Susing i varmtvannsbereder ved stenging av vann

Startet av Martin Bekkelund, november 12, 2014, 18:03:34

Martin Bekkelund

Hei,

Når vi forlater hytta stenger vi hovedvanntilførselen, skrur av strømmen til trykktanken og vannpumpa i brønnen og tømmer til slutt det gjenværende vannet i rørene ved å åpne en kran til det er tomt.

Av og til, men ikke alltid, starter en susing i varmtvannsberederen etter at vi har tømt ut vannet av rørene. Susingen oppstår bare hvis vi tømmer rørene og kan nærmest minne om tørrkoking, men det er ikke spesielt dramatisk. Skrur vi vannet på igjen stanser susingen. Gjentar vi prosedyren med stenging starter den igjen. Susingen avtar sakte men sikkert, for så å bli helt vekk etter 5-10 minutter.

Det melder seg selvfølgelig noen spørsmål som følger av dette. Berederen er en OSO Flexi RBSX 120. Jeg har ikke klart å lese ut av brukerveiledningen hva fenomenet skyldes. Derfor tenkte jeg å høre om noen her har vært borti tilsvarende, om det er et problem og noe man bør unngå og i så fall hvordan (annet enn å la være å tømme rørene).


Mvh Martin

Lmsafg

Skrur vel av strømmen til varmtvannsberederen og? Hvis ikke kan det jo være tørrkoking som du sier.

Martin Bekkelund

Sitat fra: Lmsafg på november 12, 2014, 19:46:36
Skrur vel av strømmen til varmtvannsberederen og? Hvis ikke kan det jo være tørrkoking som du sier.

Nei, berederen skrus ikke av når vi drar.

Bør vi det?


Mvh Martin

rogers

Sitat fra: Martin Bekkelund på november 12, 2014, 18:03:34
Av og til, men ikke alltid, starter en susing i varmtvannsberederen etter at vi har tømt ut vannet av rørene.

Jeg opplever akkurat det samme. Bruker en OSO 200L VVB.
Slik har det vært i 8år, men har aldri brydd meg om det.


Roger
Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

stroller

PS! Er ikke ekspert på dette området, men dette er hva jeg har blitt fortalt og som jeg fester lit til:
Skru av brederen før vannet tømmes ut.
Susingen du hører er de siste vanndråpene som ligger på varmeelementet. Elementet kopler ut pga. overoppheting, evt. sensor for vann i tanken og susingen avtar.
Det vil dermed fungere å ikke skru den av, da den vil skru seg av selv, men du risikerer dårligere effekt over tid om urenheter får brenne seg fast til varmeelementet. Du stoler også på sikkerhetsmekanismene, skulle disse av en eller annen grunn feile risikerer du i verste fall overoppheting og brann.

KjellG

Alle vvb skal fylles med vann før strømmen kobles til. Tisvarende ved tømming: slå av strømmen!

Martin Bekkelund

Takk for alle svar!

Jeg har i mellomtiden vært i kontakt med rørleggeren som gjorde VVS-arbeidene på hytta. Vi har varmtvannsberederen på en hylle over døra på vaskerommet. Når rørene tømmes for vann, dreneres også tilførselen til berederen, og den tørrkoker slik flere her har vært inne på.

Rørleggeren anbefalte å ta strømmen når vi drar. Vi prøver nå dette, så kan jeg melde tilbake hvordan det fungerer. For oss bør det ikke være et problem, siden vi har en hurtigbereder.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod