Ny AGM batteribank

Startet av Jutulhaugen, august 21, 2023, 15:07:44

Jutulhaugen

Hva tror dere om følgende oppsett av AGM batteribank:
4 x 290 Ah AGM
1 x 100Ah AGM startbatteri

4 x 290 blir ladet av solcelle/aggregat.
Startbatteriet blir ladet fra batteribanken med en 12v-12v 30A lader fra Victron.
2000w inverter blir koblet på startbatteriet.
Wallas kobles på store batteribanken slik at laderen til startbatteriet evt kan slås av.

Årsaken til tanker om noe slikt er at tilsvarende batteribank på 4 x 290 har tatt kvelden på ca 3 år. Startbatterier er bedre egnet til å ta store laster fra inverteren. Disse lastene som brønnpumpe og kaffetrakter er jo uansett kun i bruk få minutter i strekk.
Ved et slik oppsett vil batteribanken aldri utsettes for større last enn ca 30A.

Hovedslitasjen bør da komme på startbatteriet som er rimelig å skifte sammenlignet med hele batteribanken.

Bakgrunnen for tanken er fra håndverkere som ofte har to stk batterier i bilen med en batteriskiller slik at det ene fungerer som et rent forbruksbatteri til inverterdrevet verktøy etc. De jeg kjenner til bruker dette tungt og selv da holder et slikt batteri i flere år.

(PS; jeg er klar over at det er noe som heter litiumbatterier, men nå handler det ikke om det..)
4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

Jutulhaugen

Ovenstående forslag faller selvsagt på at en lader vil gi altfor stort tap..
4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

Hyttesol

Jeg tror heller ikke at det er en så god ide. Jeg tror ikke nødvendigvis at belastningen på batteriene har vært årsaken til at de tok kveld, men heller at batteriene enten har vært dårlige fra starten eller på en eller annen måte ikke har fått riktig ladespenning.

En tommelfingerregel for blybatterier er at batteribanken bør være stor nok til at du ikke trekker (eller lader) mer strøm i A, enn 20% (0.2C) av batteriets totale kapasitet i Ah.

Når du har 4x290Ah, så har du 1160Ah totalt. Belastningen når du trekker 2000W er 166A.

Tar du 166A / 1160Ah får du altså 0.143C eller at du belaster batteriene med 14.3% av den totale kapasiteten.

2000W er jo også bare kortvarig og vanligvis ligger sikkert forbruket ditt under 200-300W. Om du så overstiger 0.2C en liten stund pga. startstrømmer og slikt så tåler det nok dette også helt fint.

Nå tok jeg utregningene ved 12V, men om du har de i serie og 48V spiller ingen rolle, svaret blir det samme.

Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Jutulhaugen

september 03, 2023, 14:32:13 #3 sist endret: september 03, 2023, 16:58:33 by Jutulhaugen
Nå har jeg i hvert fall koblet opp 4 nye batterier. Fant ut når jeg demonterte de gamle at kablene mellom batteriene heller ikke var like lange. Lagde parallellkoblingen ved hjelp av "busbar's" for å eliminere evt problem med ubalanse i last mellom batteriene.

Gikk til min lokale smed/metallverksted og fikk laget på mål av en kobberskinne, gjenget 5 8mm hull samt hull for fester. Ble en del rimeligere enn å kjøpe tilsvarende ferdig, samt at nå fikk jeg tilpasset str. etter behov.

Monterte også en Victron SmartShunt, og den viser at jeg har et normalt kveldsforbuk på ca 8,5A, lavere på dagen. Forbruket passerer sjelden 10A, med unntak av korte perioder med bruk av vannpumpe etc.

 
4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod