MPPT i mørketida - et par spørsmål

Startet av Arctic1827, februar 11, 2020, 19:02:19

Arctic1827

Etter første vinter med MPPT-regulator Victron Smartsolar 100/20 i Sør-Troms har jeg gjort meg noen erfaringer:

Jeg har to 36 cellers paneler, 80 og 140 watt som er parallellkoblet og plassert mot sør.  Hadde panelene vært like hadde det nok vært fordelaktig å seriekoble disse for å få høyere spenning, men tror ikke det hadde gjort noen videre praktisk forskjell.

I november, desember og januar har jeg omtrent ikke hatt lading i det hele tatt, bare noen få watt i begynnelsen og slutten av mørketiden.  Regulatoren har et egenforbruk på ca 25mA, som blir ca 50A ila disse tre månedene.  I tillegg kommer egenutlading av batteriene (2x 215A) på ca 10%, som blir ca 40A.  Muligens noe mindre da batteriene har stått vesentlig kaldere en 25 g som er beregningen for selvutlading, men spiller liten rolle i denne sammenheng.

Altså et totalt forbruk på ca 90A uten lading fra panelene  Nå har jeg ladet noen timer med aggregat i denne perioden så noe vedlikeholdslading har det dog blitt.

Det jeg nå vurderer er å montere brytere på hhv batteriet og panelene, slik at hele anlegget shuttes helt ned i disse 3 månedene hvor ladingen er fraværenede, og vil således bare ha batterienes egenutlading igjen.  Kan jo kjøre et par runder med aggregat for å kompensere for å være sikker.

Er det noen betenkeligheter med dette?  Hytta er lite i bruk i denne tiden, og da er det aggregat som gjelder uansett.   Er det greit å bare kutte panelene med bryter (20A automatsikring)? Litt spenning vil jo produseres i deler av tiden, men altfor lite til å få noen lading på batteriene.  Bør det kobles på en last på panelene for å forbruke det lille som produseres, eller går det greit å bare la de stå helt frakoblet?
Noe annet som jeg bør være oppmerksom på?


StefanPal

Hvordan måler du ladnings status på batteriene?
Har du eks. BMV-700 Batterimonitor?
Husk og at hvis batteriene er fulladet så lader ikke regulatoren mange watt.
Men det ser du på fordelingen av  bulk og float.
Hvis det bare er bulk så er batteriet ikke fulladet men har du float i historikken så indikerer det at batteriene er fulladet.

Jeg hadde nok bare investert i et nytt panel eks.  275W fra sparelys.no for 1195kr

Ellers er det vel bare å slå av regulatoren så trekker den ikke noen strøm da har du bare selvurladning på batteriene. Tror ikke det er noe problem å ha panelene frakoblet hvis man ønsker det.
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

Skillenes

I november, desember og januar er det ikke noe å hente ut av solcellepanelene her i nord. Har 2 stk 200 watts panel på 72 celler hver i serie men det gir ingenting i disse månedene. Så her gjelder det vel bare å få redusert det lille forbruket som eventuelt finnes eller gi litt aggregatlading med jevne mellomrom.
1500 watt solcellepanel
Victron smartsolar mppt 100/30
Victron smartsolar mppt 150/85
Multiplus12/2000-80
Bmv 712
Raspberry pi 3B+
6 kwt lifepo4 celler 12v (AE)
Honda eu20
Wallas cc40

Arctic1827

Jeg har ikke annen ladestatus på batteriene en spenningen, men de få watt som begynner å komme nå utover lader bare i bulk.

Jeg er ganske sikker på, og som @Skillenes også bekrefter, det hjelper lite med flere/ større paneler, det er ikke noe å hente uansett.

En siste faktor, som ikke trenger gjelde alle, er at om jeg frakobler alt, og bare vedlikeholder litt med aggregat, trenger jeg ikke måke fram panelene før jeg tilkobler heller!

Røilern

Sitat fra: Arctic1827 på februar 11, 2020, 19:02:19
Jeg har to 36 cellers paneler, 80 og 140 watt som er parallellkoblet og plassert mot sør.  Hadde panelene vært like hadde det nok vært fordelaktig å seriekoble disse for å få høyere spenning, men tror ikke det hadde gjort noen videre praktisk forskjell.

Hvis disse ikke gir slik spenning så er slik parallellkobling uheldig


Sitat fra: Arctic1827 på februar 11, 2020, 19:02:19
I november, desember og januar har jeg omtrent ikke hatt lading i det hele tatt, bare noen få watt i begynnelsen og slutten av mørketiden.  Regulatoren har et egenforbruk på ca 25mA, som blir ca 50A ila disse tre månedene.  I tillegg kommer egenutlading av batteriene (2x 215A) på ca 10%, som blir ca 40A.  Muligens noe mindre da batteriene har stått vesentlig kaldere en 25 g som er beregningen for selvutlading, men spiller liten rolle i denne sammenheng.

Det jeg nå vurderer er å montere brytere på hhv batteriet og panelene, slik at hele anlegget shuttes helt ned i disse 3 månedene hvor ladingen er fraværenede, og vil således bare ha batterienes egenutlading igjen.  Kan jo kjøre et par runder med aggregat for å kompensere for å være sikker.

Er det noen betenkeligheter med dette?

Selv de små energiforbrukerne er et problem når tilførsel av energi er null. Frakobling av batteriene er ingen dårlig løsning, men pass på at du ikke får en svak bryter som gir energitap når du kobler den til igjen.

Har du vurdert en liten vindmølle?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Arctic1827

Hva er uheldig med en parallellkobling av to paneler med like mange celler? Har ikke disse i utgangspunktet samme spenning når celleantallet er likt? 
Er mulig jeg kanskje taper litt i forhold til to helt like paneler, men med sol på panelene og gunstige forhold, så får jeg mer ut en om jeg bare hadde brukt det største.  På litt sikt tenker jeg å bytte de to ut med ett på 250-300w, noe mer er det ikke plass til.  Nåværende løsning dekker godt forbruket når jeg bare får sol på panelene.

Angående bryter, tenker jeg rett og slett å bare sette inn en 20A automatsikring, da får jeg også sikring mellom batteri og regulator, noe jeg  ikke har i dag.  En egen automatsikring på solcellekablingen for å frakoble den.

Vindmølle hadde absolutt vært vurdert om vindforholdene hadde vært annerledes.  Er et veldig vindstille område, ingen hytter i området har vindmølle, de som har prøvd har gitt seg med forsøket.

Røilern

Sitat fra: Arctic1827 på februar 15, 2020, 07:24:51
Hva er uheldig med en parallellkobling av to paneler med like mange celler? Har ikke disse i utgangspunktet samme spenning når celleantallet er likt? 

Nja, hvis du studerer spesifikasjonen på panelene så vil du nok kunne se ganske store forskjeller i spenningen de leverer.

Min vurdering av dette er at MPPT regulatorer er avanserte enheter som forsøker å  maksimere effekten fra panelene, og at disse kan bli litt forvirret hvis de møter paneler av forskjellig spenning selvom den ikke er så stor.

Når det er sagt så er det ikke slik at anlegget "slutter å virke" du får kanskje bare ikke maksimert effekten fra det beste panelet ditt.

-- Automatsikring som bryter høres lurt ut
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

StefanPal

Det er vel og viktig å koble bort panelene slik at ikke regulatoren får strøm uten å være tilkoblet batteriene.
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod