EP Solar MPPT innstilling for AGM

Startet av Jutulhaugen, juni 30, 2023, 07:45:54

Jutulhaugen

juni 30, 2023, 07:45:54 sist endret: juni 30, 2023, 10:22:39 by Jutulhaugen
Har en EP Solar mppt og 4 stk 290Ah AGM i 12V oppsett. Denne regulatoren har innstillinger for sealed, gel, wet samt "user defined" batterier.

Sparelys sier man skal bruke Gel-innstillingen for AGM, nå lurer jeg på det kan være grunnen til at alle 4 batteriene ble ødelagt etter 3 sesonger?

 https://www.sparelys.no/ep-solar-tracer-mppt-10420an-laderegulator-100a
4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

StefanPal

Du må sjekke i batterispesifikasjonen hva som er spesifisert for batteriet og sammenligne med hva regulatoren gir på Gel innstilling.

Har du brukt "Battery balancer"? Ellers er vel det en mulig årsak. Parallell koblede batteriene er følsomme for feilbalansering og hvis 1 batteri blir dårlig så vil det ødelegge de andre. 

Observere og at parallellkobling krever helt lik lengde på kablene og måte å koble dem opp på, se tråden: "Paralellkobling av batterier - Slik skal det gjøres" på forumet.

Hvis du brukt batteri balanserer, parallell koblet i henhold til beskrivelse og ikke ødelagt batteriene pga feilaktig bruk (full utlading, kraftige utladninger med langsom opplading etter) og ladespenning overensstemmer med regulatoren så har du nok hatt utur med kvaliteten på batteriene.     
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

StefanPal

Hvis man sammenligner tallene på batteri spec. (hvis det er sparelys 290Ah) så sier det:
Float initial charge 13,6-13,8V 40A
Cycle initial charge 14,4-14,9V 40A og
Regulatoren på Gel: Float 13,8V og Bost 14,2V (Regner med at Cyckle og Bost er samme)
Så det tilsier vel at Float har leget på maks og Cycle/Bost under rekommendasjon.
Om det ødelegger batteriene er jeg usikker på men det er i alle fall utenfor spesifikasjonen til batteriet som jeg tolker det.

2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

StefanPal

Beklager feil mht battery balanser, gjelder for serier med parallell koblede batterier
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

Cornelius

Jeg har alltid stusset på hvorfor en del butikker anbefaler gel instillinger på agm... Gel skal som regel ha 14,2V bulk/absorption og ingen equalize, mens agm skal ha 14,4V og behøver som regel ingen equalize - men kan ha godt av en lett en (14,6V) innimellom.

Agm-batterier som konstant underlades og/eller lades sakte over lang tid, kan etter min erfaring stratifisere seg, og 'orker' dermed ikke å gi oppgitt kapasitet lengre.

Stratifiserte agm-batterier kan som regel vekkes opp igjen ved å lade de ut til 12,0V hvilespenning (50% soc), for så å lades opp med maks ladestrøm for batteriet (40A pr. batteri for dine?), og gjenta dette 2-3 gamger...

Men underlading kan jo og føre til hardsulfering, og da er de ikke så mye å gjøre; dog, noen kraftige oppladninger, og en equalize ville ikke skade så mye, og kan hjelpe litt... ;)

Hvorfor noen butikker sier gel-instillinger for agm, vites jo ikke, men jeg tror det er litt kunnskapsløshet, og at de da skal 'sikre seg' ved å da ikke anbefale overladning.. Eller noe sånt... :D


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod