Honda EU 30 eller 70?

Startet av IAD, juni 21, 2015, 16:34:52

IAD

Hei, nå har det 3 dieselaggregatet fra Kina tatt kvelden og jeg skal nå ha Honda, men er litt i tvil om EU30 eller 70. Har hatt både 5,5 kw og 2,5kw, det siste fungerte, men jobbet nok litt tungt. 5,5 hadde tilstrekkelig med kapasitet. Det brukes hovedsakelig til oppvaskmaskin og lading av batterier. Samt div verktøy ved behov og for raskere oppvarming av hytta ved ankomst. Aggragatet skal stå i et murt rom med separat eksos og kjølevifte for utlufting. Dette har fungert bra med de forrige aggregatene, bortsett fra at det var vanskelig å dempe støy. Er det noen som har erfaring med de nevnte aggregatene?

Røilern

Hei

Har du kikket på mine innlegg om inverter aggregat versus vanlige aggregater?

Hvis du har høye ganske stabile laster så gjør et vanlig aggregat jobben kanskje like godt, men til byen brøkdel av kostnaden
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

IAD

Hei, jeg har egentlig ikke vurdert annet enn innverter siden jeg er avhengig av at eksos kan ledes rett ut, samt at de er støyisolert. Så vidt jeg vet tilfredsstiller ikke vanlige aggregatene dette, men det er mulig jeg tar feil? Jeg prøvde å kjøre et vanlig Honda Aggregat fra 80 tallet i rommet uten mulighet til ekstern eksos. Dette fungerte ikke selv om vifta gikk. Dette har ikke vært noe problem med de aggregatene som hadde ekstern eksos.

selnesen

Har Honda EU30is som er 9 år gammelt. Ble også brukt under byggingen av hytta. Fantastisk pålitelig aggregat. Tåler godt å jobbe med maks last, men vernet slår ut ved oppstart av sag osv når aggregatet er godt belastet fra før.
Bruker eksorhette og ventilasjonsrør ut samt trådløs start/stopp.
Støysvakt. Tror EU70 er bedre forberedt for autonom drift og er også svært støysvakt i forhold til de fleste andre.

Røilern

Sitat fra: IAD på juni 22, 2015, 07:30:30
Hei, jeg har egentlig ikke vurdert annet enn innverter siden jeg er avhengig av at eksos kan ledes rett ut, samt at de er støyisolert. Så vidt jeg vet tilfredsstiller ikke vanlige aggregatene dette, men det er mulig jeg tar feil? Jeg prøvde å kjøre et vanlig Honda Aggregat fra 80 tallet i rommet uten mulighet til ekstern eksos. Dette fungerte ikke selv om vifta gikk. Dette har ikke vært noe problem med de aggregatene som hadde ekstern eksos.

Mitt EM5500 aggregat står inne i et eget aggregathus,  litt fiklete å måtte lage eksosrør og luftløsningen selv, men for differansen i pris har jeg fått en 5000W inverter som gjør at jeg nesten ikke trenger aggregatet.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

xscream

Jeg har nettopp bytta fra EU20 til EU70. EU70 er virkelig et rått aggregat, men kommer jo an på bruken. Koster litt, men hvis en i fremtiden ønsker systemer for autonom drift så er virkelig dette aggregatet verdt hver krone.

IAD

Da er EU70 anskaffet. Er det noen som har montert dette med eksos/luft kit? Jeg ser i instruksjonen at varmluftrøret skal monteres rett ut, uten noen rist på utsiden. Er dette veldig viktig, eller har noen montert dette på annen måte? Åpent rør uten rist er jeg litt skeptisk til.


anmo

Jeg har montert varmluftrøret rett ut, men med rist på utsiden. Fungerer akkurat som det skal.
Har også forsket litt på autonom drift uten kittet fra Sunwind, og har fått til en løsning hvor det trengs 4 ledninger og 2 rele som kun sender signal. Planen min er å bruke releet på Victron enheten, og releet på victron batterivakten BMV600S. Hadde ikke med meg noe pc på hytta i helga, så har ikke fått programmert Multipluss'en og testet.

IAD

Jeg er også veldig fristet til å bruke rist på utsiden, men forhandleren fraråder dette, Men jeg tenker på at hvis man bare har en tilstrekkelig stor rist, en god del større enn røret, så bør jo luftvolumet ikke har noe problem med å gå ut?

Hvordan er du fornøyd med Victron enheten? Den ene inverteren jeg har fra Biltema tror jeg synger på siste verset, så jeg er fristet til å erstatte den med en Victron kombinert lader/inverter.

anmo

Victron enheten fungerer utmerket, og har gjort det fra dag 1. Den har også innebygget rele, som jeg nå i kombinasjon med releet på BMV600S og EU70 får kjørt med autonom drift :).

Zappa

Har du en skisse av hvordan du har koblet dette?
Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser

anmo

Sitat fra: Zappa på august 10, 2015, 13:31:01
Har du en skisse av hvordan du har koblet dette?

Jeg skal tegne det opp og poste det her.

anmo

Da har jeg fått tegnet et enkelt skjema, men hvis du ikke har forsket på dette ennå, litt informasjon:

Denne pluggen vi skal jobbe med sitter innenfor dekselet til batteriet, og befinner seg under tenningsnøkkelen/startknappen. Fra venstre: Batteriet er der, og over det sitter det en sikringsboks med 2 sikringer (Plass til 2 til). Venstre for den en blå kontakt som er plombert (Vet ikke hvilken funksjon den har?) Til venstre for den igjen, så er det en hvit kontakt/plugg som kan løsnes. Den har et sort "lokk" over som er forseglet til kontakten. Det er denne vi skal prøve å koble, slik at du får autonom drift.

1. Fjern den sorte "hatten/lokket" fra kontakten (Jeg brukte en kniv). Der finner du 1 ledning mellom punkt 1 og 2. Når de er koblet sammen virker tenningsnøkkelen. Det er de to ledningene jeg har koblet til Victron BMV600S og bruker RI funksjonen til å koble ledningene sammen ved lav spenning (11.76V) og av ved oppnådd ønsket maks spenning RIc (13.50V)

2. I punkt 3 og 7 var det litt værre, for det er ingen kontaktplugg i de hullene, men der brukte jeg innmaten til en gammel strømforsyning til disker i stasjonære pc'r, (Se vedlegg) og det fungerte utmerket. Ledningene fra de to starter aggregatet ("trykker på startknappen") (Udc 11.75V) men stopper det ikke når de kobles fra hverandre.

Tror det skal være alt. Ble litt mye dette her, men bruk det dere føler dere har bruk for...
Fikk ikke med vedlegget, men når administrator får det til skal jeg poste det her.

OS

anmo: Jeg finner ikke noe vedlegg til innlegget ditt.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

anmo

Grunnen var at det ikke var mulig å laste de opp, men jeg prøver igjen  :)

Slyboy

Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod