Feilmelding E12 -Vera PR 2020 ++

Startet av Suiram, januar 19, 2014, 00:00:12

Suiram

Hei

Har overtatt ei hytte med solcellepanel, regulator og to batterier. Har også kjøpt lader for å lade batteriene med aggregatet.

På regulatoren så kommer det en feilmelding hver kveld som blinker til dagslyset er tilbake, da forsvinner den, noen som har vært borti dette? På hyttetorget står det at det fins et rep.sett, men når jeg kontaktet dem, mente de det var nettsider som ikke skulle ligge åpne og at svarene bare var fritt diktet.

E12 betyr kortslutning på modul input.. Men den forsvinner som sagt ved dagslys.

Spørsmål 2, på regulatoren så kan man velge mellom gel og li (liquid) vi har to Agm batterier. På hyttetorget står det i et svar at den skal stå på Li ,men her inne er det noen som referer til hyttetorget og at det akal stå på agm....

Spørsmål 3, hvordan skal alt kobles? Batteriene er koblet +vs+ og -vs-, cami ovn koblet til plusspol på det ene batteriet og minus på det andre, laderen er også koblet til plusspolen på det ene og minus på det andre. Når vi overtok hytta var regulatoren koblet til pluss og minus på det ene batteriet, nå har jeg byttet om til pluss på det ene og minus på det andre. Er det riktig? :)


På forhånd takk for svar

petter`n


Har ikke veldig gode svar selv om jeg har den selv, mener bruksanvisningen ligger på hytta, men jeg skal se hjemme. Det finnes anvisning på nettet. Det jeg kan si, er at koblingene MÅ gjøres i riktig rekkefølge. Det finnes en "justering" som slår på utelys som gjør hytta "bebodd" når kvelden kommer.  Har tukla en del, men å stille inn batteritype var greit. Hvordan det er å bruke aggregat til lading er det sikkert andre mer teknofrike enn meg som kan svare på. Hint: RØILERN ;D

Suiram

Hei, takk for svar :) Har bruksanvisningen her, den sier bare at E12 betyr kortslutning på modul input og st løsningen er å bli kvitt kortslutningen :) i og med at den virker uten feilmelding på dagtid, er jeg usikker på om vi har noe som helst kortslutning?

Når det gjelder tilkoblingene har jeg fulgt rekkefølgen både på frakobling og tilkobling. Men sier ikke noe om koblingene på batteriene.

Har du to batterier og koblet regulatoren til ett batteri eller til begge?
S

petter`n


Da de begge er koblet sammen med tykke kabler, tror jeg ikke det spiller noen rolle. Anbefaler deg å kontakte Alternativ Energi for å få svar der, det er alltid enklest å høre med de som "har det i handa" eller nøtta ;D

Fant bruksanvisningen, sliter du, prøv å begynne fra start med koblingene i RIKTIG rekkefølge.

Det er lurt å ha et voltmeter inne for å følge med, analoge kutter v. 14,4, 2020 jobber annerledes.

Suiram

Bruksanvisningen er fulgt og riktig rekkefølge både på frakobling og tilkobling.

Har nevnt det for en hyttebutikk, men de visste ikke hva det kunne være som ga E12 angående tilkoblinger så står en ting på nett, butikken sier noe annet. Butikken sier det skal kobles alt på pluss på ene batteriet og alt på minus på det andre, det virker logisk for meg, da skal begge batterien lades jevnt og forbrukes jevnt vs både pluss og minus på samme batteri hvor det ene blir ladet/tømt før det andre lades/tømmes.

Og når det gjelder innstilling på regulatoren om det skal være gel eller li så står det to forskjellige svar fra samme nettside (hvis siteringen er riktig her på forumet)




petter`n


Suiram

Skal gjøre det, fant forøvrig svar på batteritype, med AGM batteri skal den stå på GEL ikke Li (liquid) Kilde: http://www.batterystuff.com/manuals/manual-PR1010.pdf

Ikke Li som hyttetorget svarer på denne linken:
https://cms.hyttetorget.no/problemloser/solcelle/solcelleregulator/innstilling-for-agm-batterier-article101436-211.html

Suiram

Fant også svar på tilkobling til batteriene (hjalp å komme hjem til pcen, istedenfor mobilsurfing):
http://www.smartgauge.co.uk/batt_con.html

Batteriene var koblet etter metode 1, når vi overtok hytta, men er nå koblet etter metode 2 som skal gi en jevnere lading/forbruk på begge batteriene.

I tillegg var cami'en koblet til det andre batteriet som ikke var tilkoblet regulatoren. På Linken over står det nederst at man alltid skal koble laderen(e) på samme batteripoler som forbruk.

Da gjenstår kun et spørsmål og det er feilmeldingen på regulatoren E12 (ser i andre bruksanvisninger, er E12 erstattet med når man ser måne på dagtid er det kortslutning. Her ser vi E12 kun på natta.

S

petter`n


Månen skal vel kun komme fram etter at det ikke er antydning av sol på panelet og en stund etter det og.

Hva sier sentralen når du har sol på panelet ?   Får du strøm inn på batterie ?

Suiram

På dagen er det ingen feilmelding og batteriene blir ladet, selv om det er veldig lite nå i vintermånedene, har et panel på 75watt og 2 batterier på 200ah.

Husker ikke hvor mye lading det ga, hvor mye vil være normalt i dagslys uten sol?

petter`n


Suiram

Takk for alle svar petter'n, ringte AE i dag og det virker ikke som dette er et kjent problem, men svaret er at det ikke er nødvendig å gjøre noe med.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod