Erfaring med å snorstarte snøfreser i 10-20 minusgrader?

Startet av finnesand, oktober 18, 2020, 08:49:10

finnesand

Trenger en snøfreser til hytten i Alvdal vestfjell, langt unna ordinær strøm. Hensikten er å bruke den på 185 meter horisontal grusvei noen ganger i løpet av vinteren. Til det behovet ville jeg tro at mange snøfresere holdt mål, og sikkert også gamle modeller av f.eks. Honda.

Er noen minus her oppe vinterstid, - så spørsmålet er om noen har erfaring med å snorstarte snøfresere i en del minusgrader? Altså hvor snøfreseren er tilsvarende kald.
Alvdal vestfjell. Solcellep: 2x360W parallell. Regulator: Epever 4210AN. Batteri: 12V, AGM 2x350W (C100). 12V og 230V kurser. Inverter: Struder AJ 500-12. Aggregat: Honda EU20i. Snøfreser: Honda HS80

Ygnastølen

Hei, jeg har som du nevner selv god erfaring med Honda under slike forhold......, prøvd en annen type før som ikke var like enkel/bra......Kanskje feil å si merket her inne?
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Røilern

Min er  erfaring er at motorer av anerkjente produsenter som B&S og Honda med flere, og som er i orden,  er helt greit å dra i gang i skikkelig kulde. Er den laget for snorstart så er det ikke noe problem.

Jeg hadde engang en 1 sylindret 13Hk, den krevde litt ekstra men det skyldes sylindervolum og ikke kulde

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Sæters

Hva med 12 volt start? Min Honda har det og den synes jeg er bra når ryggen er dårlig og snorstart er noe herk. Hondaen var forøvrig litt tungstartet ved start på ny sesong, men det ordnet seg så fort jeg gikk over til alkylatbensin.

Tottoa

Med en renset og justert forgasser er det som regel ikke noe problem å få igang snøfreseren, sel om det er -20.

Om det skulle være utfordringer, så hjelper det om du heller noen liter kokende vann over blokka - da starter det meste uten problemer.

Tstens

Min løsning på vinter er å plassere snøfreser v eksos utløpet på aggregat bua . Legger presenning over utløp og freser . Da vil eksosen varme opp freseren . Ligger bare løslig over m god utlufting under så jeg ikke får noe retur inn  . En halvtime og den starter på første drag . Den starter greit ellers også , men må da gjerne dra 8-10 ganger .
SMA Sunny Island 4,4M
SMA Sunny Boy 1,5
4X305w mono
8X 24v/35 ah AGM ,48v system
Honda EU70
230v stekeovn, kjøleskap,vannpumpe
Gasstopp ,gassvarmer
230v Jets
Servitek dieselvarmer 24v sta

Hyttesol

Jeg kan ikke snakke av erfaring, men en snøfreser er da beregnet på å brukes om vinteren når det er så kaldt at det faktisk er snø. Så da bør jo produsentene ha gjort noen tanker rundt dette med at motoren skal klare kaldstart. Om ikke gressklipperen starter så greit i -20C så skal jeg ikke kritisere den siden den er et "sommerredskap", men det er lite vits med en snøfreser som kun er konstruert for sommerklima.  ;D
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

finnesand

Takk for svar og tips. Vi fikk tak i en Honda HS80. Berema opplyste at de ble bygget i perioden 1987-1992. Var nok mye kulde i forrige årtusen også.
Alvdal vestfjell. Solcellep: 2x360W parallell. Regulator: Epever 4210AN. Batteri: 12V, AGM 2x350W (C100). 12V og 230V kurser. Inverter: Struder AJ 500-12. Aggregat: Honda EU20i. Snøfreser: Honda HS80


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod