Vedbod eller vedtørkeri

Startet av hyttebygger, februar 10, 2008, 09:04:50

hyttebygger

Vi er lei av å fyre med ved som ikek er skikkelig tørr og at det skal ta så lang tid å tørke veden. Så langt har vi latt veden ligge stablet på bakken med presenning over.

For meg ser det ut til at presenningen er for tett og at vanndamp ikek slipper ut. Kondenserer mot presenningen og drypper ned på veden. Dårlig tørke er resultatet.

Derfor har vi bestemt oss for å bygge et lite uthus som skal brukes til vedtørkeri. Bør ha plass til 4 favner med ved og være en stabil og permanent konstruksjon.

Noen som har gode tips til hvordan dette bør utformes?
Evmt. hvilke viktige momenter jeg bør passe på er med i konstruksjonen?

Håper på gode innspill!

Wessel

Hei!
Ja, dette er det mange som brenner seg på. 
Ett skikkelig bondetips er hvertfall å stable veden med barksiden opp, hvis i tilfelle du skulle stable veden hvor den kan får litt vann på seg. Stabler du inne spiller det kaine kasserolle.

Veden trenger luft\luftsirkulasjon for å tørke. En vedbod fungere beste når den holder veden tør samtidig som den hindrer den i å bli våt.
Gulvet i boden er en fordel om du lager med spalter og klaring ned mot bakken. I taket eller oppunder har du rikelig med ventiler eller åpning for god gjennomtrekk. Mao ha rikelig med luftsirkulasjon i en vedbod.

Preseninger er egentlig fyfy hvis du pakker den inne ned mot bakken, da vil ved\material ligge å dampe i fuktighet.
Du må isåfall legge ved\material på paller eller godt med strø og få den opp fra bakken med GOD lufting under presenning uten at den blåser vekk :P

523iA

I vedskjulet har jeg brukt stammen fra småtrær på gulvet og mot betongveggen på ene siden.. Da får jeg godt med lufting rundt.. Ute under presenningen har jeg lagt 3 paller side om side, og 2 i høyden på sidene, og skrå med noen lekter opp i en spiss mot toppen så det ikke skal samle seg vann oppå presenningen som ligger over. Så får jeg se om det var bra nok når jeg trenger den veden..   ;D

Yeti

Her er ett forslag og her er et annet forslag til luftige vedtørkeri.

Se også vedlagte fil.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod