Spre varmen på hytta

Startet av Trillemarka, oktober 29, 2012, 11:01:59

Trillemarka

oktober 29, 2012, 11:01:59 sist endret: oktober 29, 2012, 12:20:54 by Trillemarka
Vi har hytte uten innlagt strøm og har satt opp 140W solcellepanel, 40A Solar Mppt regulator og 2 stk 290A AGM batterier. Alt fra Sparelys. Fungerer utmerket.
Har i tillegg kjøpt Ecofan som står på vedovnen som sprer varmen godt, men skulle gjerne hatt noe av varmen inn på soverommet til veslegutt.

Funderer på hvordan vi kan få flyttet varmen fra stua og inn på rommet med døra lukket (slik at han får sove). Har tenkt på om det kanskje er en løsning å sette inn et rør gjennom veggen fra stua og inn på soverommet på ca 110mm med 12V vifte  ca 20cm ned fra taket.

Varmen stiger jo opp så det er varmest nærme taket.

Noen som har synspunkter / flere gode ideer for å varme inn på et lukket rom?  ???

erstokke

En kompis av meg eksperimenterer for tiden med varmeflytting ved hjelp av en kanal med 2 stk 12v datavifter i. Henter varmen oppe under taket i det varme rommet og slipper den ut ned ved gulvet i det kalde rommet.

For tidlig å si om dette gir varmeflytting som monner.

Generelt er det veldig vanskelig å flytte varm luft. Så et bedre system (og MYE dyrere) hadde vært å gå for vannkappe på ovnen og rør med radiatorer/viftekonvektorer.

Trillemarka

Jeg har vært og fått tak i to 12V vifter fra en IBM dataserver i dag.

Er ingen elektrikker så jeg har liten peiling på hvor mye strøm de drar, men på viftene står det 4,80A
Det er vel det de drar på maks hastighet vil jeg tro?
Er det mulig å justere harstigheten og forbruk f.eks. via en dimmer tro?

Viftene er ganske lydløse og har en diameter på ca 150mm

Tenker å montere en i enden av et rør oppunder taket gjennom veggen, og med vinkel slik at varmluften blåses skrått nedover i rommet jeg skal ha varmen inn i.


Røilern

Dette var en kjent problemstilling, vi har hatt n slik løsning i 10 år og den har fungert utmerket.

Vi henter luften helt oppunder taket. Der det er varmest, og blåser den ned mot gulvet under sengen, der det er kaldest. Har kun en vifte, og den er montert i enden av rørert under sengen.

Viktige punkter:
-støy, på begge sider bør du ha en lydfelle, og røret bør også lydisoleres. Det finnes noen papplignende rør som hindrer ressonans, detville jeg brukt hvis jeg skulle hjort det på nytt.
-strømforbruk:. 4,8A er mye. Min vifte er også en PC vifte, men den drar bare 0,5A og står på fra vi kommer til vi går

0,5 x 24 timer = 12A per dag
Dine 4,8A vifter x 2 drar 20 ganger det og tømmer batteriet på et døgn.

Husk at du ikke må tømme batteriene dine mer enn 50%, det gir tilsynelatende 290Ah tilgjengelig, men med så høyt strømforbruk er batterikapasiteten bare 200Ah. Den blir mindre jo raskere batteriet tømmes, og norske batteriselgere bruker 100timers kapasiteten, og ikke 200 timers kapasiteten sliksom resten av verden ;-)

En regulator (motstand) vil  kunne hjelpe deg, bare litt usikker hvor du får tak i en. Kjøpdeg et tangampermeter så kan du følge med på hva som skjer

Lykke til.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Trillemarka


Røilern: Takk for bra svar og gode tips!  :)

Jeg får finne et par PC-vifter som trekker mindre!

Hva slag dimensjon har du på røret og vifta?

Blir det ikke mye varmetap når røret går fra veggen oppunder taket og ned under sengen?

Røilern

Jeg trorjeg kjøpte viften på Clas Ohlson. Jeg har en tilsvarende vifte på avsuget til snurredassen, den har nå gått kontinuerlig i mer enn et år.

Min vifte er liten, dvs ikke 14x14cm, kanskje er den 7x7 eller noe slikt, røret er tilpasset diameteren på selve viften, kan tenke meg det er 7cm. Jeg valgte denne dimensjonen for at røret ikke skulle ta for mye plass.

Jeg har en liten kasse rundt røret pga støy og utseendet, og isolasjon rundt røret i tillegg, men, hvis røret taper varme til omgivelsene så er vel det greit så lenge varmen tilføres soverommet.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod