Skjemmende solcellepaneler

Startet av Rypesteggen, januar 26, 2016, 21:44:58

Rypesteggen

Sørveggen på hytta er gjerne blikkfanget fra omgivelsene, og da er "tapetsering" med solcellepaneler svært skjemmende.
Det verste er at panelene er omrammet av aluminiumsrammer som lyser opp i solsteken. :o
De er naturligvis blanke for å unngå oppvarming fra solen, og dertil reduksjon i effekt.
Det finnes nå noen nye paneler som er mindre fremtredende, men for de eksisterende panelene?

Er det noen som har testet litt kamuflasje? Matt maling/lakk på rammen?
Ikke nødvendigvis svart, men grå/brun eller lignende?
Selve panelflaten har ofte et rutemønster med blanke brede tråder. Kan disse dempes med tusj/maling?
I fjellet i Norge er ikke varmeproblemet så dramatisk som ved Middelhavet.

Regner med at jeg ikke er den ensete som vil ha mest mulig panel, uten at det vises.
Det blir gjerne en diskusjon i hytta om hvor mye som er akseptabelt...  :-\ ;)

Tips?

Røilern

Enig - mitt opprinnelige valg av paneler var påvirket av dette.

Rammen består som regel av elokserte aluminiumsprofiler, litt usikker på om det er mulig å få noe som helst til å bite på dette med lang holdbarhet. Selv har jeg brukt sort tape på noen braketter med ok, resultat. Hvis mine rammer hadde vært "blanke" hadde jeg vurdert å bruke samme type folie som man "klistrer" på biler.

De hvite strekene er vanskelig å bli kvitt - tror du risikerer å lage skygger. Men  også her ville jeg brukt tape

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Tarzan

Solceller fåes i mange farger..
Ansatt i Forbruksimport AS og Sørlandets Fjellsaging AS

stroller

Har du vurdert å plassere panelene p taket? Der er de ofte mindre skjemmende...

Rypesteggen

Takker for gode innspill.  :)

Røilern: Mørk tape kan være en løsning. Usikker på hvor lenge dette holder, men det er verdt et forsøk.

Tarzan: Som jeg antydet i starten så finnes der bedre alternativ ved nykjøp, men det er litt drøyt å skifte ut alle solcellepanel kun pga det visuelle..

Stroller: Ja, takplassering er planlagt. MEN med 1-2 meter snø, så blir lade-effekten litt lav..., og dessuten så tåler nok ikke panelene dette. Skal derfor ha hurtigkoplinger (MC4) så panelene kan ligge på taket om sommeren, og monteres på veggen om vinteren. Så får vi se om man husker å flytte dem ned på høsten  ???

Men uansett, så er det ikke pent med glinsende rammer og rutenett.
Må prøve meg frem. Håper ikke ekstra varme (pga mørkere farge) lager trøbbel.

Røilern

Sitat fra: Rypesteggen på januar 27, 2016, 21:23:23

Røilern: Mørk tape kan være en løsning. Usikker på hvor lenge dette holder, men det er verdt et forsøk.


Bare hyggelig å kunne hjelpe.

Jeg ville brukt litt tid på å finne riktig tape. Det finnes utrolig mye bra tape der ute, men også mye dårlig. Jeg ville ligget unna Biltema og dets like. For tildekking av de hvite stripene finnes det smal tape i forskjellige bredder som brukes i billakkering. Kanskje ikke det billigste, men det kan hende resultatet blir bra
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod