Pelletskamin på hytta?

Startet av erstokke, mai 31, 2011, 10:28:38

erstokke

Jeg har hytte uten strøm, men installerer nå kraftig solcelleanlegg med 230v og aggregat som backup/tilskudd.

Jeg vil gjerne ha "ring hytta varm" og varme gjennom natta. Altså noe som brenner kontinuerlig og med mulighet for fjernstart. I utgangspunktet hadde jeg tenkt på en Wallas parafinkamin, men så tenkte jeg at pelleskamin kanskje blir enda bedre på hytta - og mer bærekraftig.

Men de pelletsovnene jeg har sett på, har strømforbruk på ca 100w. Så mye strøm har jeg ikke.

Finnes det noen pelletsovner/kaminer som er egnet til dette formålet?

KJETO

Hei, har hatt pelletskamin hjemme tidligere, hadde ofte problemer at den ikke tente på timer, og at kammeret var fullt av pellets. Dessuten var det forholdvis mye støy fra både mateskrue og sirkulasjonsvifte. Husker ikke hvilken produsent, men denne var italiensk. Skal aldri mer ha pellets.

erstokke

Da blir det nok gass eller parafin. Og en ny og effektiv peisovn.

Tverrdalen

erstokke: Hva ble det? Parafinkamin? Fortell.

erstokke

Vi går for gass med vegghengte ovner fra Futur. I første omgang har vi installert denne i tilbygget (bad, badstue):
http://futur.no/shop.asp?p=30928495

Hvis denne viser seg å bli en suksess, blir det en større av samme type med fjernstyring inne i stua.

Åpen peis og vedovn skal ut og erstattes av en peisovn med varmelagring i form av kleberstein eller lignende. Det blir ikke før til sommmeren.

Tverrdalen

Takk for svar. Jeg valgte en parafinkamin, men har ikke fått montert den enda. Er spent på dette!

erstokke

Jeg hadde nesten bestemt meg for Wallas parfinkamin, men fikk problemer med plassering av tanken.

Sitat fra: Tverrdalen på desember 10, 2011, 13:07:55
Takk for svar. Jeg valgte en parafinkamin, men har ikke fått montert den enda. Er spent på dette!


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod