Enkelt aggregat til hytta - hvilket?

Startet av ØysteinS, september 03, 2014, 20:23:15

ØysteinS

Hei, jeg vurderer å kjøpe et enkelt aggregat til hytta for å ha backup lading til solcelleanlegget, samt drive støvsuger, en liten kompressor eller en kapp/gjerdesag.
Har fått en god pris på et nærmest ubrukt Stanley SIG200 Silent (inverter koffertaggregat).

Duger dette? Andre tips?

erstokke

Dette er et standard Kina-aggregat som er en kopi av Honda EU 20i. Jeg hadde et tilsvarende under det kjekke navn "Kellen". Forskjellen fra Honda er at det ikke er like lettstartet og at det ikke tåler like høy spissbelastning.

Sannsynligvis er det også forskjell i driftsikkerhet og levetid. Jeg hadde ikke mitt lenge nok til å sjekke det. Til bruk av og til på en hytte er driftsikkerheten sikkert ok.

Mitt klarte f.eks. ikke å kjøre Bosch GCM8 sag pga strømmen i startøyeblikket. Så jeg måtte bytte til PCM8 som er på 1200w. Du må også satse på en støvsuger som trekker lite strøm.

Jeg gikk lei av at aggregatet stadig hadde problemer med å drive verktøy etc, så nå har jeg Honda EU65is. Men det er jo i en helt annen prisklasse.

Til lading av solcelleanlegget trenger du i tillegg en kraftig batterilader, tror ikke du får noen fornuftig ladestrøm ut av 12v-uttaket på aggregatet.


ØysteinS

OK, jeg er helt grønn på dette, så takker for alle innspill.
Hvilke aggregat er bra/brukbar? Er det Honda EU 20i som er "tingen"? Andre merker/modeller som er brukbare? Hvilken ladder bør jeg gå for til solcelleanlegget?

Røilern

Inverteraggregater er  komplisert utstyr. Anbefalingen må være å ligge unna alle billigvarianter.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

ØysteinS

Så det er kanskje like greit å satse på et "enkelt" aggregat til drift av verktøy, støvsuger og lading (i knipetak) og heller koste på en god inverter i hytta, til drift av "finere" elektronikk?

Røilern

Sitat fra: ØysteinS på september 08, 2014, 19:30:36
Så det er kanskje like greit å satse på et "enkelt" aggregat til drift av verktøy, støvsuger og lading (i knipetak) og heller koste på en god inverter i hytta, til drift av "finere" elektronikk?

Yes

Og størrelsen på inverteren avgjør selvfølgelig hva du kan kjøre. Pc ladere, Tv etc. Men, med en litt større inverter kan du gjøre mer. Det er veldig behagelig å kunne bruke en drill, en slipeskive, eller en loddebolt uten å behøve å starte aggregatet.



Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

ØysteinS

Har tenkt meg litt om på dette, og på kort sikt trenger jeg et lite, hendig aggregat, som tar liten plass i boden, og som fruen selv kan lempe ut og fyre opp.
Dermed snakker vi et lite inverteraggregat.

Jeg forstår god at man får det man betaler for. Men om man skal vurdere "value for money" for 2KW inverter, hvordan vil dere rangere Honda EU20I mot tilsvarende fra Kipor, Stanley og Biltema (dristig....)?

Røilern

Stygt redd for at Honda er det eneste som duger. Har du vurdert 1 kW modellen det er jo virkelig bærbart, sammen med en 1 kW inverter av rette merke får du samme effekt som Eu20,  til samme pris også skulle jeg tro.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

erstokke

Om det heter Stanley, Kipor, Biltema eller Kellen spuiller ingen rolle. Det er stort sett samme innmaten.

Kjøpe Honda EU20i først som sist, så blir du fornøyd - hver gang du bruker det.

ØysteinS


Amatøren

Har Honda EU20i og det går og går.

Er ekstra nøye med oljeskift og litt olje i sylinderen ved langtidslagring.

En feil har jeg hatt. Det var at "harpus" bryteren røk, for ett par år siden. Materialtretthet i "hengselet" så knappen falt ut, men virket ellers. Latskapen (mye å gjøre samt utbrent) gjorde at jeg tok det med og leverte det på verksted for fiks. Bagatell å ordne så det ble ikke dyrt og da fikk jeg ordnet med total gjennomgang/service av det med det samme.

Så nå har det forhåpentlig vis fortsatt mange års arbeid foran seg før neste gang det trenger en tur til verksted.
Man lærer så lenge man lever.

Amatøren

Sitat fra: erstokke på september 03, 2014, 21:45:27
Til lading av solcelleanlegget trenger du i tillegg en kraftig batterilader, tror ikke du får noen fornuftig ladestrøm ut av 12v-uttaket på aggregatet.

12V utgangen egner seg ikke til lading det er mer en konstant spenning utgang for drift av småutstyr. I manualen så start det at hvis den skal brukes bør (må?) aggregatet gå på maks ("harpus" på).

Bruker den når vi henter frem Gardena dusjen og vi dusjer ute på tunet. Balje med forvarmet vann og 12V pumpe med trykkbryter.
Man lærer så lenge man lever.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod