Hjukse bruk / BH Bygg / BN Bygg : Konkurs!

Startet av Tobben, juli 02, 2009, 16:49:52

Tobben

Hei,
Noen som har erfaring med hytter fra Hjukse Bruk?

Hans

Min erfaring begrenser seg til at jeg tok kontakt med de for å få et tilbud. Etter en stund så ringte det en person og vi snakket litt sammen, og siden har jeg ikke hørt noe mer.

Og når det finnes "hundrevis" av hytteleverandører i Norge så gidder ikke jeg å purre opp folk som er så lite interessert i å selge.
Vi bygger hytte i Birtedalen i Fyresdal kommune.
Prosessen dokumenteres på http://byggehytte.wordpress.com/ og på http://twitter.com/ho_hodol

Kenneth S

Bruker polakker til oppføring, mye tull og stengte byggeplasser.
Har dog bedret seg de siste månedene.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

frojoh

 :) Flyttet inn i ny Hjukse hytte i påsken. Kjempefornøyd med oppfølging fra selger hos Hjukse, alt gikk på skinner og alle tidsplaner bele overholdt. Ingen overaskelser dukket opp hverken av bygningsmessige eller prismessige. Snekkerlaget som satte opp hytten var veldig dyktige, selv om det for det meste var polakker men under norsk ledelse. Fått veldig mange positive kommentarer fra folk som har vært på besøk, på materialvalg (alt er raust dimensjonert) og kvaliteten på det håndtverksmessige utførte arbeidet.
Jeg kan på det varmeste anbefale hytter fra Hjukse.
Hilsen fornøyd hytteier.

Fjell

Hei. En advarsel: vær svært forsiktig med Hjukse Bruk. VI har nå lang erfaring med Hjukse (eller BH Bygg som selskapet nå heter) gjennom et langt hytteprosjekt. Elendig oppfølging, svært svært vanskelige å komme i kontakt med når konrakten først er undertegnet, brutte tidsfrister og dårlig likviditet i selskapet (tolker det slik ettersom de har store problemer med å betale sine underlevernadører).
F.

Tobben

Hei og takk for advarsel.
På meg virker det som om BH Bygg og Hjukse Bruk ganske riktig har samme eierstruktur men at selskapene har forskjellig org. nummer.
Så langt har jeg kun positive ting å si om Hjukse men har ikke kommet langt nok i prosessen til at det vil være aktuelt å skrive kontrakt.
Vi får se hva det blir til men er takknemmelig dersom du eller andre har mer informasjon ift Hjukse Bruk.

Tobben

Sitat fra: frojoh på august 17, 2009, 09:09:46
:) Flyttet inn i ny Hjukse hytte i påsken. Kjempefornøyd med oppfølging fra selger hos Hjukse, alt gikk på skinner og alle tidsplaner bele overholdt. Ingen overaskelser dukket opp hverken av bygningsmessige eller prismessige. Snekkerlaget som satte opp hytten var veldig dyktige, selv om det for det meste var polakker men under norsk ledelse. Fått veldig mange positive kommentarer fra folk som har vært på besøk, på materialvalg (alt er raust dimensjonert) og kvaliteten på det håndtverksmessige utførte arbeidet.
Jeg kan på det varmeste anbefale hytter fra Hjukse.
Hilsen fornøyd hytteier.

Hei frojoh,
fremdeles fornøyd med valg av hytte? Har alt fungert bra, også oppfølging etter at hytta ble ibruktatt?

mvh

frojoh

Hei
Ja vi er fortsatt veldig fornøyd med Hjukse hytta vår. Skal ha 1 års kontroll med snekker nå i ferien, og det er kun noen ubetydelige småting som vi har på lista vår. Har vært i dialog med selger fra Hjukse ved flere andledninger og han ordnet blant annet  noen ekstra profilerte stolper til terassen for å lage porter, de ble levert på hytta uten noen form for vederlag.
Får fortsatt mye skryt av besøkende hos oss som synes hytta er kjempefin og spesielt matrialvalget som paneler, lister, profiler etc.
Lykke til med hyttevalg.

Nextstep

Nå har BH Bygg AS gått konkurs - et selskap som skiftet navn fra Hjukse Bruk AS til BH Bygg AS i januar.  15 millioner i gjeld?

Derimot består "Nye" Hjukse Bruk AS - driver videre som vanlig.......

Dette selskapet oppsto (pussig nok) samtidig med at BN Bygg fikk sitt nye navn. Ulovlig?  neppe  .....dirty? - mange vil men det........

Se www.brreg.no og www.proff.no

:(

Nextstep

Tidligere Hjukse Bruk AS (skiftet navn til BH Bygg AS i januar) har gått konkurs.

Derimot lever det nye selskapet Hjukse Bruk AS videre, det startet opp omtrent samtidig som navnskifte.


Virksomheten drives videre som normalt etter å ha påført leverandører store tap...

http://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=995907739

KjetilN

Ja, det er synd det som skjer. Er nok neppe ulovlig, men mener også at det er rimelig dirty. Å styre mot en konkurs hvor det sies at kreditorer kan tape opp mot 10 millioner er neppe noe å være stolt av. Avisa Telen i dag (10.09) har oppslag om det.

En konkurs rammer kreditorene, og bak mulige 10 millioner i tap står det mange hederlige mennesker, desverre. Det er trist! Dette lukter "restaurantbransjen"; eller det er kanskje sånn at restaurantbransjen og byggebransjen har like dårlig moral.

Denne saken er også trist fordi selve hytteproduktet er svært godt. Bygningsmessig godt dimensjonert, gode løsninger og bra utseende. Synd at enkeltpersoner ødelegger et så godt varemerke.

KjetilN

Ja, har erfaring med Hjukse Bruk. Sitter på hytta nå (modifisert utgave av "Blefjell"). Overtok for ett og et halvt år siden. Noe har vært bra, noe har vært direkte dårlig. Byggteknisk veldig bra, både design og materialer (godt dimensjonert for 1000 moh).

Hvis jeg skulle inn i et hytteprosjekt en gang til ville jeg nok tatt hensyn til en del erfaringer, jeg ville nok:  

- Valgt samme hyttemodell, materialvalg og design
- Gjerne hatt de samme snekkere (forøvrig dyktige og hyggelige polakker)
- Brukt samme rørlegger og elektriker
- Spanderte noen tusen kroner på advokat for en detaljert gjennomgang av kontrakt FØR leverandøren fikk sin etterlengtede signatur
- Aldri betalt på forskudd / betalt noe før både materialer og utført arbeid ("tilført verdi") står i samsvar med betalig
- Nok en gang takket Handelsbanken for at de forlangte å få "sin" bygningskyndig takstmann som fulgte prosjektet (som forutsetning for byggelån)
- Sørget for at de eneste avtalene som gjelder er de SKRIFTLIGE avtaler

I sum ville jeg gjort mye av det samme igjen, men ville kjøpt byggesettet fra Hjukse og fått en annen leverandør til å gjøre jobben.

At vi har slitt med bad med negativt fall til sluk og mye arbeid for å få dette i orden kan jeg gi detaljer om direkte til den som måtte være interessert.

kirderf

Les denne!

Dagens Næringsliv: Snyter hyttekjøpere med lure kontrakter

Sitat:
Kunden kjøpte hytta av Hjukse Bruk, som i januar byttet navn til BH Bygg AS, og som siden er slått konkurs. Omtrent samtidig opprettet eieren et nytt selskap med navnet Hjukse Bruk.

Kontrakten som firmaet hadde utformet selv manglet overtagelsesdato, dagbøter og oppfordret i tillegg kunden til å betale hele kjøpesummen tre måneder før produksjonsstart, noe som ifølge Jæger er ulovlig.

Tidligere daglig leder Bjørn Berg i Hjukse Bruk ønsker ikke overfor DN.no å kommentere kontraktene firmaet benyttet da Namork kjøpte sin hytte.

- Jeg ser ikke noe poeng i å kommentere en forhold i et firma som jeg ikke har noen rolle i lenger, sier Berg.
[/quote]
NB: Innlegget er skrevet av meg som privatperson, men jeg er også Administrator.

ravn

Tilsvar fra Hjukse Bruk / BH Bygg på artikkel i Dagens Næringsliv 1.okt.

Les ny artikkel DN nett fredag 1.okt. for avklarende informasjon:http://www.dn.no/eiendom/article1987839.ece .

Vedlegger også firmaets tilsvar.

Mvh
Bjørn Evenrud Berg


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod