Valg av vedovn - noen tips?

Startet av Hyttami, mai 02, 2010, 17:41:24

Hyttami

Vi ønsker å høre med dere hyttefolk om tips i forhold til valg av vedovn. Vi ønsker en vedovn hvor vi kan ha vannkjele stående på ovnen. Dette kombinert med topputtak for stålpipe reduserer utvalget ovner en god del da pipa ofte tar mye av plassen på toppen. Jeg har derfor lyst å høre om noen har erfaringer med ovner som oppfyller disse kriteriene.

Hyttami

Kenneth S

Denne her er jo et alternativ.
PS! du trenger ha toppmontert røykrør selv om du skal ha stålpipe.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

aksla

Hei

Som du ser av bildet er det også mulig å ha vannkjel på Jøtul F602 med toppmontert røkrør, dersom det benyttes uisolert rør det første stykket.

Kenneth S

Ja har maken ovn i annekset som er toppmontert med samme kjele som avbildet.
Men denne blir vel litt snau hvis det er litt størrelse på hytta.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

aksla

Sitat fra: Kenneth S på mai 03, 2010, 09:34:08
Ja har maken ovn i annekset som er toppmontert med samme kjele som avbildet.
Men denne blir vel litt snau hvis det er litt størrelse på hytta.

Ovnen klarte fin -10 i vinter, men så er ikke hytta vår så stor (ca. 65 kvm. grunnflate). Stue/kjøkken og tilstøtende gang er på ca 36 kvm. Over dette er det hems med høyde 1,9m under mønet og ca. 10 kvm. åpning ned til stue. Tror røkrøret tilfører en god del varme i tillegg til ovnen.

Hyttami

Takk for fine tips. Har vurdert de to ovnene som dere er inne på. Skal bygge 80 kvm hytte så jeg er redd F602 blir i minste laget. Stue/kjøkken hvor denne skal stå er på ca 35 kvm. Forstod jeg det slik at en ikke trenger å toppmontere stålpipe?

Kenneth S

Kan bakmonteres den med 45 graders bend
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

jajors

Nordica Rosa/Rosetta vedkomfyrer. Stiv pris men gode og fine ovner.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod