Industriell behandling av villmarkspanel?

Startet av Hans, februar 19, 2010, 11:34:24

Hans

Jeg har fått et tilbud fra Drømmehytten om å få villmarkspanelen behandlet fra fabrikken med antisoppmiddel og ett strøk vannbasert beis, og har i utgangspunktet takket ja til det. Argumentene for er dels at det koster relativt lite (5.000 kr for hele hytta) og det at jeg da slipper å risikere at ubehandlet panel blir stående for lenge før den blir beiset.

Men for å orientere meg litt videre så sendte jeg av gårde en mail til Scanox som produserer Tyrilin tjærebeis som jeg ideelt sett ønsker å bruke. Svaret jeg fikk derfra gjorde meg litt betenkt og derfor lurer jeg på om andre har gjort seg noen erfaringer med dette.

Her er svaret jeg fikk fra Scanox.
SitatUten tvil at det ville være en fordel å fått kledningen ferdig behandlet før hytta ble satt opp, men dessverre vil dette få stor betydning på slutt resultatet. For å få lød og dybde i treverket er er man avhengig av å benytte Tyrilin tjærebeis direkte på ubehandlet treverk. Du vil også miste effekten av de transparente egenskapene beisen har og miste en del av spillet i treverket hvis du legger en lys pigmentert grunning under.

Dere som allerede har bygd hytte med villmarkspanel, hva har dere gjort?
Vi bygger hytte i Birtedalen i Fyresdal kommune.
Prosessen dokumenteres på http://byggehytte.wordpress.com/ og på http://twitter.com/ho_hodol

Kenneth S

Med tanke på at du skal bruke Tyrilin så hadde jeg droppet det.
Villmarkspanel med Tyrilin er noe av det fineste du kan få.
Men prisen og ideen er jo god.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Toril

Hei

Vi beiset villmarkspanelen vår med Butinox (seterbrun) i sommer. Da hadde hytta stått ubehandlet siden påske. Det var ikke noe problem så langt vi kan se. Strøk nr 2 tar vi kommende sommer.  Ser at det hadde vært en fordel å få beiset underliggere før overliggerne kom på plass, men det hadde vi ikke muligheter til.

Jeg tror at vedlikeholdet over år er viktigere enn om det går noen mnd før du får beiset.

Vi ble anbefalt å bruke Butinox fordi hytta ligger solfylt til og da er visstnok ikke tjærebeis det beste. Har også forstått at tjærebeis trenger hyppigere vedlikehold, men at det er fint er jeg helt enig i :)



Powered by SMFPacks Ads Manager Mod