Forhudningspapp eller plast ?

Startet av selvbygger1, januar 24, 2011, 14:18:41

selvbygger1

I uoppvarmet hytte ved sjøen (dvs. uten strøm), skal jeg ha forhudningspapp eller plast i gulv og tak (veggene har jeg allerede puttet plast i) ?

Nilsk

Har ikke veldig greie på dette men ville nok brukt plast.
Kjøpte hyttetomt-09 Ferdig Utv 2010
Skal være ferdig inne, til påsken 2012.

Hyttami

jeg bygger hytte etter "oppskrift" fra drammenshytta og der er det levert plast i vegger og tak. I golv mot bjelkelag er det levert diffusjonsbrems. Jeg mener å ha vært borti at dersom det er hems, dvs varmt rom direkte mot kaldt tak så må en ha noe annet enn plast, men her er jeg usikker da jeg selv ikke har dette.

selvbygger1

Fant denne på http://www.maxbo.no/Spor-Maxbo/Forumposter/Isolering-i-garasjen/ :

SV: SV: Isolering i garasjen

25.08.2010

Hei Tor Inge. Hvis ingen av disse rommene skal varmes opp kontinuerlig vil varm og kald side skifte. Innsiden vil være varmest når du har brukt varmekilder, utsiden når solen varmer etter en kald vinternatt. Av den grunn ville jeg droppet all plast, men brukt forhudningspapp som vindsperre.


http://tjenester.byggforsk.no/default.aspx?funksjon=svartjenesten&stInnholdsID=4&innholdsID=188&sosID=289
SOS - Spørsmål og svar

Jeg bygger en hytte på pilarer. Nedenfra er gulvet planlagt slik: Stubbloftsplater, isolasjon, diffusjonsperre (plast) og tregulv. Men jeg er litt usikker på om jeg skal ha diffusjonssperre (plast) i gulvet, eller om jeg bare skal bruke papp istedenfor?


I gulv av denne typen er det anbefalt å bruke forhudningspapp istedenfor dampsperre av plast under gulvbordene.

--------------------

Er det noen som har erfaring med forhudningspapp i tak og gulv ?

Kenneth S

Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

selvbygger1

Så korrekt oppbygging av gulvet (hytten står på søyler) blir :

parkett
forhudningspapp
spaltegulv (1''x4'' bord)
isolasjon
asfaltplater

?

Kenneth S

Korrekt oppbygningsmåte er:

Bjelkelag feks 48x223 med 21x95 imp skrudd/spikret under bjelkene til å holde stubbloftsplatene.
Stubbloftsplater, bruk 11x36 til å klemme platene ned til 21x95 VIKTIG!
Isolasjon.
Furugolv eller spongolv.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Tom R

Jeg har lest at en del legger plast oppå bakken for å hindre fuktighet å komme opp. Det hører vel kanskje mere hjemme til grunnarbeide enn konstruksjon av gulv.

Tom

Kenneth S

Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Nilsk

Sitat fra: Kenneth S på januar 26, 2011, 15:52:49
Korrekt oppbygningsmåte er:

Bjelkelag feks 48x223 med 21x95 imp skrudd/spikret under bjelkene til å holde stubbloftsplatene.
Stubbloftsplater, bruk 11x36 til å klemme platene ned til 21x95 VIKTIG!
Isolasjon.
Furugolv eller spongolv.

Hvorfor må platene klemmes? Begynte med dette i helgen på hytta mi men har kappet opp Asf vindtett i 55 cm bredde og disse passet akkurat nedi. Også skjøter jeg dem på midtmuren\svilla med klemt skjøt. Vart en 1500 rimligere og bruke slike en og bruke stubbloftsplater.
Kjøpte hyttetomt-09 Ferdig Utv 2010
Skal være ferdig inne, til påsken 2012.

Kenneth S

For å slippe trekk i gulvet.
Før var ikke dette vanlig, derfor bjelkelagshytter blir sett på som gulvkalde.
Dette er like viktig som at utvendig vindtetting skal være 100% tett.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

morten183

Dersom du bruker asfaltplate som stubbloftsplate vil denne "sagge" over tid og vil falle ned. Da forsvinner isolasjonen og du har et gulv uten isolasjon. Selv om platen klemmes med list vil dette skje. Jeg vet at dette er en vanlig løsning men jeg vil på de sterkeste advare mot denne. å krype innunder golvet om noen år dytte opp isloasjonen og legge nye plater er vel ikke det du ønsker. Jeg har selv opplevd dette på 2 gulv.

Kenneth S

Grunnen til at den "sagger" er pga mangel på tetthet eller for dårlig ventilasjon i krypkjeller.
Blir det gjort ordentlig så skjer ikke dette.

Klemlekter!!
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Nilsk

Jeg har ei hytte på 58 m2 og 32,4 meter ringmur. I denne har jeg 22 ventiler som er 110mm store. Så lufting er ikke noe problem.  Nå er platene mine så stramme at dem går akkurat på håret, muig dem er 2 mm større en åpningen og i tillegg bruker jeg klemmlekter som jeg spikrer med 17\40 dykkert  med 20 cm mellomrom så da kan det  vel ikke bli "sagge". Platen går fra svill yttervegg til midtmur på 2,65 cm med klemt skjøt rund hele, t.o.m på midtmuren klemmer jeg den. Evt får jeg bare skru på en Imp 23x48 lekte på tvers av bjelkelaget da som den kan hvile nedtil for og hindre at den "sagger".?
Kjøpte hyttetomt-09 Ferdig Utv 2010
Skal være ferdig inne, til påsken 2012.

morten183

Ja det er løsningen. Legg bord på tvers under (spikere eller skru opp i bjelken) jevne mellomrom, ca 1 m. Ellers vil du risikere at de dettere ned uansett om de er klemt. Plast brukes ikke i et slikt gulv.

Kenneth S

Ingen fare slik du har gjort det Nilsk. Når platene henger så er det slurvete håndverk og ikke platene som er problemet.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Nilsk

Sitat fra: Kenneth S på februar 02, 2011, 16:17:43
Ingen fare slik du har gjort det Nilsk. Når platene henger så er det slurvete håndverk og ikke platene som er problemet.

Ja det kan nok hende det, Stoler på deg jeg Kenneth for du virker som en erfaren mann og ta opp slikt med. Takk! :)
Kjøpte hyttetomt-09 Ferdig Utv 2010
Skal være ferdig inne, til påsken 2012.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod