Kombinere solcelle og vindmølle - Ønsker råd om beste løsninger.....

Startet av KES, oktober 18, 2012, 12:00:09

KES

Råd om oppgradering ønskes:

Jeg har i dag et system med 2 x 80w solcellepaneler som ikke klarer med strømforsyningen i årets mørkeste måneder. Må daglig kjøre aggregatet en times tid for å ha strøm nok. Derfor var tanken å montere opp en vindmølle i tillegg til solcellepanelene.

Oppsettet i dag er slik:
2 x 80W solcellepaneler (Rimelige pakkeløsninger fra Sunwind)
6 stk 290 Amp AGM batterier
HB 30 regulator
Honda EU30i aggregat
4 stk Mascot batteriladere

Kan noen dele gode råd om hva beste løsning ville være - helst med tanke på montering av vindmølle som et tillegg?

Røilern

Heisann

For kunne hjelpe trenger vi litt mer opplysninger:

-hvor mange Amp gir laderne dine?
-hvor i landet er hytta, nor/sør?
-vindforhold?
-er HB30 regulatoren MPPT?
-hva slags strømforbruk har du?

Men som en innledende kommentar så er det korrekt å si at forholdet mellom batteriene og panelene dine er nok litt ute av proposjoner.
Jeg antar at du har disse batteriene som i resten av verden selges som 200A, men som i Norge selges som 290A fordi man legger til grunn forbruket over 100t istedenfor 20t. Uansett, hvis du tømmer disse hver dag, så har du et høyt forbruk og bør bruke 200a som kapasitets beregning.

Panelene dine leverer max 10A og det er helt utilstrekkelig for din batteribank på 1200Ah. Det er under 1%, og vil aldri fungere selv ikke mitt på sommeren. Det er rett og slett ikke nok strøm til å lade de skikkelig opp.

Jeg er med i et internasjonalt webforum hvor diskusjonene går høyt om dette. Der snakker man mer om 8-10%. Det er bra de har AGM batterier, de har mye lavere indre motstand og fungerer bedre i et litt underdimensjonert anlegg.

Til sammenligning kan jeg fortelle at jeg har 2 slike "290" batterier som deg men 325W solpaneler. Jeg ønsker meg flere batterier, 4 eller kanskje 6 som deg, men gjør jeg det, vil jeg doble panelkapasiteten.

Det finnes noen tråder her om vindmøller, hoved elementet er vel at hvis det blåser mye og hart kan det fungere bra. Med hart tror jeg man snakker om mer enn 10m/s, men her har jeg ingen erfaring.


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

KES

Hei - og takk for svar.

-Hver lader gir 45 Amp.
-Hytta ligger på Veggli
-Det blåser godt rett så ofte...... hytta ligger åpent til på ca 800 meter
-Ja regulatoren er en MPPT regulator
- Strømforbruk er høyt til tider.

Jeg kan selvfølgelig sette på større paneler, men de er jo ikke akkurat dekorative, og derfor tenkte jeg vindmølle var løsningen. Må jeg muligens gjøre begge deler?


Røilern

Du burde nok kunne utnytte vinden. Vindmølle utfordringen er mest støy, og man kan vel hevde at de heller ikke er så dekorative. De må monteres på egen stolpe. Vanlige vindmøller støyer mest. De vertikale minst, men de har litt lavere effekt.

Ellers har du vel utnyttet aggregatet ditt fullt ut med 4x45A ladere, så der er det ikke så mye å hente. Jeg tror kanskje jeg hadde gått for en utvidelse av solpaneler + vindmølle.

Er du nevenyttig, finnes det noen byggesett for vindmøller.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

KES

Jeg har sett på 2 altertativer som heter Air-X og Air Breeze, kjenner du til hva som er beste alternativet av disse?
Når det gjelder de vertikale vindmøllene så finner jeg ingen leverandør som leverer varene her i nærheten - Har du tips?

Røilern

Hei

Kan ikke gi deg noen råd her er jeg redd.

Selv kikker jeg litt på denne www.windgenkits.com
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Endeli

Hvis du daglig må kjøre aggregatet  en times tid, så tror jeg ikke vindmøllen vil hjelpe deg. Du bør heller prøve å se hvor du kan spare strøm.

Har selv 140W panel og 2x290A batteri. Disse holder til mange timer med tv 32"LED og lys.(Det blir fort 20-25 timer tv i løpet av en helg hvis været er dårlig) Jeg kjører aldri aggregatet mens jeg er på hytte, men starter det og lar det gå noen timer på hjemmreise dagen (2,5 KW kina aggregat)

Ville heller sett på et oppsett med autonom drift der aggregatet starter ved behov, når batteriet komme under en gitt verdi eller strøm trekket er stort.
En Victron eller Studer inverter/lader kan brukes til å starte Honda aggregatet ditt ( Aggregatet må bygges om litt)
Da kan generator starte nå du feks kjører vaskemaskin eller stekeovn, og "rest strøm" brukes til å lade batteri. Dermed får du maks utnyttelse av generator.

Bibbibo

Har du byttet ut pærene i hytta? hva er det totale forbruket ditt i ah?
og "bor" du på hytta di? Jeg tror feilen ligger i underdimensjonert solcellepanel, jeg har et 60W med gammle 2 batterier på 150 +- ah, som er i fra 1974, og et nytt på 90W med 2x145ah amg, og jeg har nok strøm uten og lade mine, har hatt hytta i to år og kun ladet en gang, glemte og skru av lystet som sto på i 4 uker på vinterstid.

bytta alle pærer og kabler i sommmer, har mere lys, men mindre forbruk og detta humper og går, dag ut og dag inn. 11 lamper, tv, lading av mobiler, ice nett.
:D


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod