergulv.

Jutulhaugen

Sitat fra: ksae på januar 28, 2020, 08:49:26
...dvs få opp temperaturen i hytta ved hjelp av Wallas + kjøre varmekabler på bad og entré så lenge sol/batterikapasitet tillater det, ev ved hjelp av aggregat.

Å varme opp hytta ved varmekabler virker som en dårlig ide, med mindre du har mulighet til å starte varmekablene i god tid før du kommer. Det tar lang tid før gulv blir varme, og så skal de varme hytta... Å drive varmekabler på batteri er vel som utopi å regne med mindre du har et mega-anlegg.
4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

Tstens

Hei igjen . Jeg har en gammel hytte m ringmur . Er betongulv og en kjeller der m takhøyde på ca 1 meter . Har laget et  bjelkelag oppå m isolasjon . Brukt spon og støpt gulv oppå der igjen . La fliser da jeg syns det blir mest renslig og greit . Klart kaldt er det . Kostet jo ikke mye å slenge på varmekabler i tilegg . Er pr nå ikke strøm på hyttefeltet men man  vet aldri i fremtiden . Jeg bruker ikke batteriet for å drifte gulvet . Da blir det fort tomt . Men benytter sjansen i blandt  når jeg kjører aggregatet . Men kommer til å prøve m inverteren og panelene når sola står på og det produseres godt over hva gulvet trekker .
Tar tid å varme opp ja . Men fra minus til 15-16 grader tar 3-4 timer . Det er det verdt . Når det fyres og jeg har 20-25 grader inne så kommer guvet sakte etter , uten å bruke gulvvarmen . Uten p «booste» temperaturen m aggregatet , så er det steike kaldt i flere dager 😅
SMA Sunny Island 4,4M
SMA Sunny Boy 1,5
4X305w mono
8X 24v/35 ah AGM ,48v system
Honda EU70
230v stekeovn, kjøleskap,vannpumpe
Gasstopp ,gassvarmer
230v Jets
Servitek dieselvarmer 24v sta


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod