Vinterlagring av inverter og batterier etc

Startet av solarekspress, september 13, 2023, 07:14:30

solarekspress

Hei,
jeg har et nytt anlegg montert i en utebod på sommerhytta. Hytta er ikke i bruk overhode fra ca. okt - mars, og i den forbindelse vurderer jeg om det er behov for "vinterkonservering" av utstyret, altså f.eks. ta med alt hjem og oppbevare det hjemme.

Alternativet er selvfølgelig og bare la alt stå tilkoblet på vanlig måte, og så vidt jeg kan se av brukermanualene på disse komponentene bør det egentlig ikke være noe problem. Så lenge det er nogenlunde tørt i denne boden så betyr det vel ikke noe at det er kaldt?

Panelene kan vel også stå tilkoblet på vanlig måte slik at batteriene ikke mister ladenivået sitt?

(Jeg skrur av alle sikringer i hytta slik det ikke trekkes noe strøm fra anlegget).

Komponenter:
Victron Multipluss II 8000
3 x LiFePO4 48v 100ah (non-heat)
Victron MPPT Solar Charger
ca. 3 kw solcellepanel

etsvends

Du skriver ikke hvor i landet? ved mørketid kan man vurdere å koble batteriene helt ifra.
Så lenge batteriene dine er oppladet bør det ikke være noe problem. Du har relativt stor effekt på panlene dine, uten at jeg har regnet på det er det mulig at batteriene ikke liker å lades med 3kw i kald tilstand. I utgangspunktet ikke stor risiko på vinter, men paneler kan prestere langt over oppgitt effekt en kald solfyllt dag i Mars. Du kan evt sette ned ladestrømmen på laderegulator.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Hyttesol

Databladet eller "operating manualen" på batteriene forteller sikkert hva som er beste prosedyre. Men jeg ville i utgangspunktet tenkt slik som du gjør, koble alle laster, også på ting som kan trekke strøm i standby, men beholde regulatoren på med en lav strømbegrensning slik at man får noe vedlikeholdslading. Så er det jo også noe med at litium helst ikke bør lagres helt fulladet, men et sted mellom 50-70%, litt etter hvem man spør. Mulig regulatoren kan ha en innstilling for det.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod