Kjøpe materialer selv vs byggesett

Startet av Lars Christian, mars 13, 2012, 20:15:10

Lars Christian

Jeg skal bygge hytte og har tegnet skisser for både planløsningen og fasaden.

Jeg lurer på om jeg kan spare endel penger på å få en byggingeniør til å utarbeide ordentlige tegninger til meg + ei materialliste slik at jeg kan kjøpe inn materialer selv. Alternativet er å kjøpe et byggesett, men jeg synes de er veldig dyre ift røffe materialkostnadsberegninger jeg har gjort selv.
Er de noen som har gjort seg noen erfaringer med med dette og kan si noe om besparelser, anbefale byggingeniører til utarbeidelse av tegninger osv?

Bidda

Velkommen til forumet.
Tilbygget på hytta vår skal vi bygge selv og er da litt i samme situasjon som du.

Det finnes firma som har spesialisert seg på å tegne og lage kapplister, eks. www.flexibo.no tror de tar 20-25' for tegninger og kapplister.

Lars Christian

Takk for det :)
Har vært i kontakt med noen firma for å forhøre meg om priser og det ligger rundt 20'-25' for tegninger. Hadde vært interessant å visst om det var mye å spare på å gjøre det på denne måten siden det blir endel ekstraarbeid. Hytta jeg skal bygge blir på ca 80 m2

dybis

Jeg gjorde samme beregninger som deg, at det er en del å spare på å bruke løsvirke. Spesielt hvis man gjør alt selv..

Jeg tegnet hytta selv i sketchup. Deretter brukte jeg noen arkitekter i lavkostland til å fintegne hytta (for byggesøknad). Han fra Pakistan tegnet hytta som jeg ba om det, han fra Filipinene (over 80 år) tegnet hytta litt komisk, men han fra Bulgaria var en ekte arkitekt. Jeg betalte han dobbelt så mye som han ba om, likevel var det super billig. Det skal sies at han kanskje ikke kan så mye om norsk byggestil og byggemetoder, men det har jeg lest meg opp på. Jeg gjør også beregninger på styrke selv. Han endret litt på hytta slik at den ble enda bedre enn det jeg tegnet. Vinduer, planløsning etc. Bare det var verdt pengene x 20. Så laget han fine tegninger som jeg kunne sende inn til kommunen. Han tok kartet og laget en 3-d model, plasserte hytta og så på høyde i terrenge osv. Han var super rask.

Du får sikkert noe helt annet hvis du kjøper tegninger fra noen i Norge. Jeg ville spare penger, gjøre ting selv osv.  Det er nok ikke en løsning som passer alle.

Gravingen starter når snøen har forsvunnet.

Bidda

Du lager vel egen blogg som vi kan følge med på?

Har du link til nettsiden til arkitekten din?

Lars Christian

Hei,
Det hadde vært interessant med en lenke eller en e-post adresse til arkitekten fra Bulgaria som du har benyttet! Jeg regner med at dette er kun tegninger til søknaden? Er det vanlig at arkitekten også gjør styrkeberegninger og beskriver dimensjoner på materialene som benyttes, feks hvis en trenger overdimensjonerte taksperrer, bjelker og dragere til torvtak eller steder med mye nedbør?

Er det forresten noen som har en lenke til leverandørerer av store dragere og taksperrer? Jeg finner mange levererandører av takstoler med altså ikke til andre takløsninger. Dette er en av jokerene i mine svært omtrentlige beregninger av materialkostnadene :)

dybis

Jeg har sendt bulgareren en epost for å høre om det er greit.

Ofte så er det en ingeniører som tar seg av dimmensjonering. For enkle bygg bruker man tabeller. Les boka Trehus, der står det meste. Den er dyr, men et must.

Arkitekten min laget også 3-d modeller for å vise meg hvordan det vil kunne set ut. Han har en del sterke meninger, og det trengte jeg, og vi var vel engentlig veldig enig. Jeg endte opp med å få han til å tegne en del varianter og jobbet meg gjennom en del løsninger. Det blir noen ekstra timer, men resultatet ble helt perfekt i mine øyne. Det blir spennende å se hvordan hytta blir. Etter å ha lest flere bøker om design og arkitektur, ser jeg at han har endret min første hytte til å følge en del normer. Utfordringen er å få til en fin arkitektur, noe som er lett/billig å bygge, og noe som passer på tomten.

Moeeleven selger limtrebjelker. De har også et program for dimmensjonering, men i Norge har de begrenset tilgangen litt. Byggmax har også noen litt mindre bjelker.

dybis

epost adressen til arkitekten er arhnicolov på gmail.com (erstatt "på" med @). Han snakker engelsk og fransk. Vi brukte for det meste email og skype chat.

Lars Christian

Takk skal du ha!
Må bare gjøre en liten jobb med skissene mine, så skal jeg ta kontakt med han.

Bidda

Hadde vært fint å fått sett noe av verket/tegningene, kan du legge it et eksempet?

dybis

Her er de endelige tegningene. Grunnflaten til hytten er under 50 kvm for å slippe litt TEK 10 pes.

Bidda

Bra tegning og løsning.
Husk at du kan ha 1 m takutstikk uten å påvirke BRA. Ville nok ha dratt ut taket litt. Uvant å se at boddør utvendig slår innover og at vask plasseres under vindu  ;)

Lars Christian

Veldig fin hytte!
Tør jeg spørre deg hvor mye arkitekten der tok for jobben?

integrale

Jeg tror det er endel å hente på prisene. Mitt problem med å kjøpe material selv var at jeg måtte lage material listen selv. Byggvarehusene har så mye å gjør at de ikke vil ta på seg slike prosjekt her hvor jeg bor. Når jeg bygget garasje fikset byggevare husene beregningen ved hjelp av ei enkel skisse.

PÅ tilbygget til hytten på 6X6m fikk hjelp av en snekker med materialliste. Håper å få prisene på materialet kommende uke. Prosjektet mitt er lavbudsjett så jeg har gjordt/skal gjør alt selv. Eneste som settes vekk blir graving/sprenging, rørlegger og flislegging av bad.

dybis

Kult med tilbakemelding! Kjør på!!

Takutstikk: Jeg har vel satt 30 cm. Da har jeg en ide hvordan man bygger det. Taksperrene kunne vært med  50 cm takutstikk tror jeg uten problemer med tanke på styrke. Men hvis de hadde blitt lengre ville jeg fått litt mindre utsyn fra kjøkkenvindu. Lengre takutstikk fra gavlveggene tror krever litt mer komplisert tak, med flere dragere, eller evt utvendig stolper. Det vil også gi litt mer skygge på solcellepanel. Men jeg *vet* ikke om dette vil se bra ut?? Tar gjerne i mot synspunkter. Tror hytta ser litt tyngre ut med lengre takutstikk, men det beskytter kanskje litt bedre.

Dør bod: I andre land slår dører gjerne innover :)  Det mangler strengt tatt litt tak over boddøren, noe som *kan* være et argument for at den slår innover (ikke regn på døren når den er åpen), og et argument for at den skal slå utover (man drar med regn inn når man åpner døra innover). Det er vel mindre horisontalt regn i utlandet. Når døren slår innover skygger den for vinduet bitte litt. Tror nok at den kommer til å slå utover, men har bare bestemt meg 93%. Sterke meninger?

Vindu over vask: Dette var nok min ide    :D  Det er flott utsikt fra det vinduet og det er ikke strøm på hytta så man får masse lys (og varme). Jeg har en eller annen romantisk ide om at det er flott å se utover et fjellvann mens mann pusser tennene. Det er ikke noe innsyn. Er det en dårlig ide? Også sett noen bilder av folk som har plassert et speil midt i vinduet, det kan evt prøves senere.

Jeg husker ikke helt hvor mye jeg betalte arkitekten. Det ble vel noen tusenlapper, jeg betalte konsekvent mer enn han forlangte og skrøt fælt når jeg likte det han hadde laget. Det gjorde at jeg fikk super rask responstid og han var positiv og alt var helt knirkefritt. Alle liker vel å bli satt pris på. Det som gjorde at det ble billig var at jeg tok raske beslutninger og skjønte med en gang hva arkitekten mente, og begynte ikke å gjøre fundamentale kompliserte endringer osv., det som gjorde det dyrere er at vi var innom mange løsninger. Jeg tror vi har vært innom 5-6 takløsninger, noen planløsninger, flere balkongløsninger osv. Og så er det slik at når man får tegnet hytten litt detaljert så begynner man å tenke og får ideer. Jeg fikk også sketchup modeller fra han som gjorde at jeg til en viss grad kunne gå inn i hytta og kikke og måle. Det er tøft. Han produserte også autocad tegninger. Jeg betalte fortløpende for å unngå overraskelser, og for at han skulle være sikker på ikke å bli snytt etc.

Materialliste fikk jeg han ikke til å lage. Han er ikke kompetent i norsk byggeteknikk. Jeg gjør det selv. Da trenger jeg ikke å betale andre for å gjøre det og jeg har bedre kontroll på at det ikke skjer klønete feil. Vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det. Jeg trenger først radonduk, og da må man kanskje ha byggekonto for å få en grei pris, og for å få det må man kanskje ha komplett liste? Hmmm.. Byggmax har vel det meste med unntak av en drager og radonsperre. Jeg misliker byggekonto med rabatt greiene, jeg betaler gjerne *litt* mer for å slippe det.

Det er en ting som jeg er klar over. Litt redd rekkverket på veranda kan knekkes av snøras fra taket. Vi prøvde noen varianter med lengre takutstikk akkurat over halvsirkel, men det ble rart.

Noe som ikke kommer fram i tegningene er fundamentet. Det vil bli plate under soverom og stue, og pilarer på bad/inngang. Dermed kan jeg få en dotank under hytta, og kanskje en liten plass til aggregat og annet skrot.

Bidda

Takutstikk:

Hadde ihvertfall brukt 40 helst 50cm.


Dør bod:

Definitivt utover, mye bedre beskyttelse av karmer osv om du ikke har mye takutstikk.


Vindu over vask:

Vanesak----er selv vant med speil over vask, skal hjørnet brukes til dusj?


Litt redd rekkverket på veranda kan knekkes av snøras fra taket.

Du kan montere snøfangere.


Du kan sikkert også plassere varmtvannstanken i rommet under hytta. Har en kjenning som bruket kumringer Ø200cm som rom med luke ned fra kjøkkenet.

helsandn

Hei - kan dere gi eksempel på hvor mye man sparer på å kjøpe materialer selv i forhold til et byggesett fra f.eks familiehytta?


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod