Dobbel batteribank?

Startet av Hyttami, februar 05, 2013, 11:50:11

Hyttami

Jeg har akkurat installert Wallas parafinovn med ring hytta varm. Det er ca 16m mellom batteribank (2x245AH) og Wallas parafinovn. Jeg har fortstått det slik at dette krever 1kvmm pr m kabel. Altso totalt 16m med 16kvmm.
Så fikk jeg tips om at jeg kunne sette et mindre batteri ved ovnen (har et 80 AH batteri) med en egen liten regulator ved siden av batteriet. Regulator kunne kobles direkte på solcellepanelet via  2,5 kvmm kabel som allerede er installert.
Nå har jeg lest at solcellepanel og regulator bør stå så nært hverandre som mulig så jeg er litt skeptisk til om dette vil fungere når det blir 16m avstand over 2,5kvmm kabel. Er det noen med mer kunnskap om dette enn meg som kan gi meg noen råd?

Tobben

Hei,
Det er flere tråder på forumet hvor dette temaet har vært diskutert. Jeg endte opp med å flytte min Wallas til rundt 10 meter fra batteribank og kablet med 10m2. Vanskelig å trekke i 20mm rør og har ikke testet dette enda.
Anbefalt tverrsnitt på kabel mellom panel og batteribank finner du bl.a. Hos Sunwind og Hyttetorget

nik

Hva med en egen liten solcelle til dette battteriet?
Da er du garantert at parafinovn ikke tapper deg for forbruksstrøm.

Hyttami

Tja, ingen dårlig ide. Men for min del blir det dårlige solforhold på den siden av hytta. Så panelet blir uansett langt unna ovn og batteri.

Amatøren

Batteriet ved ovnen så montere 2 seriekoblede paneler der det er sol (ja langledning) og en MPPT regulator/lader ved batteriet?

Kan det være løsningen? To paneler i serie kompenserer noe for spenningstapet og MPPT ladere er gjerne (alle?) laget for høyere spenning inn. Ja det blir en del tap i ledningen, men sikrer høy nok spenning for lading.
Man lærer så lenge man lever.

Røilern

Dette er et klassisk 12V problem - det finnes ikke så mange løsninger.

- Tykk nok kabel.
Med "tykk nok" så mener vi i praksis aksepabelt spenningstap, men selvfølgelig så må den ikke være så tynn at den smelter - da begynner det å bli farlig.
De fleste netkalkulatorer for kabel jeg har funnet stopper på 5%. Dette er 0,64V fra et 12,8 volts batteri. Det høres jo akseptabelt ut, men selvfølgelig hvis batteriet er nede på 12V så blir det kanskje ikke det.
Så det hele koker ned til hvilken spenning må ovnen ha for å starte, og hvor fulladet batteriene er.
5% tap i spenning er 5% tapt energi, den blir til varme i kabelen.

-Høyere spenning
Dette er det andre alternativet. Selv sverger jeg til dette. Bump strømmen opp til 220V, før den gjennom de tynne 2,5mm2 ledningene og transformer den ned til 12V ved oven. Gjerne vi et lokalt lite batteri ved ovnen som også fungerer som energi kilde når du inverteren ikke er skrudd på. Også her er er det energitap, men man slipper iallefall kablingsproblemet. Ulempen et at man også har energitap på de lave strømforbruket du har når oven står å går til vanlig.

Tja - så hva er egentlig konklusjonen her?
- har du nok av energi tilgjengelig fra batteriene og ikke egentlig "plass" til tykke kabler - gå via 220V, hvis det motsatte er tilfellet må du kjøpe kabler som er tykke nok






Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod