Bruk av minigraver til fjerning av torvlag

Startet av Eggedal, april 04, 2018, 14:22:27

Eggedal

Jeg har brukt minigraver et par ganger og kan betjene denne. De små er "verst", og den lille tassen jeg brukte sist var en ordentlig veltepetter uten rekkevidde å skryte av.

Nå må vi straks i gang med å gjøre klar en parkeringsplass, slik at vi kan få plassert materialer til hytta. Venter bare på snøen....

Jeg må få gravd bort torvlaget på et felt på ca 6 x 10 meter, og antatt 40-50 cm dypt. Mao snakker vi om ca 30 kubikkmeter jord, i verste fall. Torva kan legges til siden på stedet. Høres dette ut som en overkommelig jobb med minigraver?

Alt større enn en 2,5 tonner må jeg i så fall få kjørt opp. Noe som kan bli dyrt, siden den nærmeste utleier befinner seg 60 km unna.

Røilern

Hvor skal du gjøre av massene? Det er begrenset rekkevidde på en minigraver

Er bakken hard?, store steiner og røtte?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Endeli

Brukte selv en 1t minigraver for å grave ut tomten min. Da den måtte fraktes med helikopter var det ikke så mange andre valg.
Jeg var imponert over kreftene til denne tassen.
Ulempen er som du sier rekkevidden, så det kreves litt planlegging da massene må flyttes flere ganger.
Alternativt kan du leie beltegående minidumper.
Som sagt gravde jeg ut tomten min, jeg utvidet den eksisterende muren med ca 60 m2 og dybden gikk fra 20 cm til over 1 m for å komme ned på fjell.

Eggedal

Mulig jeg har funnet en grei løsning i en kar på Åmot som har en 2,8 tonner som kan leies med frakt. Bør være innafor, og i allefall mye bedre å jobbe med enn de 1,8 tonnerne som vanligvis er tilgjengelige.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod