Anbefalinger for utvendig behandling av villmarkspanel?

Startet av rogustav, februar 28, 2008, 14:32:54

rogustav

Hei!
Skal i løpet av sommeren og høsten sette opp en hytte hvor det skal benyttes villmarkspanel som kledning. I den forbindelse er jeg interessert i anbefalinger til behandling av den nye kledningen. Grunning? Vanlig beis, tjærebeis, maling ?


Byggmester Bjarne


Jeg har satt opp hytte for 3 år siden i et vindhardt høyfjell med liggende villmarkspanel. Denne er behandlet men tyrilin tjærebeis. Bordene ble beiset før det ble kappet til og spikret opp. Det tørker ikke så raskt og bør nok tørke noen dager før de håndteres. Siden ble det påført et strøk til med samme beis.

Min farge kalles gylden og er en rødlig/brun type. I sommer skal jeg benytte en nesten klar type tjærebeis for å holde den ved like på de mest vindutsatte sidene. Jeg er meget fornøyd med behandlingen og har bruk det samme på en snekkerstue jeg har i hagen. Faktisk har flere forbipasserende forespurt på hva som er benyttet og skrytt fælt om utseendet på panelen.

Det kan imidlertid ikke overbeises med andre enn tjære-type-produkter har jeg fått vite. Kan være greit å vite at det blir noe mørkere for hvert beisestrøk år etter år. Fra en lys hytte i unge år blir det mørkere med tidens påførte strøk.

Lykke til med ditt valg.

rogustav

Takk for svar. Har også forhørt meg på andre måter og flere anbefaler tjærebeis. Er klar over ulempen om at den ikke kan overbeises med vanlig beis, samt at den blir mørkere for hver strøk. Anbefales å benytte klar/lys tjærebeis når man har den fargen man vil ha.

Er det noen andre som har noen forslag?

kaldevas

Sitter med samme problem stilling selv, ny vilmarkspanel utvendig og valg av beis eller måling ?

Har ikke lyst for kjærebeis egentlig grunnet lukt og arbeid med dette produkt.

Har sett på disse "super" måling, men etter bruk på huset har jeg funnet ut at dem er dobbel så dyrt og halv part så godt.

Hva har forums medlemer brukt på deres hytte ?

Glen

Synne

Vi har brukt Butinox oljebeis to strøk. Da ser vi fortsatt "treet", og det syntes jeg er fint på en fjellhytte. Med den nye beisen trenger man heller ikke grunning og det er et pluss.

Se også: www.hytteprosjektet.blogspot.com

Kenneth S

Tyrilin anbefales på villmarkspanel, har det selv og kunne aldri ha tenkt meg noe annet.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Hans

Vi bygger hytte i Birtedalen i Fyresdal kommune.
Prosessen dokumenteres på http://byggehytte.wordpress.com/ og på http://twitter.com/ho_hodol

kaldevas

Takker,

se ut at vi bruker tyrlin fra scanox, selges på OBS for 768 for 10 liter.

G

rogustav

Valgte Tix-Ett fra Nordsjø til vår hytte på Ringsakerfjellt etter anbefalinger fra to uavhengige malere med erfaring med behandling av fjellhytter. Har også venner som har benyttet dette produktet på sin hytte.
Fargen ble Morell og resultatet ble meget bra etter ett strøk. Tar et nytt strøk neste vår.

Laddis

Vi brukte tyrilin på liggende utvendig villmarkspanel. Vær oppmerksom på at villmarkspanel krymper, slik at du får hvite striper hvis du beiser med en gang.. Det skjedde ihvertfall med vår hytte.

Hans

Til Byggmester Bjarne og andre med erfaring av dette:
SitatBordene ble beiset før det ble kappet til og spikret opp. Det tørker ikke så raskt og bør nok tørke noen dager før de håndteres. Siden ble det påført et strøk til med samme beis.

Det står noe i brosjyrene til Tyrilin at det ikke bør gå mer enn to uker mellom første og andre strøk. Klarte du deg innenfor denne fristen eller er dette kanskje egentlig ikke så viktig?
Vi bygger hytte i Birtedalen i Fyresdal kommune.
Prosessen dokumenteres på http://byggehytte.wordpress.com/ og på http://twitter.com/ho_hodol

Kenneth S

Jeg har tatt 2 strøket året etter på mine hytter. Synes resultatet blir finere da på villmarkspanel. Dette var også anbefalingen fra min fargehandler.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Bjerge

Vi beiset det inderste panel med Tyrilin inden vi satte yderste panel på og til slut fik yderste vildmarkspanel også Tyrilin.
Nå til sommer, 2 år efterpå, da beiser vi hytta 2. gang :) :) :)

Mulebu

Hva bør en velge på en ny fjellhytte med villmarkspanel, Tyrilin tjæredekkbeis  eller Tyrilin tjærebeis.

Hva er fordeler og ulemper ?



takknemmelig for svar

edit:

tjæralin eller tyrilin ? hva bør en velge ?

Kenneth S

Tyrilin dekkbeis har jeg ikke vært borti.
Men har brukt oljebeisen på flere hytter med villmarkspanel og dette passer utmerket sammen.
Var på en byggeplass idag hvor det var brukt Butinox dekkbeis, det var ikke pent.
"Livet" i villmarkspanelen ble borte.
Minuset med Tyrilin oljebeis er relativ hyppige beiseintervaller på solutsatte steder, men etter første strøket så går det veldig greit å påføre da.
Tips:
Vent et år mellom første og andre strøk, da kommer gløden i treet best frem.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Mulebu

Takker for svar.

Men du mener tjærebeis, ikke oljebeis antar jeg.


Kenneth S

Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod