Vedkløyver som passer til aggregatet mitt

Startet av Roald, april 01, 2014, 11:36:20

Roald

Hei,
Jeg har et TEC29 aggregat og jakter nå på en 37cm 4tonn vedkløyver som kan fungere sammen med aggregatet.  Kjøpte og sleit opp et aggregat men da knelte aggregatet med beskjed om 'overload'.   Kun en 80w batterilader i drift parallelt. Jevn belastning på alle modeller på 1500 watt, men det viser seg å være forskjell på hvor mye strøm ulike kløyver-motorer trekker i startøyeblikket. 

For å slippe å måtte teste mange kløyvere, hører jeg gjerne fra andre hytte-eiere som har "knekt koden" og funnet en vedkløyver-modell som trives sammen med TEC29.  Hytta ligger ellers på 900 m høyde.

Hilsen
Roald

Endeli

Vil vel være enklere med en bensindrevet kløyver? Koster 2-3000 mer en en skikkelig el.kløyver.

erstokke

Hadde en vedkløyver med det flotte navnet "Odin", kinavare kjøpt på Byggmakker. Ved kjøring på enkelt aggregat med Hondamotor, så kveltes motoren på aggregatet i startøyeblikket. Aggregatet var vel på 2000-2200w.

Løsningen da ble å la aggregatet gå seg varm før bruk av kløyver - samt stille opp tomgangen noe. Har du knapp for "hare" og "skilpadde" på aggregatet, kan det være lurt å sette den i "hare"-posisjon.

Hvis problemet ditt er at aggregatet ikke klarer å levere nok strøm uansett, så er løsningen å finne en ny kløyver.

Eventuelt kan du investere i en kraftig Victron eller annen inverter som kan trekke på batteribanken ved start av kløyveren. Dette er en dyr løsning som bare kan forsvares hvis du allikevel tenker å oppgradere til 230v solcelleanlegg.

Jeg har Honda EU 65 is aggregat og har ennå til gode å koble til et apparat som den ikke klarer å drive  ;D Den kostet omtrent det samme som TEC29.

Røilern

Et lite google søk avslørte mange treff på startstrøm og vedkløyver, flere linker til dette forumet dukket opp.

Høye start strømmer fra elektromotorer er et problem for ethvert aggregat. Når en kjøleskapsmotor på 800 W kan dra 1200W i et startøyeblikk, så kan man bare tenke seg hva en 1500W vedkløyve motor kan bruke.

Løsningen er nok betdydelig overkapasitet på aggregatet, eller en inverter imellom. Jeg skulle tro at et inverteraggregat har tilsvarende overkapasitets"buffer" som en inverter, og derfor fungerer fint.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

dybis

Noen som har prøvd vedklyver på "enkelt" aggregat?

Kan det være forskjell på et inverter aggregat og et enkelt aggregat? Jeg har et enkelt aggregat på 1800W (maks 2kW), og har brukt det til både kappsag, kompressor (også sammen) og klyvsag.  På det aggregatet har jeg aldri klart å trigge noe overbelsatning, aggregatet stopper opp hvis lasten blir for tungt å starte (selv om det finnes noe sikringer). Et inverter aggregat har nok en del finere elektronikk, og kanskje er det mer følsomt for høy startstrøm? Tanken er at det skal levere riktig spenning og frekvens osv, mens mitt bare skal levere "noe". Jeg bare tipper...







erstokke

Sitat fra: dybis på april 05, 2014, 20:07:12
Noen som har prøvd vedklyver på "enkelt" aggregat?

Kan det være forskjell på et inverter aggregat og et enkelt aggregat? Jeg har et enkelt aggregat på 1800W (maks 2kW), og har brukt det til både kappsag, kompressor (også sammen) og klyvsag.  På det aggregatet har jeg aldri klart å trigge noe overbelsatning, aggregatet stopper opp hvis lasten blir for tungt å starte (selv om det finnes noe sikringer). Et inverter aggregat har nok en del finere elektronikk, og kanskje er det mer følsomt for høy startstrøm? Tanken er at det skal levere riktig spenning og frekvens osv, mens mitt bare skal levere "noe". Jeg bare tipper...

Ja, det var et slikt enkelt aggregat jeg brukte på min "Odin". Startstrømmen fikk aggregatet til å kveles. Men ved å la motoren varme seg litt først og å stille opp tomgangen gikk det fint. Dette var et aggregat som hadde nominelt 2 kw eller 2,2.






Powered by SMFPacks Ads Manager Mod