Seriekoble batterier (24V, 48V, etc): hvordan brukes det med 12V-utstyr?

Startet av fatso83, september 13, 2019, 09:40:56

fatso83

I et annet innlegg ble det snakket om å øke spenningen ved å seriekoble batteriene, f.eks. til 24V. Jeg har også hørt om 48V, men forstår ikke helt hvordan dette brukes i praksis.

En ting er de som gjør om likestrøm til vekselstrøm med omformere og kjører 220V ut til utstyret sitt. Det kan jeg forstå, men hva slags utstyr er det som går på 48V DC? Er svaret at det ikke finnes, og at de som booster spenningen så kjører den ned igjen før den går til 12V utstyr, eller finnes det 48V led, fryseskap, etc?

ivarw

Det er en rekke fordeler med å seriekoble batterier i banken til 24 eller 48V. Særlig:

- Mindre spenningsfall ved bruk av 230V inverter med større strømtrekk.
- Kan klare seg med mindre solcelleregulator.
- Mindre spenningsfall ved lengre trekk av ledning ut i anlegget (kan klare seg med mindre tverrsnitt på ledninger).

Det er riktig at det meste DC-utstyr krever 12V. Merk at en rekke produkter takler på 12 og 24V.

For å få til overgang fra f.eks. 24 --> 12V, trenger du en DC-DC-omformer.
F.eks.:
https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2918&category_id=218&option=com_virtuemart&Itemid=39

Slike kan med fordel plasseres ute i systemet, nært forbrukskilde.
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

Amatøren

Det brukes 24 V og 48 V på invertere da man får ned strømtrekket ved samme effekt inn til en 230 V AC inverter (selvfølgelig må man ha inverter for riktig batterispenning).

Strømtrekket halveres hver gang man dobler spenningen.

Derimot skal man fortsatt drifte 12 V utstyr så må man da DC-DC omformer i tillegg. Da enten 24/12 V eller 48/12 V.

Man får samme strøm trekk i 12 V anlegget, men mindre strømtrekk til inverter som gir 230 V AC som da gjør at man kan klare seg med litt mindre kvadrat på kabel mellom batteribank og inverter.
Man lærer så lenge man lever.

fatso83

Sitat fra: ivarw på september 13, 2019, 09:55:59
For å få til overgang fra f.eks. 24 --> 12V, trenger du en DC-DC-omformer. Slike kan med fordel plasseres ute i systemet, nært forbrukskilde.
Den omformeren koster 2600,-, mens en litt enklere variant (uten justerbar utspenning) kan fås for 20USD. Noen grunn til å betale 15x for denne Victron-saken?

fatso83

Jevnt over virker det som det ikke er noen stor grunn for meg å gå over til seriekobling av batterier. Har 12V i dag og det eneste problemet jeg egentlig har er at jeg ikke har stort nok energilager (Ah). Fordelen med høyere spenning virker å være hovedsakelig relatert til kraftig strømtrekk der kabeldimensjonene blir uhåndterlig store på 12V. Mens det forenkler kabling (og tilhørende spenningsfall), så krever en overgang i mitt tilfelle
- bytte av lader
- bytte av omformer (inverter)
- bytte av regulator
- ekstra komponent for DC-DC nedtrapping av 24V->12V.

Det blir jo lett 15-25 laken ut i fra det jeg har sett av priser. Om man i tillegg skulle hatt overgang til 220V på alt innvendig ville jeg måttet skiftet samtlige elgreier også, og jeg antar at 220V-variantene jevnt over ikke er produsert med like stort fokus på strømgjerrighet som de for 12V-markedet. I tillegg ville det innebære en ekstra kompleksitet i det at man må huske å skru av omformeren for å unngå konstant strømtrekk på batteriene selv i standby. Det er litt pes vinterstid når man leier ut hytte langt inne på vidda ...

Det eneste dagens 12V sliter med er inverteren som ikke takler store strømtrekk, f.eks. startstrøm fra vinkelsliper og støvsuger. Siden start av tunge verktøy er en relativt sjelden affære, og jeg akkurat har anskaffet en Honda EU 30is, tror jeg en pragmatisk løsning kan være å anskaffe en 12V-støvsuger og heller kjøre verktøy på aggregat de få gangene det trengs  ;)

jkirkebo

Sitat fra: fatso83 på september 25, 2019, 12:37:12
Sitat fra: ivarw på september 13, 2019, 09:55:59
For å få til overgang fra f.eks. 24 --> 12V, trenger du en DC-DC-omformer. Slike kan med fordel plasseres ute i systemet, nært forbrukskilde.
Den omformeren koster 2600,-, mens en litt enklere variant (uten justerbar utspenning) kan fås for 20USD. Noen grunn til å betale 15x for denne Victron-saken?

Kan være mange grunner. Victron har terminaler så den er lettere å koble. Sannsynligvis har den også høyere effektivitet og lavere standby-trekk.

De fleste klarer seg fint med en utgave til drøye tusenlappen:

https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2464&category_id=218&option=com_virtuemart&Itemid=39

jkirkebo

Sitat fra: fatso83 på september 25, 2019, 12:53:54
Det blir jo lett 15-25 laken ut i fra det jeg har sett av priser. Om man i tillegg skulle hatt overgang til 220V på alt innvendig ville jeg måttet skiftet samtlige elgreier også, og jeg antar at 220V-variantene jevnt over ikke er produsert med like stort fokus på strømgjerrighet som de for 12V-markedet.

Det er faktisk omvendt. Kjøleskap og frysere for 230V får man i A+++ varianter som er svært strømgjerrige, mens tilsvarende for 12V i beste fall er A og bruker flere ganger så mye strøm. Ofte er ikke 12V utgaver særlig brukendes heller, som f.eks kjøkkenventilatorer der utvalget er helt elendig på 12V. Eller baderomsvifter, en PAX Passad bruker bare 4W på 230V.

12V utstyr er som regel produsert med tanke på bruk i campingvogn, campingbil eller båt, der batteriene lades jevnlig fra motor/bil. Ikke for bruk off-grid på hytter, det markedet er SVÆRT mye mindre.

fatso83

Sitat fra: jkirkebo på september 25, 2019, 15:44:43
Det er faktisk omvendt.

Da lærte jeg noe 😀 uansett får man vel problemet med konstant strømtrekk fra omformeren, eller hvordan løses det i praksis? Min gamle sunwind regulator har en av på knapp der jeg kan kutte alt forbruk, men omformere er vel ofte koblet direkte på batteriet. Et par Watt i konstant forbruk (4Ah/døgn@12V) er nok til å tømme batteribanken min i desember/januar når panelene snør ned og jeg ikke er på hytta.

Min gamle 12 volt hyttevokter forbruker knapt noe strøm, mens en 220 volt ville vært avhengig av at omformer stod på. Det kan bli litt risikabelt, med tanke på at omformeren antakelig trekker mye mer strøm enn det som egentlig er forbrukskilden.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod