Valg av Aggregat

Startet av Trillemarka, april 19, 2016, 11:54:35

Trillemarka

Hva med et dieselaggregat som dette:

http://www.hyttelivsenteret.no/products/tec-30ev-dometic-dieselaggregat


Da kunne man hatt vifteovn på det. Så slipper man å kjøpe wallas og parafin og installere det.

Aggregat må man ha uansett.



Regneeksempel ved 12 t bruk


Aggreagat med vifteovn
12 t bruk 1600w x 0,7 l avgiftsfri diesel= 8,4lx 10kr l= 84 kr

Wallas
12t bruk 1600w x 0 ,16 l= 1'92l x10kr l= 19,2 kr

Kan man si at man har 30 vinterdøgn koster det i drivstoff 2520,- for 12 timers vifteovn i 30 hyttebesøk

Jgytterdal@gmail.com

Regneekemplene er riktige de, men desverre er 12t med 1600w ikke i nærheten nok til å varme opp ei hytte,

I mitt tilfelle starter jeg opp Wallasen 18-20t på forhånd på full rulle, og da har jeg ca 13-15 grader i hytta på vinterstid .
Utetemperatur -6 -8 grader
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

jkirkebo

En ting å ta med i beregningen er at Honda (som det meste annet) er dyrt i Norge. Jeg har et EU65iS aggregat på hytta, liste pris i Norge på dette når jeg kjøpte var 43.000,- og da kom fjernstartkabel og kjøleluftkanal i tillegg. Kunne nok fått alt for rundt 40k med litt pruting. Jeg endre dog opp med å kjøpe fra England, fikk alt levert på døra ferdig momset for litt under 30k. Fin besparelse det. Honda har 5 års verdensomspennende garanti, så man får fint fikset ting i Norge på aggregat kjøpt andre steder.

torn

Jeg kjøper absolutt poenget til Røilern når han hevder at inverteraggregat er unødvendig når man har inverter i kraftanlegg. Jeg har en Victron multiplus 24/5000. Den har 120 amp lader. I så måte ville et Honda EM 4500 cxs vært perfekt. Det kan fjernstartes og har passende kapasitet til å forsyne laderen, og ikke så mye mer.

Likevel må jeg si at jeg ble mektig imponert over demonstrasjon av Honda EU 70 is under hyttemessen. Det ble startet innendørs i hallen og hadde et imponerende lavt støynivå og eksosutslipp. Det gikk riktignok på tomgang. Prisen er selvfølgelig stiv sammenlignet med EM 4500 cxs. Ca. 55.000,- inkl trådløs fjernstart på kampanje. Representanten fra Berema argumenterte for EU også til mitt bruk som kun er lading. Han mente at ladere trengte ren strøm for å virke effektivt, og var skeptisk til om strømmen fra EM var god nok. Jeg gikk ikke inn i noen diskusjon om dette, men synes det virker rart. -Ikke minst i.o.m at Røilern har gode erfaringer med EM til lading.

Jeg kom til å tenke på at selv med Litium-batterier som jeg har vil vel ladestrømmen falle mot slutten av ladingen. I så måte vil vel et EU 70 is tilpasse turtall gjennom hele ladeforløpet, og dermed også redusere bensinforbruk? Dette sammen med enda lavere støynivå må vel være fordeler med EU selv om selve inverteren er unødvendig?

Om disse fordelene kan forsvare en nær dobling av prisen i forhold til EM er en helt annen sak...
Hva mener dere? Er resonnementene mine riktige?

IAD

Hei,

Min erfaring med Honda EU70, er at det bruker mindre drivstoff enn de dieselaggregatene jeg har hatt tidligere. Det at det tilpasser forbruket til belastningen gir en stor fordel, samt at støynivået er lavt.

jkirkebo

Sitat fra: IAD på april 26, 2016, 21:56:05
Hei,

Min erfaring med Honda EU70, er at det bruker mindre drivstoff enn de dieselaggregatene jeg har hatt tidligere. Det at det tilpasser forbruket til belastningen gir en stor fordel, samt at støynivået er lavt.

Jeg har samme erfaring med støynivå på EU65iS. Det bråker langt, langt mindre på full effekt (5.5kW kontinuerlig) enn det gamle 2kW-aggregatet som sto der når vi kjøpte hytta.

Indremedisiner

Hvor mange ampere/t kan mitt kipor IG 2600w levere til batteriladeren ? Kontinuerlig effekt 2200w. Betyr dette at 2200w:12v = 180 ah ladekapasitet per time ? Eller er dette teoretisk og mer realistisk kanskje 120 ah per time ?

jkirkebo

Sitat fra: Indremedisiner på april 27, 2016, 19:57:10
Hvor mange ampere/t kan mitt kipor IG 2600w levere til batteriladeren ? Kontinuerlig effekt 2200w. Betyr dette at 2200w:12v = 180 ah ladekapasitet per time ? Eller er dette teoretisk og mer realistisk kanskje 120 ah per time ?

Du må dele på maks ladespenning før absorbsjonsfasen, typisk 14,4V eller så. 150A ladestrøm bør derfor gå bra. Men en såpass kraftig lader er svær dyr. Min gamle 12V inverter ladet med ca. 110A og den kostet meg nesten 20.000,-. I denne størrelsesklassen er det få rene ladere, de fleste bokser er kombinerte invertere og ladere.

Nå har jeg doble 48V invertere som lader med inntil 90A til sammen (45A per inverter) ved 56V. Det går ihvertfall helt fint med mitt EU65iS som kan levere 5.5kW kontinuerlig.

OS

Noen som har erfaring med Telair aggregat? Husker Hyttebutikken solgte de. De ligner litt på TEC i utforming.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod