Koble sammen vindgenerator og solcellepanel

Startet av glamsland, april 29, 2013, 19:04:48

glamsland

Hei!

Jeg har nå en air 400 vindgenerator med innebygget regulator. Denne lader opp en batteribank på 560 A.
Dette fungerer greit nok , untatt på de mest vindstille periodene..
Tenkte da å koble til et solcellepanel for å hjelpe til litt i stille perioder..

Da det nå er endel arbeid å senke ned vindgeneratoren for å koble ut den innebygde regulatoren for å sende all ladestrøm fra generator og panel sammen inn i en felles (og kostbar) regulator, ønsker jeg å begynne med å bruke den medfølgende regulatoren som fulgte med panelet.

Jeg er blitt fortalt fra fagfolk(selgere av solstrømsprodukter) at det bare er å koble til regulatoren fra panelet til batteribanken min." Vindgeneratoren skal ikke røres.. Dette vil fungere helt fint"

MEN.- med min (ikke-eletrobakgrunn) tankegang får jeg ikke dette til å stemme.. Eks; når solcellepanelet står i sola en vindfull dag, sender denne ladestrøm til batteriene. Samtidig ligger den innebygde regulatoren i generatoren å " føler" på batterispenningen for å sjekke om batteriet trenger lading. Panelet sender eks 14.5volt inn på batteriet, noe som får generatoren til å registrere batteriet som fullt( over 12,7v som er grensen på regulatoren), og velger da å ikke lade batteriet.  Dette er jo litt synd , da generatoren er mye mer ekffektiv enn panelet!
Generatoren vil da egentlig ikke begynne å lade før etter at det er blitt mørkt , da spenningen fra panelet forsvinner og den "reelle" batterispenningen dukker opp..

Er jeg helt på jordet her?
Har sett at det er noen skikkelige elektrofolk på forumet her, Håper at dere kan kaste litt lys over problemstillingen min..

-Runar-
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

Røilern

Heisann

Naturlige spørsmål du har - ingen fagmann her, men for hva det er verdt:

Hvis begge regulatorene er konfigurert likt ihht til kravet til batteribanken, og de har lik funksjon, bulk, absorption og float, er nok ikke dette et problem med mindre summen av ladakapasitet fra vind og sol overstiger batterienes maks ladekapasitet.

Hvis dette ikke er et problem vil du alltid få summen av begge energikildene dine så lenge ladningen foregår i bulk(maks strøm, stigende spenning)
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

glamsland

Takk for svar!
Da prøver jeg å koble regulatoren fra panelet rett på batteriet.. Vet ikke hvordan denne regulatoren er satt opp,- heller ikke regulatoren i generatoren. Har en våt drøm om å engang få innvestert i en skikkelig regulator hvor alt kan justeres..  ;D
noen forslag?
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

frank2

Det vil nok gå greit.
Panelet klarer ikke å sende 14,5v inn på batteriet hvis det ikke er tilnærmet fullt allerede eller ikke ønsker høyere strøm.
Ladespenningen stiger parallelt med ladetilstanden, når du når ca.14,4V er det vanligvis fullt.
Under dette vil batteriet ta i mot strøm fra begge.

stroller

Ingen problem å kople solcelleregulatoren og vindmøllen inn på samme batteribanken. Har gjort dette selv på hytta og det fungerer utmerket. Eneste er at batteribanken din kanskje er i minste laget for lading fra både vindgenerator og solcelle, kan bli mye stopp/start for vindgeneratoren.
Du skal IKKE gjøre noe med regulatoren i vindmølla, denne skal stå slik den har gjort hele tiden. På solcelleregulatoren er det mulig du må kople ut SOC ladingen, dersom din regulator har slik funksjon (skal stå på voltkontrollert lading).

glamsland

Grunnen til at jeg kobler på et panel er at jeg vil prøve å lade opp det jeg bruker daglig  av strøm bare ved å ha på omformeren (12/230v) , selv når det ikke blåser..  resten ordner generatoren til neste hyttetur..

Ser i brukermanualen at generatoren er fabrikkinnstilt på 14.1 volt  . dvs at når generatoren "leser" at batteriet har nådd en spenning på 14.1 volt , stopper ladingen.  I dtablatdet til mine nye batterier ( AGM solar 140) står det " charge (constant voltage)  - Cycle - voltage 14,5-14,9v.

Float - 13,6- 13,8 volt.

Bør jeg justere "stoppgrensen" på generatoren opp til 14,5v?

Kan dette måles under lading hvor denne grensen er blitt satt?
Det står i brukerveiledningen hvordan det skal justeres, men det er mer - " 1/8 turn på potmeteret er 0,xx volt "  Litt unøyaktig etter min mening...

Er dette viktig?
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

Røilern

JA

Korrekt lading er helt avgjørende for å få fullladede batterier, og batterier som varer lenge.

Korrekt ladespenning er avhengig av batteritype, merke og temperatur. Mine AGM batterier skal som eksempel ha 0,03V høyere ladespenning per C° når batteritemp avviker fra 25 C°. Det høres kanskje ikke mye ute, men det betyr faktisk at ladespenningen skal være 0,9V høyere en oppgitt ladespenning når batteriene er på -5C° vinterstid.

Jeg håper vindgeneratoren din har tre trinns lading. Ladingen stopper ikke opp når maks spenning er nådd, da starter absorbsjonsfasen hvor spenningen er konstant og strømmen synker etterhvert som batteriet blir mer og mer fulladet, og motstanden i batteriet øker.

Du bruker bare et voltmeter rett på batteriet mens ladingen pågår, når spenningen har sluttet å stige har du nådd punktet., og justerer deretter. Hvis det ikke er automatisk temp kompensering kan du jo kjøre en vinterinstilling som gir noe høyere lading.


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

Sitat fra: stroller på mai 03, 2013, 13:28:54
Ingen problem å kople solcelleregulatoren og vindmøllen inn på samme batteribanken. Har gjort dette selv på hytta og det fungerer utmerket. Eneste er at batteribanken din kanskje er i minste laget for lading fra både vindgenerator og solcelle, kan bli mye stopp/start for vindgeneratoren.
Du skal IKKE gjøre noe med regulatoren i vindmølla, denne skal stå slik den har gjort hele tiden. På solcelleregulatoren er det mulig du må kople ut SOC ladingen, dersom din regulator har slik funksjon (skal stå på voltkontrollert lading).

Dette er avhengig av type batterier, AGM tåler glatt 0.3 C dvs 30% av batterienes kapasitet som ladestrøm (A)

Hvis du har en 400W mølle vil den levere under 30A batteriene dine takler fint 400W solpanel samtidig.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

glamsland

Hei igjen! Takkfor mange gode råd!

Sitat fra: Røilern på mai 03, 2013, 21:52:53


Jeg håper vindgeneratoren din har tre trinns lading. Ladingen stopper ikke opp når maks spenning er nådd, da starter absorbsjonsfasen hvor spenningen er konstant og strømmen synker etterhvert som batteriet blir mer og mer fulladet, og motstanden i batteriet øker.




Ser at det er forklart at når batteriet er fullt(14,1v), så går den over i "braking mode" og ladingen stopper. Så fort den måler 12,6v , starter ladingen igjen.
Hed høy vindhastighet og fullt batteri kan den fortsatt "trickle charge" ,- hva enn det måtte bety.. 

Bør nok ta turen opp i masta å få justert ladespenningen(stopp-punktet) ja.

eller...:

Hvis jeg nå engang får kjøpt meg en ekstern regulator som jeg kan koble både generatoe og panel inn på,- Det blir vel ca max 30A inn.. 
Har Dere noen anbefalinger hvilken jeg bør anskaffe?
Ikke noe fancy, bare med mulighet for å jusere det som trengs i forhold til temperatur og batteritype.

(Bruksanvisningen på regulatoren sier at hvis ekstern regulator brukes, skal "stopp-punktet" justeres helt opp ,- til ca 17v . Dvs at regulatoren i praksis er koblet ut.)

-Runar-


80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

Røilern

Sitat fra: glamsland på mai 04, 2013, 06:46:39
Hei igjen! Takkfor mange gode råd!

Ser at det er forklart at når batteriet er fullt(14,1v), så går den over i "braking mode" og ladingen stopper. Så fort den måler 12,6v , starter ladingen igjen.
Hed høy vindhastighet og fullt batteri kan den fortsatt "trickle charge" ,- hva enn det måtte bety.. 

Bør nok ta turen opp i masta å få justert ladespenningen(stopp-punktet) ja.




"Trickle charge" er muligens det samme som float, dvs en lavere vedlikeholds lading i området 13,5V med en liten strøm.

Jeg er ikke sikker på om du får kombinerte regulatorer, det vanligste er nok å koble disse i paralell.

Det høres ut som om vindmøllen din ikke har regulator i det hele tatt kun regulering av maks spenning og en brems når denne er nådd. for meg så høres dette ut som den sikre måten å ødelegge et sett nye batterier - de blir aldri ladet opp 100% og det er ikke bra - sorry.

Jeg ville:

1) kjøp en skikkelig vindmølleregulator med dumplast og temperatur kompensering
2) Beregne behovet for strøm som må dekkes av solpaneler
3) Ha lest meg opp på hvordan et godt solpanel system skal se ut. MPPT kontroller, temp kompenseing, overvåkimg etc
4) Multiplisert beregnet forbruk med 2 (man bommer alltid og undervurderer de små forbrukskildene)
5) Anskaffet utstyret

NB nr 1) haster du har nye batterier som du vil behandle pent

hva slags inverter har du stående på?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

glamsland

Det er dennevindgeneratorene jeg har:
http://www.energymatters.com.au/southwest-windpower-land-air-x-12volt-400watt-wind-turbine-p-426.html?zenid=94ul8q2kr1p5dhkfao54h3epo5


Ang inverteren så er det en "kinatype" kjøpt på ebay for 2000kr . 2kw .  bruker 0,8 At.
så jeg ønsker å lade minst 20 a i døgnet ::) 
forbruk er for det meste ledlys og en liten led tv.

Jeg har nok et ganske lite forbruk, men det er inverteren som tar det meste av forbruket..
Har sett at det er noen regulatorer som har en form for tidsur, som slår av forbruk på natta, da det er lite som trenger å stå på. kunne nok vært kjekt å slå av inverteren på natta.


80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

Røilern

Jeg regner med at du kjører inverteren rett på batteriet, det finnes ingen regulator som takler 2000W.

20At kan man lett lage, men husk svinn (30-60%) og bestem deg for hvilken del av året dette skal produseres.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

stroller

Har inverteren fjernstyring? Hva med i så fall å legge styrestrømmen via regulatoren og et rele?

glamsland

mai 08, 2013, 14:52:35 #13 sist endret: mai 08, 2013, 15:59:30 by glamsland
De regulatorene seg har sett på med " tidsur" der var det ikke et tidsur, men nattlysfunksjon, denne er ment til å slå av elle på forbrukskursen når det blir mørkt. Dette blir for upraktisk når jeg heller ville ha slått av strømmen feks kl 0100 - 0600 hver dag..
Finnes det noe tidsur som kan klare denne jobben? på 12v...

Inverteren min har en liten av/på bryter , denne kan jo leggers innom et rele ..


- et annet spørsmål ;
Da ladespenningen fra generatoren min avslutter litt for lavt(14,1v) , vil det fungere å bruke solcellepanelet til å "toppe" batteriene med feks 14,6v ( bruke regulator med temp regulert spenning og justere denne riktig i forhold til batteritypen)??

Generatoren vil da fungere som hovedlader, mens panelet ligger å "topplader" med den riktige speningen..
vil dette fungere?

-Runar-
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod