Prisforskjeller - Familiehytta og Saltdalshytta

Startet av nybegynner østlandet, oktober 24, 2010, 09:54:20

nybegynner østlandet

Er nybegynner som tenker på å få satt opp nøkkelferdig hytte (sette alt bort).

Har sett på nettsidene til Familiehytta og Saltdalshytta, og det ser ut til at prisene for Saldalshytta er vesentlig høyere.

Har noen undersøkt om hvordan prisforskjellene blir for ferdig oppsatt hytte ?. Jeg lurer på er om at de store prisforskjellene på byggesett, utlignes av forskjeller i kostnadene for oppsetting (Saldalshytta ser ut til å være elementbasert, mens Familiehytta er muligens mer pre-cut basert).


moby666

Familiehytta er vel også elementbasert.

Saltdalshytta har kanskje litt mer spennende design og fler modeller enn familiehytta. Familiehytta satser på masseproduksjon som igjen medfører mye for pengene hvis man liker hyttene.

Tror det er høyere standard på familiehytta på basis modellene.

Ole-Kristian

Familiehytta er ikke elementbasert, men kommer i precut. Man står fritt til å velge egne snekkere til oppsett av hytta, eller være selvbygger ;) Man kan også velge nøkkelferdig hytte, de bruker da et datterselskap til å sette opp bygget -tror det heter FH Bygg. I 2010 satte de et tak på 200 nøkkelferdige hytter for å opprettholde kvaliteten. Men ønsker man å bruke lokale snekkere er jo ikke dette noe problem.

Vi har valgt Familiehytta type Blefjell med noen endringer. Vi har egne snekkere vi skal bruke til råbygget, resten skal vi gjøre selv! Vi synes vi får veldig mye hytte for pengene :D
Tomt kjøpt på golsfjellet - Åsli. Begynner å bygge mars 2011.. Se vår blogg her:

http://hyttegolsfjellet.blogspot.com/

Bidda

Har ikke Familiehyta en blanding av pre-cut og element. Mente at de har element der hvor det er vindu og dører?

Kawagb

Hei. er litt i samme situasjon og har gjort meg noen erfaringer i så måte.
Saltdalshytta priser sine hytter levert på byggeplass (forutsatt vei som kan ta trailer).
De andre hyttene jeg har spurt på kommer frakt i tillegg med 50-70 000 i mitt tilfelle.
Sjekk også leveringsbeskrivelsen. Saltdalshytta har terasser og hvitmalte vinduer/verandadører i prisen.
Kjenner ikke Familiehytta, men det går naturlig nok raskere å få opp et råbygg når det er elementbasert.
Det er mye å spare på å sjekke hva snekkerne skal ha. Har spurt to snekkerfirma om pris på oppsett utvendig og innvendig og prisen varierte fra 3800,- m2 til nesten 6000,00 m2
Lykke til med valget og hyttebyggingen.  :)

Bjorn

Vi kjøpte nøkkelferdig fra Familiehytta i fjor og er veldig fornøyde. Vi sjekket litt rundt først men valget falt veldig raskt på Familiehytta da produktet dems virket bra og virkelig kan kalles "nøkkelferdig". Her fikk vi alt, noe som ikke var tillfelle hos de andre produsentene vi sjekket opp mot (kjøkken med hvitevarer, peisovn etc.)
Vi har ingenting å utsette på Familiehytta. Gratis frakt, god service, rask levering og ikke minst en veldig fin hytte bygget av solide materialer. Kun loveord fra oss hvertfall:)

Når det gjelder de enorme prisforskjellene så vil jeg tro at Saltdalshytta er en større organisasjon som trenger å få inn mer kapital enn andre mindre produsenter. Dessuten kan jeg tenke meg at de har et markedsføringsbudsjett med 8 siffer, og slikt blir det vel dyrere hytter av.

Lykke til med hytteprosjektet ditt uansett hva valget skulle falle på:)

eriksen

hei ! jeg ser at mange i dette forumet har de samme tanker som oss når vi skulle bygge hytte i Oppdalsområdet. Valg av hytte er vanskelig. Vi gikk for Saltdalshytta som vi regnet som seriøse, og burde være et trygt valg. Dette er noe vi angrer bittert på idag. Forbrukerrådet prøver å hjelpe oss, men de får heller ikke svar fra Saltdalshytta. Saken er som følger: Etter at torvtaket kom på og det var kommet små mengder snø, så begynte veggene å bule utover. Vi tok kontakt med Saltdalshytta. De møtte og konkludert med at det måtte være telen som var årsaken. Dette fant vi merkelig. Sommeren kom og gikk, telen var borte, og hytta like skjev. Saltdalshytta ble vanskelige å få tak i. De savarte ikke på henvendelser. Vi beregnet konstruksjonen og fant at de hadde underdimensjonert hytta. De svarte med at jeg var amatør og drev med synsing. Jeg fikk en professor fra NTH (Prof Bell;_ se leksikon:spes i trekonstruksjoner og deformeringer) til å kontrollberegne dimensjoneringene. Han kom frem til at søyler og dragere er underdimensjonert. Vi ba Saltdalshytta om en faglig tilbakemelding, men det har vi aldri fått. Forbrukerrådet har heller ikke lykkes med dette og de anbefaler sterkt å gå til sak. Jeg har bedt om å få utlevert prosjekteringsgrunnlaget i over et halvt år, men det har vi aldri fått. Og, om det finnes, så er det nok en prosjektering som ikke tåler dagens lys,- eller snøen i Oppdalsområdet for den saks skyld! For noen dager siden hørte jeg om en annen Saltdalshyttehytte i samme distrikt med samme problemer. Vegg på vei ut og problemer med drager. Triste saker! Så, et godt råd til alle der ute: ikke la dere blende av markedsføring og fagre ord. Jeg ville aldri gå for Saltdalshytta igjen !

Vibeke

Stakkars dere, jeg håper virkelig alt løser seg til det beste til slutt. Lykke til videre!
Selv er jeg kjempefornøyd med Familiehytta. De satte opp råbygget for oss og så har vi mekket resten stort sett helt selv.
Familiehytta leverte kvalitet i materialer og alt, så jeg tror nok må være markedsføring og fiksfaseri de sparer penger på. Sjekk gjerne byggebloggen vår for informasjon om leverenser, prosess, priser o.l.
Anbefaler dere å studere beskrivelse av standard leveransen til de ulike hytteleverandørene. Her er det store forskjeller og det å få tillegg kan være dyrt hos enkelte leverandøerer.
Familiehytta sin finnnes her: http://www.familiehytta.no/hXGXASw7LWYB.16.idium
Hos Familiehytta var de velig fleksible med spesialløsninger, tillegg og fratrekk :-)

Lykke til med valget!

- Vibeke http://byggehytte.blogspot.com/
Vi bygger hytte på Mannsberg 1100 moh mellom Tyin og Øvre Årdal med totalbudsjett på ca 1,4 mil, i perioden 2007-2009. Byggebloggen vår finner du her!


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod