Tilluft til stålpipe, akseptabel løsning ?

Startet av RogerRoy, juni 07, 2011, 17:47:48

RogerRoy

Hei,
vi har begynt å bygge (støpt ringmur idag) og må ta noen kjappe beslutninger ang pipevalg.  Vurderer peisinnsats og stålpipe, med pipa montert oppå peisinnsatsen for innbygging.  Siden det ikke finnes ventilert stålpipe vil jeg gjerne vite om det er ok å trekke et tilluftsrør fra ventil montert i yttervegg i bod, ned under plata og fram til ovnen ?  Jeg antar isåfall at tilluftsrøret ikke bør være isolert siden det går i pukklaget ?

rudy

Jeg la inn et 100mm plastrør (avløpsrør) som lufting til scan 58. Borret noen hull i røret slik at evt fukt/kondens ikke samler seg opp og la det ned i pukklaget under den støpte plata og ut gjennom ringmur til friluft.

§rytter 8)

hei hei det er kansje litt sent å komme med dette men nordpeis har begynt å produsere/selge stålpipe med innebygd ventilasjon..
se på nordpeis.no
eg venter på mer informasjon ifra nordpeis..

BjornS

Hvorfor skal alle ildsteder plutselig ha tilluft via egne rør i gulv e.l.?
Er det krav i henhold til norsk standard?

Er det klokere enn klokest å få dette på plass eller er det greit å klare seg uten (slik mange hytter har gjort i årtier)?

Det er jo ikke slik at det ikke kommer luft til på ildstedene våre. Ble plutselig litt forvirret her nå, og det er sikkert noen her på forumet som kan gi mer kvalifisert synsing om dette.

Bj

Tverrdalen

Ovnen brenner sikkert bedre med egen tilluft, ettersom dagens hytter svært tette. Man unngår undertrykk i rommet, tror jeg..

BjornS

Du har jo et godt poeng der. Nye hytter er nok tettere enn mange av de gamle, men hvor stort praktisk problem det er har jeg ennå til gode å høre fra noen.

Bj, som satser på å bygge uten egen tilluftskanal.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod