Oppsetting av byggesett - typisk kostnad?

Startet av BjornS, september 04, 2010, 06:21:07

BjornS

Jeg ser det er flere her inne som enten vurderer å velge eller har valgt (og bygd!) hytter med basis i byggesett/element eller "plankestabel".

Et enkelt spørsmål: hva koster det å sette opp ei typisk hytte (f.eks Saltdalshytte på 75 kvm). ta utg.pkt i at det er støpt betongsåle, og at byggesettet blir levert på tomta.

Håper noen av dere har et omtrentlig svar, selv om jeg er klar over at det kan være store variasjoner fra snekker til snekker.

Bj.

Kenneth S

Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

BjornS

Takk for et raskt svar. jeg ser at noen produsenter (ikke elementer) oppgir priser for både byggesett og ferdig oppsatt. Der er også prisen rundt det samme, men noe billigere for hytter ned mot 50 kvm. Naturlig nok, vil jeg tro siden det blir mindre arbeid.

Så er det riktig av meg å påstå at det ikke er noe økonomisk gevinst å gå for elementhytte? Ser ikke helt fordelen av det da, en elementhytte vil jeg tro er jo raskere å sette opp?

For å sette det litt på spissen, ei stavlafthytte ferdig montert kommer på det samme som ei elementhytte av samme størrelse. Og da liker ihvertfall jeg stavlaft bedre.

Bj

PS No offence, det er mange flotte elementhytter og vi vurderer en av de også

Stig Nansenhytta

Vil bare si litt på oppsett av råbygg elementhytte, her er det ikke tatt med grunnarbeider eller støping av såle. 

Det er oppsett av råbygg utført av norske snekkere ved hytte på BRA 80 kvm+hems:
Kran 3 dager inkl mva ca 27 000,-
Norske snekkere 5 fulle arbeidsdager (utgangspunkt i snekkerlag på tre, 400,- kr pr time 8 timer pr dag 5 dager med terrasse og klargjøring for panel inkl stillas). 48 000 inkl mva,- Tips: Legg ut på mittanbud.no og sjekk referanser skriv kontrakt med snekkerene om fastpris så kommer det ikke noen overaskelser.

Det som er den store inntjeningen er jo selvfølgelig tiden det tar og sette opp ei elementhytte.
Her har du en tett hytte i løpet av en uke, og er klar for innredningsarbeidet.
Noen leverandører lager elementene større slik at en kan heise hele vegger på plass.
Dette kan gi ytterlige besparelser men tilsier at det må være skikkelig vei helt til hytten samt oppstillingsplass for kran.
Ved valg av tømrerlag og kran velg noen som har erfaring med dette fra før av.


Rørlegger arbeid, bunnledninger, sænitær m.m 65 000,-
Elektrisk arbeid, sikringsskap inntak mm 60 000,-
Plater/fliser, membran bad ca 20 000,-
Dette er eksempler på priser jeg har innhentet i forbindelse med hytte på 80 kvm + hems.


Lasse Elden

Sitat fra: BjornS på september 04, 2010, 06:21:07
Et enkelt spørsmål: hva koster det å sette opp ei typisk hytte (f.eks Saltdalshytte på 75 kvm). ta utg.pkt i at det er støpt betongsåle, og at byggesettet blir levert på tomta.

En tommelfingerregel jeg har hørt er at byggesettet er 1/3 av kostnadene for nøkkelferdig hytte (men avhenger av standard og hva du evt. vil gjøre selv).

Lykke til!


BjornS

Glimrende!
Jeg har i tillegg fått mye god informasjon fra flere hyggelige leverandører og snekkere i det siste.

Oppsummert så ser det ut til at det opprinnelige budsjettet på drøye 1 MNOK har fått seg en knekk :) vi ser nok mer mot 1.5-1.8 kanskje. Mange valg og vurderinger, men valg som er dyre nå kan vise seg å være gode i lengden (hems? vedlikeholdsfri kledning/mur på deler av hytta? ekstra soverom, slippe anneksbygging om tre år?)

Men, tomta er kjøpt og dette blir morro.

Bj

Lasse Elden

Hei!

En liten kommentar til dette med anneks. Har fulgt en del med på Finn og det finnes muligheter til kupp!

Jo, så var det en som nevnte at anneks har en funksjon som blir mer aktuelt etterhvert som evt. barn blir eldre og svigemor mer nærgående! Du får splittet gjengen og ulike behov kan således bli tilfredsstilt - noe å ta med seg!

Lykke til med tomt og valg av hytte etc. Du er i allefall i gang!


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod