Vårdal Arkitekter, noen med erfaring?

Startet av Bidda, januar 08, 2010, 11:14:09

Bidda

Som tittel sier så lurer jeg på om noen har erfaringer med å bruke dem?

Ser av nettsiden deres at de har mange spennende prosjekter. De sammarbeider med Flexibo og minibo som skulle borge for at de tenker praktiskt og arealeffektive-løsninger. Noe som er en forutsetning for meg  ;)

totomm

Vi har benyttet Vårdal. Valgte dem av samme grunn som du angir (arealeffektive, praktiske løsninger).

Vi hadde mye klart før vi kontaktet dem, og de ble ble vel ikke veldig utfordret, men vi fikk en bra løsning.

varhovd.blogspot.com


Bidda

Takker for svar.
Kikket innom bloggen deres blir spennende å følge med på videre. Ser der at det er flere som har kommentert at de bruker Vårdal.

Hva brukte dere arkitekten til utenom plantegninger og byggesøknad. Kapplister? vindusplan osv?

Byggmester bruker tegningene, har de noen kommentarer til utførelsen av dette?

Vi har tenkt å få rentegnet, samt høre på kommentarer. Søkandstegninger, byggetegninger med detaljer, vindusplaner, grunnarbeidstegninger og kapplister som eks. en pre-cut produsent kan bruke direkte.

Men først må vi få tilslaget på tomta..... ;)

Bidda

Oppdatering: priser på det vi spurte om var 25-30'kr for byggetegninger/søknadstegninger/søknad/detaljtegninger/vinduslister/pre-cutliste.

Ugelbugel

Vårdal arkitekter AS er av Ringsaker kommune innrapportert til statens byggningstekniske etat for avvik i forhold til plan og bygningsloven.

Ringsaker kommune opplyser i meldingen at kontroll av prosjekteringen i stor grad ikke har avdekket vesentlige feil ved prosjekteringen.

Statens bygningstekniske etat avventer uttalelse fra Vårdal arkitekter.

Dette kan selvsagt bare være en enkelthendelse, men jeg blir uansett litt betenkt hvis internkontrollsystemet til bedriften ved såpass viktige ting som prosjekteringen ikke avdekker feil og mangler. Mulig det ikke ligger noe i det, og at innrapporteringen fra kommunen er gjort på feil grunnlag, men jeg tviler litt til det.  ???
Sivilingeniør bygg, konstruksjonsteknikk. Konstruktør og daglig leder i mindre entreprenørselskap på hedemarken!

Bidda

Skal tipse de om denne tråden slik at vi kanskje får en uttalelse fra de.

Bidda

Fikk dette svaret i fra dem på e-post i går:

Hei!
Takk for tilbakemeldingen.

Min kommentar til dette:
Vi har ikke gjort noen prosjekteringsfeil.
Sjekklisten som er ett internt dokument består av mange kolonner som blant annet
beskriver hvilket lovverk/forskrift/veiledning det henvises til og
hvilket punkt som skal sjekkes. En av kolonnene tar for seg hvilket underlag
som ligger til grunn for våre beregninger. Denne var ikke godt nok utfylt
iht.Ringsaker kommune. Dette har vi gjort noe med.
Jeg har brukt den samme liste siden 1998 og har hatt tilsyn fra bla. Asker/Hurum og
Røyken kommunen uten at dem bemerket det punktet i det hele tatt.
Hvis det skjer prosjekteringsfeil får vi gjerne en advarsel fra kommunen eller en
melding om at vår ansvarsrett er trukket. I dette tilfellet er ikke slike sanksjoner
nevnt en gang.

God helg!

Med vennlig hilsen

Torleif Vårdal


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod