Kombiskap (kjøl/frys) på hytte

Startet av rogers, februar 14, 2011, 17:20:43

rogers

februar 14, 2011, 17:20:43 sist endret: februar 17, 2011, 21:51:02 by rogers
Jeg oppretter dette emnet for å starte en diskusjon og innsamling av erfaringer rundt bruk av kombiskap (kjøl/frys) på hytter med lav temperatur inne (under +10 grader).

Som flere andre har jeg erfart at enkelte skap ikke fungerer særlig bra når temperaturen inne faller under 10 grader.
Da jeg kjøpte mitt Whirlpool skap var jeg ikke klar over denne problemstillingen,
og i ettertid viser det seg at det fungerer dårlig med +7 grader inne.  
Men skapet er heller ikke laget for slik bruk, med klimasone N-ST (+16-38 grader).    
Noe butikken ikke opplyste om.



Jeg har så langt funnet fram til fire faktorer som påvirker egenskapene
- Klimaklasse
- Antall kompressorer
- Antall termostater i kombiskap med en kompressor
- Regulering/ventilering mellom kjøle og frysedel i skap med en kompressor

Kombiskap med to kompressorer har separat regulering for kjøle og frysedel.

Kombiskap med en kompressor kan være en utfordring.
Men de litt dyrere skapene har ventilteknikk og doble sensorer gjør det mulig å effektivt styre temperaturen i både kjøl- og frysedel uten at de påvirker hverandre.


Klimaklassen anngir hvilket klima skapet er egnet for:
SN : 10-32 grader
N : 16-32 grader
ST : 16-38 grader
T : 16-43 grader

Et skap som er SN-T vil dekke hele området fra 10-43 grader.
Det er ikke alle produsenter som opplyser om klimaklasse,  så man må ofte grave litt for å finne det ut.  
Klimaklassen står ofte på klistrelappen som finnes inne i skapet.


Så er det antall kompressorer.
Noen kombiskap har separate kompressorer for kjøledel og frysedel.
Andre har en kompressor for begge.  Noen skap med en kompressor har enkel regulering mellom  fryse og kjøledel, og andre mere avansert.
Men to kompressorer er ikke nødvendigvis det eneste saliggjørende,
ASKO RF2583NF er et skap med en kompressor, men produsenten opplyser at denne tåler ned mot +5 grader i rommet.


Skap som tåler ned mot +10 grader har de fleste produsenter i sin portefølje,
så lenge skapet er klimaklasse SN.  
Men under +10 er det ikke mange som garanterer.


Jeg har forespurt produsenter om skap som tåler +5 grader :

Bosh/Siemens : +5 og lavere
Kundeservice hos BSH bekrefter at deres skap med to kompressorer, og klimasone SN fungerer både rundt +5 og faktisk litt lavere.
Aktuelle modeller her er Siemens KG36SA70 og KG36SA30,
samt Bosh KGS36A10 og KGS36A70.


ASKO/UPO : Ned mot +5 grader
Modell RF2583NF  
Bekreftet av produsent: http://www.asko.org/kjokken/kjol-frys/asko-rf2583nf/
Jeg har også fått epost fra ASKO som sier at UPO RF 33220, et skap med to kompressorer vil fungere ned mot +8 grader.


MIELE : Ned mot +10 grader på de fleste modeller.
I praksis vil disse også fungere ned mot +5, noe Expert Geilo har erfart.
Men noen offisiell bekreftelse fra Miele på akkurat dette har jeg ikke fått.
De opplyser kun om klimasone SN ned til +10.


Whirlpool : Ned mot +16 grader
Gjelder alle modeller, med untak av ARC5080 som går ned til +10.  
Kilde Whirlpool.no og epost fra Whirlpool kundeservice.


IKEA : Ned mot +10 for integrerte kombiskap
Alle de integrerte kombiskapene er klimaklasse SN (+10).
Men flere av de frittstående har bare klimaklasse N (+16).
Dette gjelder både FCF245/126 og FCF191/100,  så være obs på dette.
Kilde: IKEA kundeservice, og sjekk av utstillingsskap i butikk.


GRAM : Ned mot +10  (kilde: gram.dk)
Gram har mange kombiskap, mange med klimasone N (+16)
Men de har også noen med SN (+10):
KF 304 96-02 FN/X, KF 310-01/RF, KF 320-01/RF, KF 324 96-02 FN/X og KF 350-01/RF


Electrolux/AEG/Zanussi - Ned mot +10 for Electrolux.
Alle frittstående Electrolux kombiskap er klimaklasse SN (+10).
Integrerte kjøleskap og frysere er klimaklasse SN(+10),
unntak er ERC24002W8 som er N (+16)
Ingen kombiskap har to kompressorer, men flere har to termostater og ventilteknikk.  Noe som er å anbefale ved lave innetemperaturer:
NA38933W/X, ENA34933W/X, ENA38733W/X, ENB34633W/X og ERA36633W/X.

Liten/ingen informasjon om AEG og Zanussi skap.
Kundeservice har heller ikke svart på henvendelse.




I praksis vil nok noen SN skap kunne gå noe under +10 grader,  men det gir sikkert større slitasje og redusert levetid.  Noe produsentene ikke ønsker å oppfordre til.  
Miele er et godt eksempel på det, der kunder og forhandler har gode erfaringer med lavere temperaturer enn del Miele offisielt går ut med.


Noen andre her inne med erfaringer på skap som fungerer bra ned mot +5 grader ?

Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

Kenneth S

Kanskje derfor kjøleskapet mitt gikk dukken etter kun 5 år (Zanussi)  >:(
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

rogers

Det er merkelig hvor godt de norske importørene prøver å skjule klimaklasse informasjonen  >:(

Går man på de norske hjemmesidene er det stort sett umulig å finne informasjon om dette.  
Men besøker man den samme hjemmesiden i Finsk eller Tysk språkdrakt er finner man alt

Electrolux er et godt eksempel.
Teknisk informasjon om skapet ERA36633X:
Norsk side : 13 informasjons punkter
Finsk side : 44 informasjons punkter

Siemens er noe bedre.  Eksempel her er modellen KG36SA70, et skap med to kompressorer.
Fortsatt ingen info om klimaklasse på norske sider, kun på de tyske.


Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

YogT

Dette var nyttig info, rogers. Kjekt å vite til man skal kjøpe kombiskap selv.
http://vesleseter.blogspot.com/
Hytte på Nordre Vesleseter, Tretten, Øyer kommune i Oppland

Scriptina

Vårt Ikea innbyggingsskap skal gå fra 10+ og oppover. Vi har hatt det i 4 år og det virket selv om hytten var 5-6 grader, men i vinter begynte fryseren å slå seg av ved disse tempraturene.

Vi har valgt å tømme frysen og har derfor ikke sjekket "ny temperaturgrense", men det er viktig å tenke ved kjøp av nytt kjøleskap. Vi skal se om vi kan plassere ovnen som står på hele vinterhalvåret slik at hytten ikke fryser, rett ved siden av kjøleskapet. På den måten håper jeg å omgå problemet og kunne benytte skapet mange år til!

teknoman

 ;)Det er ikke temperaturen i rommet som er avgjørende, men temperaturen i/rundt  kompressoren. Oljen/stempelet i kompressoren får problemer hvis temperaturen faller under 16 gr.C på de fleste moderne skap.
Da mitt nye kombiskap tok kvelden etter noen få timer, kan dette ha vært årsaken. Reperatøren sa da at en påmontert varmekabel på rundt 15W ville sørge for at kompressoren holdt en ok temp. også når romtemperaturen falt under 16 gr.C i rommet. Jeg skal  følgelig prøve ut dette ved å feste ca. 2 m. av en passende varmekabel rundt kompressoren og ha den tilknyttet en egen 'vinterbryter'. Varmekabelen må da ikke ha en egen termostat som kobler inn først ved +5 gr.C.

Martin Bekkelund

Takk for nyttig informasjon, Roger!

Jeg var selv i kontakt med BSH og Miele nylig vedr. akkurat samme problemstilling: hvilke hvitevarer overlever temperaturer ned mot +5 grader C uten problemer. Dette gjaldt da alle hvitevarer (kombiskap, oppvaskmaskin, vaskemaskin, stekeovn, platetopp, støvsuger). Svarene jeg fikk var som følger:

Miele

SitatI dagens marked med en-motors kjøl/frys-skap fungerer disse som følger: Ved temperatur innstilt i kjøleskapet på +5'c , og romtemp-på +5'c, vil temperaturen være lik inni skapet og i rommet. Dette medfører at motoren kan stoppe og dermed kjølefunksjonen også stoppe. Med våre en-motors-skap, vil da også frysedelen stoppe og matvarene tine. Det anbefales og kjøpe et kjøl/frys-skap som har 2 motorer. (En til kjøl og en til frys.) De øvrige produktene vil ikke ha noen problemer med temp. +5'c.

BSH (Bosch og Siemens)

SitatNår det gjelder kombiskap, bør du velge en modell hvor frysertemperatur kan stilles inn. Vi har mange slike modeller; f.eks. alle som heter KGE/KG...E  eller KGN/KG..N til "fornavn" (for hhv Bosch og Siemens).

Kun de som heter KGV/KG..V (ev KDV med fryser øverst) vil jeg ikke anbefale, selv om de har såkalt automatisk "hytteknapp" som starter kompressoren hyppigere ved lave temperaturer. Erfaringsvis kan de tøyes til +7 grader, men +5 grader kan bli litt snaut hvis du skal oppbevare frysevarer. Også fordi du sikkert risikerer strømbrudd som kan gi enda lavere temperatur enn de+ 5 gradene du har forutsatt.

I bruksanvisningen vil skapene kun stå garantert fra +10 grader, siden det er laveste nedre temperatur i de offisielle klimaklassene. Erfaringsvis har vi imidlertid ikke problemer med KGE og KGN skapene.

Av øvrige produkter, er det kun oppvask og vask som vil ha vannrester i seg som kan by på problemer hvis det blir minusgrader. Der står det avsnitt i bruksanvisningen vedr. vintersikring – så følges den, skal det ikke være noen problemer der heller.

Håper det kan være til nytte for flere.

YogT

Jepp...helt klart nyttig info. Takk for det  :)
http://vesleseter.blogspot.com/
Hytte på Nordre Vesleseter, Tretten, Øyer kommune i Oppland

ghu

Her er det samlet mye nyttig informasjon, men tråden er gammel.  Er det noen som kan  hjelpe med følgende spørsmål:
- Anbefale merker og typer (de som står i tråden er ikke i salg lenger).
- Hvilke kjøl/fryseskap som har to komporessorer
- Er det noen som vet om en kjøl/frys med en kompressor men med uavhengig styrt kjøling er like bra? 

jkirkebo

Sitat fra: ghu på april 23, 2020, 06:51:57
Her er det samlet mye nyttig informasjon, men tråden er gammel.  Er det noen som kan  hjelpe med følgende spørsmål:
- Anbefale merker og typer (de som står i tråden er ikke i salg lenger).
- Hvilke kjøl/fryseskap som har to komporessorer
- Er det noen som vet om en kjøl/frys med en kompressor men med uavhengig styrt kjøling er like bra? 

Jeg tror ikke du finner skap med to kompressorer lengre. Vi gikk derfor for separat fryseskap og kjøleskap. De står i samme høyskap (integrert). Fryseren kan vi ha avslått på vinteren, om vi vil spare strøm og gidder å lagre matvarene ute.

Tstens

For min del blir det en Siemens kombiskap . Min hytte er offgrid men har et stort solcelle
Anlegg som takler dette godt . Vi kun stå på fra april og ut oktober tenker jeg . Litt avhengig av hvor kaldt det er blitt i kjelleren(stabilt 4 grader om vinteren . Vi da gå over på den når den har blitt kald nok . Og fryseren blir jo "ute".
SMA Sunny Island 4,4M
SMA Sunny Boy 1,5
4X305w mono
8X 24v/35 ah AGM ,48v system
Honda EU70
230v stekeovn, kjøleskap,vannpumpe
Gasstopp ,gassvarmer
230v Jets
Servitek dieselvarmer 24v sta

Ygnastølen

Jeg har også kombiskap, og offgrid anlegget har ikke noe problem med å takle det.
Som hos "Tstens" står mitt på fra påske til ut i oktober, typisk høstferien.
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod