Ekstern bryter Victron MultiPlus

Startet av kristianh, april 16, 2015, 09:06:24

kristianh

Hei!

Ønsker å koble opp en ekstern 3-veis bryter på min Victron Multiplus, slik som beskrevet i manualen.

Slik jeg forstår det gir ikke denne tilkoblingen 12 volt strøm, og jeg ønsker å benytte en bryter med dioder i, slik at det blir enkelt å se om inverteren er på eller av.

Fins det 3-vegs brytere som kan kobles til 12 volt strøm, men kun for diodene, slik at brytekretsen er holdt adskilt/separat fra 12 volt?

Mulig dette ble noe dårlig forklart, men håper dere skjønner  ::)


Røilern

Hei

Potensialfri tror jeg det heter - uten strøm altså.

Jeg ville vært forsiktig med en bryter som også inneholder strøm.

Jeg har hatt fjernstyring av min Vicron siden dag en, men kun med en enpolet byter (som jeg så fjernstyrer via et controlbyweb rele, men det er en annen sak)

Har aldri sett behovet for å kunne velge mellom inverter/lader  og bare lader
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

kristianh

Det er et veldig godt poeng du har, og litt irriterende at jeg ikke har tenkt på det   ::)
Du har selvfølgelig helt rett i at charger only-funksjonen ikke vil bli noe særlig brukt. Har hengt meg litt opp i å få til dette med en 3-vegs bryter, men det kan gjøres med en vanlig enpolet bryter ja  ;)

Men ville fortsatt hatt en lampe e.l. som indikerer at inverteren er på. Kan jo da løses med en 230 volt lampe av et slag, blir vel verre med diode på AC. Får pønske litt på hvordan en kan få til indikatorlys på dette. MultiPlusen står litt utilgjengelig, så ville hatt knapp+lys litt lett tilgjengelig for å øke brukervennligheten/oversikten litt.

Et annet spørsmål, leverer multifunksjons-reléet i MultiPlus 12 volt slik at jeg kan koble på diode + buzzer her (alarm)?


Røilern

Jeg tror jeg ville satset på en enkel 230V LED lampe som indikator. Eneste utfordring er hvis du tenker å bruker strømsaprefunksjonen til Multiplusen. Da vil dette kanskje ikke fungere, evt vil lampen for eksempel blinke saktig

Releet er også potensialfritt - null strøm.

Hva skal du bruke det til?

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

kristianh

Multiplusen står litt bortgjemt, så jeg tenkte å lage meg til med en bryter ved kjøkkenbenken for å ha litt kontroll på inverteren, og da lettere tilgjengelig.
Tenkte her å plassere BMV-700 batterimonitor, bryter for inverter av og på, et grønt lys som lyser når inverteren står på, pluss et rødt alarmlys og evt. alarmbuzzer.

BMV-700 har en releutgang som leverer maks. 5A som kan brukes til alarm, og Multiplus har altså en potensialfri utgang som også kan brukes til alarm.

Om jeg bruker den på Multiplus må jeg vel da koble den til et 12 volt relé som igjen gir strøm til lys + buzzer.

Blir vel bare å bruke enten reléet på Multiplus eller BMV-700, så det ikke blir altfor forvirrende for andre, men alarm på Multiplusen er nok mest relevant.

OS

Sitat fra: kristianh på april 20, 2015, 07:47:26

Om jeg bruker den på Multiplus må jeg vel da koble den til et 12 volt relé som igjen gir strøm til lys + buzzer.

Du trenger vel ikke et ekstra relé? Du kan vel bruke det i Victron direkte.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

kristianh

OK? Men forstod det slik at reléet i Victron er potensialfritt (ikke leverer strøm)?

kristianh

Kom til å tenke på at jeg kan evt. bruke en dobbel Elko-bryter og bytte ut to knapper med én knapp som styrer begge bryterne. Noe ala vedlagt skjema.

Da vil jeg ihvertfall være sikret at den grønne dioden lyser selv om inverter går i sparemodus etc.

Edit: Elko 2-polt bryter er vel det jeg må benytte, her er vel L og N adskilt.

OS

Sitat fra: kristianh på april 20, 2015, 09:38:42
OK? Men forstod det slik at reléet i Victron er potensialfritt (ikke leverer strøm)?

Det er nettopp det du trenger. Da fungerer det som en bryter. Du kobler til to ledninger som du vil skal kobles sammen av releet.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

kristianh

Selvfølgelig  ::)

Da blir jo dette nokså enkelt

Kan også bruke et 9V-batteri for diodene for å slippe 12 volt inn på dette

Røilern

Alternativet til dette er en av fjerstyringsdingsene til Victron

Den dyreste, men også. Morsomste er Gx ColorPanel. Jeg har selv bluepowerpanel. Med det kan jeg slå av og på Multiplussene,  se forbruk og lading og alle mulige feilkoder.

Hvis din inverter er plassert litt utilgjengelig så tenker jeg at det er noe slikt du trenger.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

kristianh

Har sett/siklet en del på Color Control GX ja, og regner med den kanskje blir installert etter hvert, da jeg er litt gadget/kontrollfreak  ::)

Men fikk følgende svar på et spørsmål jeg sendte til Victron
SitatNo , you cannot use both.
The unit cannot be switched off/ON when the color control is connected.
This is a known issue and will be tried to solve in future release of the software of the color control.
Om jeg ikke kan skru inverteren av/på når color control er tilkoblet blir dette litt håpløst.

Fant vel ut at jeg uansett "måtte" ha en batterimonitor for evt. å senere ha kontroll på forbruk/lading via Color Control, så fikk installert denne + bryter for inverteren sist jeg var oppe.

Fikk ikke installert den grønne dioden jeg hadde planlagt over, iom at denne relékontakten alltid er lukket selv om inverteren er av. Men fikk ihvertfall inn rød alarmdiode + buzzer og en USB-lader i en liten boks under kjøkkenskapet. Med tid og stunder blir det sikkert en Color Control i en litt penere boks :-p

Røilern

Det så da fint ut



Det Victron mener er at du kan ikke både fjernstyre invertere via remote bryter og via f.eks Color panel. Det samme gjelder mitt blue panel. For at fjernstyring via bryter skal fungere må jeg frakoble panelet. Men det er bare aktuelt når jeg ikke på hytta. Når jeg er på hytta så fjernstyrer inverteren via panelet, og trenger ikke bryteren.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

kristianh

Nja, jeg tolket svaret fra Victron som at det er en bug som gjør at den alltid vil være på, se neste mail jeg sendte de (svaret til Victron er øverst):

SitatThe unit will stay always on with the color control.

Regards,

Jaggat

From: Kristian
Sent: Thursday, April 30, 2015 4:57 PM
To: Victronenergy service
Subject: Re: Multiplus remote switch and color control GX


Thanks for your reply.

I don't quite understand, is the unit always on with the color control, or do you mean that the unit can only be turned on/off using the color control?

Thanks

Best regards
Kristian


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod