Hvordan få hytta på nett?

Startet av haskibr, april 06, 2019, 08:17:15

haskibr

Hei
Sitter og funderer på hvordan få hytta på nett. Hytta har et 12v solcelleanlegg Etter at jeg satte inn 12V kjøleskap og ønsker å kjøre det hele sommeren har også ønsket om å kunne logge måleverdier fra BMV og solcelleregulator kommet snikende. Målet er å få ut trender og statistikk på en enkel måte. Da via den store skyen slik at man kan følge med også når man ikke er på hytta.

Har i dag en Victron BMV712 batterimonitor og solcelleregulatoren fra Sunwind, type PeakPower 30A. Mistenker den for å være en rebranding av EPEVER Tracer 3210AN.

1. Har sett litt på https://vrm.victronenergy.com . Veit ikke om det går å logge data fra annet enn Victron utstyr der? Er det andre tjenester som kanskje er bedre, eller bør jeg bytte solcelleregulator til Victron?

2. Må ha 4G wifi av ett eller annet slag. Dekning er et tema. Ser ut for at det er telenor som er best på det, og at en utvendig antenne kanskje er å foretrekke. Har mobildekning utendørs i front av hytta hele året. Når man er inne så varierer det fra gang til gang. Surfing på nett går vanligvis ikke, tale funker, hvertfall så lenge det bare er en mobil i hytta. SMS til wallas med telenor M2M fungerer helt uten plunder, selv om den (og antenna) står i bakkant av hytta.
Spørsmålet er om det er stor forskjell på 4G rutere og om noen har gode forslag?

3. Pros/Cons VenusGX vs Rasberry PI? RPI er billigere, men har lest om plunder med minnekort som blir korrupte. Veit ikke om det er noe hyppig problem? Venus GX er dyrere, plug&play? Mer stabilt?

4. Styring av et par år gammel Wallas 26CC. I dag har den styring via SMS som fungerer uten plunder. Via nettsiden remote.wallas.fi har også fungert godt denne vinteren. Er det anbefalt å la den være som den er, eller er det enkle gode løsninger for å styre den via wifi?
3*310Wp paneler, Smartsolar 150/35, 2stk 48V 7kWh batteri fra Chainpro, BMV712, Multiplus II 48/3000, Orion TR48/12, Cerbo GX, Yamaha EF2800i, Wallas 26CC

ivarw

Hei,

1. Du må nok bruke utstyr fra Victron. Se alternativer under.

2. Du kan forsøke med en mobil bredbåndsrouter med 4G. Hvis du har erfaring med at Telenornettet har best dekning i området, er det vel greiest å begynne der. Fra egen erfaring har jeg halvgod dekning på hytta. Veldig lokalt. Noen steder er den god. På baksiden kan telefonen noen ganger dette ut.
Det kan lønne seg å benytte en antenne. Selv fikk jeg 3-4-doblet hastigheten med en retningsstryte sak fra Poynting, og har pt. for det meste høyere hastighet på hytta enn hjemme med fastlinje i kobber.
Benytter denne:
https://www.komplett.no/product/863597/datautstyr/nettverk/traadloese-antenner/poynting-xpol-a0016-8dbi-4g-panelantenne#
Den skal peke mot basestasjonen, og liker seg aller best om du har "Line of Sight".
Du vil kunne lokalisere nærmeste basestasjon med denne tjenesten:
https://finnsenderen.no/
Det er en fordel med kortest mulig kabelstrekk mellom antenne og router.
Det er ingen garanti. Man må nesten bare anskaffe utstyret og se om det fungerer.
The proof is in the eating of the pudding, for å si det sånn. Eksperimenter med retning på antennen. Benytt tjenester som speedtest.net for å finne optimal retning.

3. VRM fra Victron fungerer med utstyr som kjører deres operativsystem Venus OS.
Du har tre alternativer:
- Victron Color Control GX. (Pro: Fiks ferdig system som fungerer ut av boksen. Stabil, lokalt display og betjening. Con: Pris).
- Venus GX. (Pro: Balanse mellom pris, ferdig system, stabilitet. Ekstra rele, inngang for tanksensor, f.eks. til parafintank/Wallas. Con: Ikke eget display/betjening. Må bruke telefon/nettbrett/PC lokalt og eksternt for å lese verdier)
- RaspberryPI med Venus OS. (Pro: Prisgunstig. Du vil kunne komme i mål for ca. kr. 500. Con: Mulige stabilitetsproblemer med minnekort, må hackes til/krever litt datakunnskap, ikke direkte støtte for display, men mulig. Du trenger overganger for tilkobling til utstyr fra Victron).

Du vil kunne koble BMV712 direkte til Venus-boksen. Dermed får du lest ut batteristatus og samtidig lading/utlading., Tvilsomt at du får det til med nåværende laderegulator. Om overhodet mulig vil det kreve en del programmering. Kjenner ikke din modell og vet ikke hvilke muligheter for tilkobling den har.
Du får ladedata med en regulator fra Victron. Disse er forøvrig også meget effektive og stabile. Det vil også fungere med en Morningstar TriStar MPPT60 ved hjelp av script fra OS her på forumet. Det krever noe hacking.

Sikkert mulig å sette opp Wallas via eget webgrensesnitt med CBW, eller liknende. Syes selv Sicom-løsningen som følger med fungerer utmerket.

Lykke til med oppsettet.
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

jkirkebo

Poynting-antennene er gode, jeg har to stk. av denne:

https://www.komplett.no/product/776069/datautstyr/nettverk/traadloese-antenner/poynting-lpda-a0092#

De er koblet til et D-link 4G modem som igjen er koblet til en Unifi VPN-router som kjører site-to-site VPN mot tilsvarende router hjemme.

Hastigheten er typisk 25-30Mbit/s.

På mobilen er det begredelig dekning, kan ikke ringe noen engang uten stadige utfall. Nå ringer vi over wifi isteden, det fungerer supert.

Grunnen til to antenner er at de tar hver sin polarisasjon. Den ene står vertikalt og den andre står horisontalt. Krever en 4G-enhet med to antenneinnganger da.

haskibr

Takker for gode svar.
Wifi tale ja, det hadde jeg ikke tenkt over. Men selvfølgelig. Sitte inne og ringe uten avbrudd  8)

Finnsender.no pekte i en litt annen retning enn jeg trodde. Mistenker at en liten åsrygg mellom hytta og sender er litt for høy til at det er direkte sikt. Tips om antenner var bra. skal sjekke de ut nærmere. Må ha noe slikt for godt resultat.

Raspberry PI ser ut til å være så billig at det er bare morsomt å prøve. Ferdige script kan jeg alltids legge inn. Ser det er omtalt i flere andre tråder.
I første omgang kun for å få BMV712 på nett og se hvordan det funker for meg. Så får jeg se på å bytte solcelleregulator etterhvert.
3*310Wp paneler, Smartsolar 150/35, 2stk 48V 7kWh batteri fra Chainpro, BMV712, Multiplus II 48/3000, Orion TR48/12, Cerbo GX, Yamaha EF2800i, Wallas 26CC


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod