Behandling av panel på baderom

Startet av labbeline, januar 11, 2013, 21:37:39

labbeline

Vi skal ha furupanel på badet på hytta. Jeg lurer derfor på hva vi skal beise panelet med. Må vi bruke oljebeis, eller kan vi gå for Tyrilin med påfølgende voksbehandling? Vi skal ha dusjkabinett, men det blir jo selvfølgelig litt vannsøl rundt vasken. Har sett en del hytter med beiset panel på badet på Finn.no, men er usikker på hva de har behandlet veggene med.
Er det noen som vet hva man bør bruke?

På forhånd takk  :)

www.lillestolen.blogspot.no

rogers

Du bør voksbehandle eller legge matt klarlakk over interiørbeisen på vannutsatte områder badet og over kjøkkenbenk.
Uten dette kan du over tid få fargeforandringer og skjolder på områder som stadig blir vasket og tørket av pga. vannsøl.

Husk at klarlakk kan gi forandringer i hvordan beisen oppleves. Trestjerner klarlakk vil gi en mørkere glød.   En vannbasert panellakk vil gi en svakt sløret overflate,  områder der lakk hoper seg opp (sprekker, kvister etc) kan få grå/hvite halvtransparente flekker (gjelder ikke trestjerner klarlakk)..
Gjør oppstrøksprøver uansett hva dere planlegger å gjøre!
Jeg har ikke testet voks selv.

Alternativt er å bruke fliser på de områdene som er utsatt for vannsøl.
Jeg brukte fliser som brystning på halve badet, og fliser helt opp til tak på resten.




Roger







Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

labbeline

Takk for svar :) Det er et nydelig bad du har!
Planen vår er å ha slettpanel i ulike bredder på veggene, og lys grå oppdal skifer på gulvet. Vi kan kanskje lakke panelet med matt lakk etter beising da? Det må vel være greit hvis vi pusser panelet godt på forhånd... (til nedvask). Jeg har ikke så veldig lyst til å bruke oljebasert lakk, fordi jeg liker det matte utseendet som vannbasert beis gir..

Ellers så blir veggfargen den samme som du har brukt på gangen din. Jeg fikk en malerbutikk til å blande den ut for meg, og den var nyyydelig  :) :) Så tusen takk for alle tips og ideer du deler med oss nye hyttebyggere  :)
Jeg skrev forresten et innlegg om det på bloggen min  ;)

www.lillestolen.blogspot.no

labbeline

...og der så jeg at det var matt klarlakk du hadde skrevet...   ::)
Da blir det sannsynligvis det vi kommer til å bruke  :)

rogers

Kult å lese bloggen din,  hyggelig å være til inspirasjon :-)

Hvis du bruker trestjerner matt klarlakk (oljebasert) så vil beisen endre litt farge.
Den vil få en dypere glød.  Ta høyde for dette når du velger beisfarge til badet.

Jeg brukte en vanntynnet panellakk (Scanox Panellakk) over kjøkkenbenken.  Denne endrer ikke så mye karakter i forhold til områder som ikke er beiset,  men du vil kunne få hvite flekker i sprekker og kvister.  
Disse flekkene unngår du med oljebasert lakk, men du må leve med en noe mørkere farge.


Roger


Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

labbeline

Takker igjen for tips! Det er herved notert!  ;)  Jeg er redd det skal bli for mørkt, så da blir det å prøve ut Scanox  :)


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod