Foreløpige erfaringer med Victron Connect Beta app

Startet av Jgytterdal@gmail.com, januar 19, 2020, 10:35:20

Jgytterdal@gmail.com

Victron lanserte nylig en beta versjon av Victron Connect som tilfører en etterlengtet funksjon som jeg er sikker på mange har savnet: muligheten til å konfigurere ulike Victron enheter som er tilkoblet Victron Venus GX / Color Control direkte via internett.
Fram til nå har man har det vært to ulike muligheter å gjøre dette på:

1- via bluetooth (på de enheter som støtter dette)
2- Via ve bus og usb kabel

Ulempen er at begge disse to måtene krever at man er lokalt på hytta/båten

Den nye appen knyttes til din VRM konto, hvor kommunikasjonen skjer via en trygg link via VRM Portal.

Jeg må si at dette er helt fantastisk. Nå har jeg full kontroll over mine enheter og kan konfigurere de på samme måte som lokalt!
Slenger med et par skjermbilder.

For orden skyld : jeg har kun testet android utgaven av appen og kan ikke gå god for at andre plattformer fungerer like bra.

En annen ting: Victron Multiplus støttes ikke av dette, mao du kan ikke konfigurere MP her.
Her kan man heller bruke den andre muligheten ved å laste ned  config fil , gjøre endringer og laste den opp igjen via VRM portal.
Dette gjelder ikke Multiplus Firmware, som krever kabeltilkobling og egen software

Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Offpist

Ja Victron er flinke til å utvikle ny programvare med nye muligheter ;)

Verdt å merke seg også er at selv om Beta2 utgaven kan lastes ned i Windows men det står i release notes at det ikke virker i Windows enda.

Så enn så lenge er det litt for spesiellt interesserte. (derfor også Beta).
Følg med på min solcelle produksjon her:
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13188&sid=11097

ThomasR

Dette virker veldig bra, supert at du deler testerfaringer fra betaversjonen, Ytterdal!

Jeg har personlig valgt å drøye innkjøp av Venus GX, av den grunn at den ikke ville tilført meg mange nye funksjoner i forhold til det jeg har i dag. Men det at Victron nå har lagt til mulighet for å se detaljer (og endatil konfigurere) enheter koblet til med Ve-Direct (som MPPT regulatorer), gjør det straks mer fristende igjen.

Dette har jeg/kan gjøre med utstyret jeg har i dag (ved hjelp av SMS meldinger til Sikom GSM):

- Sjekke batterispenning og temperatur i hytta og i batteripakka

- Slå Multiplus (forbruk) av/på

- Starte/stoppe aggregatet

- Starte frittstående parafinovn ved hjelp av trådløs GSM router og smartkontakt med appstyring (router slår seg automatisk på når jeg fjernstarter Multiplus. Multiplus står for øvrig på konstant fra mars-oktober)


Jeg har savnet følgende som Venus vil gi mulighet til nå med siste endring:

- Mulighet til å remote sjekke mer enn batterispenningen. For eksempel også hvor mye solcellene lader i øyeblikket. (gammel funksjon i Venus)

- Mulighet til å remote konfigurere utstyr, for eksempel endre ladespenning (ny funksjon i Venus)


Ulemper med Venus kontra dagens løsning:

- Man kan i utgangspunktet kun slå Multiplus på/av med app/PC, ikke ved knapp i tillegg. I dag har jeg både Remote og knapp. (Dog har OS vist at det lar seg gjøre med litt programmering)

- Jeg må bruke 12V DC i stedet for 230V AC til GSM routeren. Det betyr at jeg må kjøpe en DC-DC 24V-12V som må stå på hele tiden. Evt kan jeg bruke Sikomen til å slå omformeren av/på



Det er iallfall opplagt at slike nye funksjoner som Victron kommer med, gjør det stadig mer attraktivt. (Og skulle man i tillegg finne på å bytte BMS til REC, så er jo Venusen et "must" med tanke på at BMS da kan styre både MPPT og Multiplus)
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Offpist

Det er også en helt ny GX modell som kommer nå i mars med navn Cerbo CX.
Noen fordeler fra det jeg greier å se:

-Innebygget WIFI og Blåtann.
-HDMI utgang for eksternt panel, men her vil jeg tro du også kan koble den opp mot en TV eller annen monitor.
-2 rele utganger.
-4 tankt innanger
-4 temp sensorer
-4 digitalt innganger
-1 GB intern minne
Følg med på min solcelle produksjon her:
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13188&sid=11097

ThomasR

Nå har Victron Connect V5.17 blitt offisielt lansert, den er altså ikke lenger bare en betaversjon.

Men:
Jeg finner ikke denne nye funksjonen med mulighet for remote kontakt med VE-direct enheter via Venus og VRM i appen.

Har de fjernet denne fantastiske muligheten som betaversjonen tilbød?

Eller er det bare at man ikke får dette opp før man har koblet til en GX-enhet lokalt via Bluetooth en gang først? Hvordan var dette i betaversjonen? Fikk man mulighet der i appen til å logge seg på VRM-kontoen så fort den nye betaversjonen var lastet ned? Eller måtte man oppom hytta og gjøre det lokalt ei gang først?

Det ser ikke ut til å være noe sted i denne nye appversjonen at man kan velge «remote» og/eller logge seg på VRM-kontoen... Men jeg lastet aldri ned betaversjonen denne gangen, så har kun Ytterdals skjermbilder fra tidligere i tråden å sammenlikne med. Finner ikke igjen mulighet for å velge lokal eller remote i device lista. Og heller ingen sted å logge inn/ut av kontoen
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

ThomasR

Se mitt forrige innlegg først!

I disse skjermbildene i Victron Connect hadde jeg ventet å finne mulighet for pålogging på VRM-kontoen, samt mulighet for å velge mellom "local" eller "Remote" enheter.

Har jeg misforstått noe? Eller har Victron fjernet den fantastiske muligheten som ble lansert i betaversjonen av Voctron Connect 5.17??
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Støvle

Har dere funnet ut av dette? Er det fjernet?
Den muligheten hadde vært topp å ha 👍
Ca 8 kWh nissan leaf batterier
REC Q bms
Victron Bluesolar MPPT 150/35
Victron Multiplus ll GX 48/3000/35
2x350W Wattstunde paneler

Jings

Plukket i fra denne lenken https://community.victronenergy.com/questions/40795/how-can-i-change-mppt-settings-remotely.html:

Stefanie  Crilando · 5 days ago
remote settings via VRM (MQTT) has been disabled in the new release of VC 5.17 and probably needs further development in upcoming betas.


--

Guy Stewart (Victron Community Manager) ♦♦  Crilando · 4 days ago
It is a beta test feature, and was not released in 5.17, but is now being tested in 5.18.


--
mvader (Victron Energy Staff)  JohnC · 4 days ago
Wait a few days for v5.18 beta to come out.


--
Helt øverst på siden så er det lenket til beta området, men denne lenken gir foreløpig kun 5.17

--

There is currently a test version of VictronConnect 5.18 (EDITED was 5.17) that allows for remote monitoring, configuration and firmware updating for VE.Direct products connected to a GX device

The beta is available here: https://www.victronenergy.com/live/victronconnect:beta

Støvle

Ca 8 kWh nissan leaf batterier
REC Q bms
Victron Bluesolar MPPT 150/35
Victron Multiplus ll GX 48/3000/35
2x350W Wattstunde paneler

Jgytterdal@gmail.com

Jeg hadde også installert den offisielle versjonen men den sluttet å virke.
Jeg har heldigvis en nedlastet beta versjon som virker som den skal.
Dette er versjon 5.17beta2

Jeg avinstallerte eksisterende vrrsjon og reinstallerte beta og nå
Virker det igjen.
Dette er android for orden skyld

Hvis noen vil ha den, så kan jeg sende den på mail.
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

OS

Sitat fra: Offpist på januar 20, 2020, 11:21:46
Det er også en helt ny GX modell som kommer nå i mars med navn Cerbo CX.
Noen fordeler fra det jeg greier å se:

-Innebygget WIFI og Blåtann.
-HDMI utgang for eksternt panel, men her vil jeg tro du også kan koble den opp mot en TV eller annen monitor.
-2 rele utganger.
-4 tankt innanger
-4 temp sensorer
-4 digitalt innganger
-1 GB intern minne
Venus GX har nesten samme spesifikasjoner utenom HDMI. Cerbo har riktignok 1 ekstra tanksensor og to ekstra tempsensorer. Men for oss hyttefolk holder det nok med tre tanksensorer :-)
Men det er andre fordeler med Cerbo som jeg setter pris på: en ekstra VE.Direct i forhold til Venus GX. Raskere CPU.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

OS

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

ThomasR

Ser ut til at VRM-funksjonen i Victron Connect drøyer i de offisielle lanseringene.
Funksjonen fantes i betaversjonen av 5.17, men forsvant i offisiell lansering av 5.17.
Så dukket den opp igjen i betaversjonen av 5.18, men forsvant i offisiell 5.18
Nå er beta 5.19 ute, men uten VRM...

Tyder på at de strever med funksjoner eller stabilitet kanskje?
Satser på den dukker opp igjen i 5.20🤪
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

OS

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Jgytterdal@gmail.com

Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Røilern

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod