Laft kontra bindingsverks hytte i fjellet

Startet av ArildGS, mars 29, 2010, 11:51:20

ArildGS

Har veldig sans for laft, men har fått advarsler om høyt strømforbruk. Vår hyttetomt ligger på fjellet (850 moh) på Slettefjell og med et vind drag over tomta. Det blir sagt at dette taler i mot laftehytte og til fordel for bindingsverk når det gjelder strømforbruk.

Med god tillgang på ved (gratis når jeg hogger selv) er utslaget ikke så stort så lenge vi er fysisk tilstede.

Utfordringen blir når vi ikke er der og strømfyring må til for å holde frosten unna rørene eller man ønsker å "ringe hytta varm".

Er det noen som har noen formening om hvor mye større strømforbruk det prosentvis kan bli?

Hva kan eventuelt gjøres av smarte triks? Baderom og kjøkken er planlagt å ligge vegg i vegg.

Bygger hytte på Slettefjell: http://www.fjellsiden.no/hytteprosjekt

rogers

Hvis det er Slettefjell i Vestre Slidre, så er rundt halvparten av hyttene der oppe i laft.  Har ikke hørt om noen større problemer ennå.
Ligger tomten din på toppen, eller vestsiden av ryggen er det godt med vind til tider.  Ligger den i østhellingen mot Beitostølen er det lunere.

Jeg har hørt de lokale snekkerne snakke om at bindingsverk er best,
men da bør man også ha i bakhodet at de lever av å sette opp bindingsverks
hytter.

En variant du også kan vurdere er stavlaft, som kombinerer laft og reisverk.

Jeg har også valgt å ha kjøkken og bad vegg i vegg, for å kunne frostisolere dette området ekstra godt.
VV bereder står på hele tiden, og er plassert inne i et skap på badet.
Over denne har jeg montert trykktank og hovedstoppekran som nyter godt av varmen fra tanken under.

Rør fra brønn  er sikret med selvregulerende varmekabel, og
gulvet på badet har konstant en temperatur på 8 grader når hytta ikke er i bruk.

Pass på at rør-i-rør som støpes ned i sålen ligger frostfritt.
Det samme gjelder rør som evt går mot eller i yttervegg.
God frostisolering rundt sålen og hytta er en god investering mot fremtidige problemer.

Alle rørene hos meg går i sålen under badet, og er derfor beskyttet av varmekabelen over.
Rør til kjøkken går i veggen mellom bad og kjøkken som er godt isolert.


Roger






Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

ArildGS

Takk for svar rogers!

Har av andre grunner forlatt tanken på laftehytte til fordel for bindingsverk. Kommer til å gå for en modifisrt utgave av Familiehyttas modell - Oppdal. Her har vi også bad og kjøkken vegg i vegg.

Kommer dermed til å gå for mye av de samme løsningene som du har gjort Roger. Ønsker å la stue/kjøkken stå for det meste kald når vi ikke er tilstede, men har også fått noen advarsler om at også evt oppvaskmaskin og kjøleskap kan ta skade av frost.

Lurer på om det kan være en ide og legge varme under disse og kanskje under oppvaskbenken også. Har f.eks. god erfaring med et produkt som heter elektroplast, i annen setting riktignok, men som lavspenning/gjør-det-selv løsning for gulvvarme.

Noen som vil kommentere dette eller som har noen tips?
Bygger hytte på Slettefjell: http://www.fjellsiden.no/hytteprosjekt

Bidda

Finner nok flere slike løsninger på "caravan-butikken". Vi har en 12V varmematte under sofabordet.

Trillemarka

Sitat fra: Bidda på april 08, 2010, 12:32:42
Finner nok flere slike løsninger på "caravan-butikken". Vi har en 12V varmematte under sofabordet.

Hvor mye strøm drar varmematta?

Bidda

Nå er jo denne tråden over 2 år gammel så vogna er solgt, kan derfor ikke svare deg.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod