Nytt solcelleanlegg - beholde AGM-batteriet?

Startet av Charlton, april 21, 2019, 12:35:02

Charlton

Hei

Vi har et gammelt hytte-solcelleanlegg som er modent for utskifting. Det varsler 'slå av forbruk' etter kort tid med lavt forbruk. Batteriet, et 260 Ah AGM-batteri, er imidlertid ikke veldig gammelt - ca 8-9 år. Så vi tror det er panelet/regulatoren som er gåent. (Dette er minst 40 år gammelt.)

Behovet vårt er svært moderat: 12 volt strøm til noen lyspunkter samt en DAB-radio. Kanskje også en liten TV. Vi mener det bør være nok strøm til vårt behov med vårt ene 260 Ah AGM-batteri.

Vi tenker å kjøpe et nytt solcellepanel, f.eks. et monokrystalinsk 100 watts panel, og en ny regulator. Og så tenker vi at det vil være en fordel å kunne bytte ut AGM-batteriet med et Lithium-batteri dersom AGM-batteriet må skiftes ut på et senere tidspunkt. Så det betyr at vi trenger et panel og en regulator som vil fungere sammen med AGM-batteriet, og som samtidig vil kunne fungere sammen med et nytt lithium-batteri.

Er det noen som har en anbefaling til oss?

Jgytterdal@gmail.com

Det høres nok ut som at hele anlegget modent for utskifting.
Selv om behovet er beskjedent så bruker vi erfaringsmessig mye mere strøm en vi tror! Meg selv inkludert 😀

Derfor ville jeg gått for et mye større panel 300w, samt en mppt regulator og eksempelvis 200ah litium batteri 12v. Da har du ca 2kwt med tilgjengelig strøm.
Et 300w panel koster i dag ca 1500-2000kr
Men det er smart å sette opp et lite strømregnskap så ser man fort behovet.
Eksempelvis er 4t med tv ca 160wt

Jeg ville også kostet på meg en batteri monitor for å ha bedre kontroll på forbruket.

Man kan jo også vurdere en 230v inverter til utstyr som trenger det.
Ladere pc etc
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Charlton

Takker for svar, Jgytterdal. Vi noterer oss dine råd. Og ja, det er sjølsagt dumt å dimensjonere for lite.

etsvends

Sitat fra: Charlton på april 21, 2019, 12:35:02
Hei

Vi har et gammelt hytte-solcelleanlegg som er modent for utskifting. Det varsler 'slå av forbruk' etter kort tid med lavt forbruk. Batteriet, et 260 Ah AGM-batteri, er imidlertid ikke veldig gammelt - ca 8-9 år. Så vi tror det er panelet/regulatoren som er gåent. (Dette er minst 40 år gammelt.)

Behovet vårt er svært moderat: 12 volt strøm til noen lyspunkter samt en DAB-radio. Kanskje også en liten TV. Vi mener det bør være nok strøm til vårt behov med vårt ene 260 Ah AGM-batteri.


Vi tenker å kjøpe et nytt solcellepanel, f.eks. et monokrystalinsk 100 watts panel, og en ny regulator. Og så tenker vi at det vil være en fordel å kunne bytte ut AGM-batteriet med et Lithium-batteri dersom AGM-batteriet må skiftes ut på et senere tidspunkt. Så det betyr at vi trenger et panel og en regulator som vil fungere sammen med AGM-batteriet, og som samtidig vil kunne fungere sammen med et nytt lithium-batteri.

Er det noen som har en anbefaling til oss?

Henger meg på JGytterdal her. Skift alt. Sannsynligvis er det batteriet deres som er utslitt side regulator kutter strømmen. Levetid er vel 10 år+ i bestefall når det blir holdt optimalt i stand noe som er tvilsomt med 40 år gammelt panel. Dere er nok heldige for at det har holdt i 9 år.
Ca300w panel, victron smart mppt, og batteri, lithium eller Agm
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

jkirkebo

Man trenger ikke å betale 1500-2000,- for 300W panel heller. Solcellespesialisten selger 275W til 1049,-, den prisen er vanskelig å slå (de har 310W til 1349,-).

En 20A MPPT-regulator koster 990,- samme sted.

AGM-batterier er vel billigst hos Sparelys. 4595,- for 350Ah eller 2995,- for 215Ah.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod