Lading og oppbevaring av batterier, tolking av terminologi, for dummies.

Startet av Sæters, februar 27, 2018, 08:02:44

Sæters

Jeg begynte egentlig med dette spørsmålet i en annen tråd, men jeg tror mange kan ha nytte av å få inn en del beskrivelse med teskje. Håper de som er så greie å besvare dette, gjør det med bakgrunn i god kunnskap, slik at det ikke blir enda mer forvirrende.  

https://www.sparelys.no/filer/Agmsolar350.pdf

Her er databladet. Jeg tror mange får skjelven når de prøver å forstå alt som står skrevet her. Jeg prøver så godt jeg kan å få en mening, men en del går over mitt hode.

Hva betyr f.eks grafen med tekst:Temperature effect on float life? Er levetiden på batteriet beregnet til kun 6 år ved optimale forhold?

Hva menes med grafen: Discharge characteristics (25°C)? Hva står 3C, 2C osv. for her?

Hva menes i grafen: Charging characteristics: Der går den røde streken merket Charging current fra 0,10C til 0,02C, etter ca 12 timer, hva menes med denne betegnelsen/tallene?

Ellers forstår jeg at man burde ha en heis for batteriene, fra kjølig, men helst frostfri kjeller og opp til varm hytte, hvor man kunne lagre batteriene kjølig året rundt, men tatt de opp i romtemperatur under bruk. Mine batterier står normalt i boden og der er det fine lagringsforhold, men midtvinters er det kun 65% kapasitet? Eller hvordan tolker man følgende? "Capacity affected by Temperature(10 hour )" ? Hva menes med 10 timer her?

Hvis dette er tilfelle, er man jo nesten nede på et nivå hvor man tenker at det er på tide å spare på strømmen for ikke å overbelaste batteriet, allerede før man tar de i bruk?

Håper dere kan bruke teskjemetoden og formidle til oss som ikke har ingeniørhoder   ;)

OS

Et par svar:

C = Capacity
Så når det står at en strøm er 0.1C så menes 35A for dette batteriet siden det har en kapasitet på 350Ah.

"10 hour" i "Capacity affected by Temperature(10 hour )" menes at du tømmer batteriene på 10 timer.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Sæters

OS, du skriver: "C = Capacity
Så når det står at en strøm er 0.1C så menes 35A for dette batteriet siden det har en kapasitet på 350Ah."

Ok. Så hvis man f.eks tar den rosa streken merket 0,55C som da vil bety 350Ahx0,55=192,5Ax13,2 Volt=2541Watt, så kan man trekke en slik belastning i 30 minutter før batteriet går under 12 volt?

OS, du skriver: 10 hour" i "Capacity affected by Temperature(10 hour )" menes at du tømmer batteriene på 10 timer."

Det med 10 timer og tømme batteriet på forstår jeg fremdeles ikke. Det står "Capacity affected by Temperature (kapasitet påvirket av temperatur) og deretter en god del data, f.eks ved 25 C er kapasiteten 100% og ved - 15 C er kapasiteten 65%, hvor kommer det inn at man tømmer batteriet på 10 timer? Ved hvilken last? Ved hvilken temperatur?
Legger til at disse tallene står i rubrikken nesten øverst på data-arket merket "Characteristics"

OS

Kapasitet på batterier er ofte oppgitt ved utladning over et visst antall timer. De mest vanlige er 100 timer, 20 timer og 10 timer. Grunnen til dette er at kapasiteten går ned når en belaster batteriet hardere og en kan da velge den utladingshastigheten som passer best når en skal regne ut hvor mye en har igjen på batteriet.

Når en skal sammenligne ulike batterier derimot må en passe på å bruke samme "timetall".

Du skriver:
Sitatf.eks ved 25 C er kapasiteten 100% og ved - 15 C er kapasiteten 65%, hvor kommer det inn at man tømmer batteriet på 10 timer? Ved hvilken last? Ved hvilken temperatur?

Temperaturen står jo der, 10 hour betyr at du tømmer batteriet på 10 timer.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Sæters

Ok. Så ved hard belastning, som jo refereres til ved bruk av 10 timer, så har batteriet en kapasitet ved -15 som er 65 % av "normalt", mens det i samme temperatur ved et uttak over 50 timer ville ha en kapasitet som lå en god del høyere?

OS

Sitat fra: Sæters på februar 27, 2018, 11:31:47
Ok. Så ved hard belastning, som jo refereres til ved bruk av 10 timer, så har batteriet en kapasitet ved -15 som er 65 % av "normalt", mens det i samme temperatur ved et uttak over 50 timer ville ha en kapasitet som lå en god del høyere?
I toppen av databladet ser du de forskjellige kapasitetene ved forskjellige utladninger ved 25C og nederst i databladed ser du kurver for forskjellige temperaturer. Så ved hjelp av de to kan du finne kapasiteten ved en gitt temperatur og belasning. Nå ser det ut til at 100 timer (0.01C) mangler i den siste kurven og de har brukt 10 timer (0.1C) som "nominell" verdi siden 100% er på 0.1C kurven ved 25C.

Ser også at de bruker "CA" i nederste kurven mot "C" i de øvrige. Tror det er det samme men er ikke helt sikker. Dette og det med 0.1C ved 100% kan sikkert sparelys.no svare på.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod