Valg av avløp og vann-løsninger

Startet av dagfather, september 15, 2014, 12:19:25

dagfather

Hei.

Har gått at og frem i lang tid uten å kommet noe særlig lenger så nå ber jeg om råd...

Har en hytte som nå blir totalrenovert. På hytta er det strøm og det er en vannpost utenfor med sommervann.

Problemene
1. Tomten er stort sett fjell - dvs det går ikke å anlegge renseanlegg. Har også hatt rørlegger der som har bekreftet dette.

2. Ca 100 meter til vei - for evt tømming. Septikbil har ca 30 meter ledning.


Valgene
Vi har nok sett for oss en i overkant bekvem hytte med dusj, vaskemaskin, oppvaskmaskin, etc... Fullverdig boligstandard. Men ser at det muligens må begrenses.

1. Innlagt vann eller ikke
A) Ved å legge inn vann så blir det en god del krav som må oppfylles.
Her blir da eneste mulighet tett-tank som vi må dra et rør ned ved hver enkelt tømming. Maks størrelse på tett-tank er 3000 liter. Dette er pga plassering på tomt og en vektbegrensing på veien til hytta. Er redd for at dette systemet medfører at vi må tømme tanken flere ganger i løpet av sommeren. Hytta vil bli brukt ganske intensivt i løpet av sommerperioden og vi har en ganske stor familie som vi liker å ha besøk av...


B-1) Ikke legge inn vann - Hvordan funker et slikt system? Blir man lei av å bære vann? Er det en dårlig investering siden vi nå legger opp alt annet nytt?

Hvor strengt er slikt? Siden vi har vannpost så kan vi jo koble en vannslange til den og legge den inn i en tank evt. I prinsippet så vil vell det si at vi kobler oss til vann-nettet, men uten at selve vannkabelen går rett inn i hytta. (går via vannpost og evt tank)
Tenker at alt vannet fra et slikt "ikke lagt inn vann" løsning vil bli ført bort i en infiltrasjonsgrøft.

B-2) Hva slags rør/ledninger?
Bør vi legge opp "proft" rørsystem med rørlegger eller er Vera sitt like godt?
Om vi en gang senere ønsker å legge opp noe nytt (tett-tank) eller kommunen stiller med nytt kloakksystem så hadde det jo vært lurt kanskje å investert i et godt røropplegg som kan benyttes?


2. Toalett
Det eneste som er sikkert her er at vi ikke ønsker forbrenningstoalett og at vi ikke har plass til noen stor snurredass under hytta (lavt til fjell)

Jets vacumtoalett? Er det en god løsning? tenker at den vil bruke en del vann og at det da blir et problem om man ikke har innlagt vann, eller er ikke det et stort problem?

Vanlig vann-toalett til en tett-tank som da bare tar kloakk, mens resten (om vi ikke legger inn vann) går til en infiltrasjonsgrøft på tomt.
Da kunne det kanskje holdt med en tank på ca 1500 liter som er lettere å skjule i terreng. Men vil en slik løsning evt være søknadspliktig? Eller er jeg fritatt søknader om vi ikke legger inn vann?


Huff dette ble mye... Skal opprette en egen side for hytta når jeg får tid, men trenger litt mer info og bruke tiden på det først...

Takker for alle svar.



Røilern

Vannpost på hytteveggen, og tank inne fungerer bra. Størrelse på tanken inne må du tilpasse forbruk og plass, bæreevne på gulv.

Jeg ville installert skikkelig røropplegg. Det ser mye ryddigere ut.


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

dagfather

Takk for rådet.

Har regnet på det og det blir også vesentlig billigere så får vi heller ta en større kostnad når det evt blir pålagt fra kommunen å endre på utslippene.


Tipper jeg kommer til å ende opp med en vanntank i hytta på 150-200 liter.

Trenger da også en trykktank/pumpe. Hvilke krav bør jeg sette til den? Finnes jo i utallige varianter..

Alt fra denne fra Jula til kr 999:
http://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/vann-og-sanitar/vannpumper/hydroforpumpeanlegg/trykkpumpe-731073/

Til denne her fra Hyttetorget til 6000:
https://www.hyttetorget.no/vann-dusj/pumper/trykktank-til-vera-vannsystem

Hva er forskjellen?

Viktigst for meg er definitivt støy. Ønsker så lite støy som mulig.
Blir plassert i høyskap inne på badet sammen med en vanntank på 150-200 liter, en Høiax HeatEx 30 og trykktank og pumpe.

Dette burde vell funke greit for ei sommerhytte?

dagfather

Eller... Det er vell ikke noe i veien for at jeg kan legge vanntanken under hytta så lenge jeg får tømt den når vinteren kommer? Da kan jeg også ha mye større tank...

Bidda

Sitat fra: dagfather på september 15, 2014, 12:19:25
......Da kunne det kanskje holdt med en tank på ca 1500 liter som er lettere å skjule i terreng. Men vil en slik løsning evt være søknadspliktig? Eller er jeg fritatt søknader om vi ikke legger inn vann?

Meg bekjent er avløp til tank søknadspliktig, kan nok være lokale forskjeller så en tlf kan klarere dette.

Heffalompen

Har du tanken utendørs vil du måte søke om utslipstilatelse da du ikke bærer inn vannet.


Sitat fra: dagfather på september 15, 2014, 19:29:26
Eller... Det er vell ikke noe i veien for at jeg kan legge vanntanken under hytta så lenge jeg får tømt den når vinteren kommer? Da kan jeg også ha mye større tank...

Røilern

Sitat fra: dagfather på september 15, 2014, 19:03:32

Alt fra denne fra Jula til kr 999:
http://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/vann-og-sanitar/vannpumper/hydroforpumpeanlegg/trykkpumpe-731073/


Jeg har denne, den har fungert feilfritt i 2 år.

Den er ikke stille, men den er ikke plagsom. Jeg har  den montert inne på bade.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

dagfather

Takk for svar.

Så om jeg legger en tank på feks 1000 liter under hytta så er det tilsvarende som innlagt vann?

Isåfall... Holder en tank på 200 liter?

Røilern

Pga plass har jeg bare en 70l tank. Den må vi typisk fylle ut hver dag hvis forbruket er høyt. Dusj forbruket holder vi nede med sparedusj og dusjhode med knapp som man må trykke på for å få vann.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

KjellG

Enkelte kommuner definerer vann under trykk inne i hytta som "innlagt vann" uansett om vannet bæres inn.

Ville forsøkt å fått plassert tett tank ved vei og vurdert kverntoalett, jets eller trykkavløp til tank.

Kverntoalett og jets bruker lite vann. Jets støyer endel, men kortvarig. Vurder utedusj for de varme dagene.

Endeli

Hva med overjords filter, da slipper du å grave den ned, men kan dekkes til med torv for å få en skjult løsning
https://www.hyttetorget.no/avlop-tanker/gravannsrenseanlegg/compact-overjordsfilter
Denne kan benyttes for kun gråvann.
Du trenger ikke store tanken for septik, Jets bruker 0.5 l pr spyling, da får du ganske mange besøk på en 1000 liters tank.

RGi

Må man ikke søke på Jets toalettløsning ?

dagfather

Hos oss kommer vi til å gå for Jets med biomottak og da må man (dessverre) tømme tanken selv. Men det var rett og slett ingen andre muligheter. Umulig å få renseanlegg på tomten.

Blir Jets med biomottak og så blir det infiltrasjonsgrøft... Får håpe det gjør susen.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod