Fjernstyring av Honda EU30is

Startet av Tstens, november 03, 2016, 20:22:51

Tstens

Hei
Har akkurat kjøpt oss hytte ,uten innlagt strøm.Madamen ønsker en form for ring hytta varm .Jeg har et gammelt solcelleanlegg,som får holde til våren igjen.Jeg har investert i et Honda EU30is m fjernstyring .Det jeg lurer på er om det finnes utstyr som jeg kan få startet aggregatet m evt sms el nettbasert løsning , dvs kople meg på kontrollboksen til fjernstarten . Planen er å ha en 2000-2500 watt varmeovn, så jeg får en liten lunk før vi kommer frem. Finnes jo GSM styring for stikkontakter . Så hvis jeg får liv i aggregatet så har jeg mulighet til å slå på varmeovnen etterpå.
Hva tror dere?Har et par gamle12 V Varta solar 125ah batterier som vil stå for spenningen til et eventuellt fjernstyring.
Mvh
Terje
SMA Sunny Island 4,4M
SMA Sunny Boy 1,5
4X305w mono
8X 24v/35 ah AGM ,48v system
Honda EU70
230v stekeovn, kjøleskap,vannpumpe
Gasstopp ,gassvarmer
230v Jets
Servitek dieselvarmer 24v sta

jkirkebo

Sitat fra: Tstens på november 03, 2016, 20:22:51
Hei
Har akkurat kjøpt oss hytte ,uten innlagt strøm.Madamen ønsker en form for ring hytta varm .Jeg har et gammelt solcelleanlegg,som får holde til våren igjen.Jeg har investert i et Honda EU30is m fjernstyring .Det jeg lurer på er om det finnes utstyr som jeg kan få startet aggregatet m evt sms el nettbasert løsning , dvs kople meg på kontrollboksen til fjernstarten . Planen er å ha en 2000-2500 watt varmeovn, så jeg får en liten lunk før vi kommer frem. Finnes jo GSM styring for stikkontakter . Så hvis jeg får liv i aggregatet så har jeg mulighet til å slå på varmeovnen etterpå.
Hva tror dere?Har et par gamle12 V Varta solar 125ah batterier som vil stå for spenningen til et eventuellt fjernstyring.
Mvh
Terje

Hmm. Det blir ekstremt dyre kilowatt med strøm ihvertfall, du må påregne å bruke over en liter bensin pr. time for å drifte en 2000W panelovn. Jeg ville nok heller vurdert en Wallas 40CC parafinovn. Ekstremt driftssikker løsning, mye billigere i drift (ca. 1 sjettedel) og dobbelt så høy effekt. Ulempen er selvsagt prisen. Vi er uansett utrolig fornøyd med vår.

13l tank i Hondaen betyr ca. 10 timers drift. 10 timer med 2kW panelovn monner jo, men ikke så alt for mye. Min erfaring er at et døgn med 4kW parafinovn er omtrent passende vinterstid.

ivarw

Hei

Jeg bruker denne løsningen til forvarming av hytta:
https://www.hyttetorget.no/parafinkamin-gsm-pakkelosning

Den suger litt batterikapasitet ved oppstart, men er snill på strømforbruket når den er kommet i gang (ca 2 minutter). Fungerer ved at ovnen går i "på"-modus når den får strøm (220), gitt at den også var "på" når strømmen ble kuttet ved siste gangs bruk.
Sånn sett ville den i likhet med Wallas kunne brukes med 220V fra aggeregat.
Fordel: Relativt prisgunstig
Ulempe: avgir CO2 inne

Jeg er i likhet med trådstarter i beite for en løsning på fjernstart av Honda EU30is, enten GSM-styrt eller over IP. Den må kunne håndtere "Start" og "Choke" "Stopp" og detektere drift/ikke drift.
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

Sæters

Sitat fra: ivarw på november 03, 2016, 22:52:01

Sånn sett ville den i likhet med Wallas kunne brukes med 220V fra aggeregat.

Bare så det ikke skal skape misforståelse omkring start og bruk av Wallas. Den bruker 12 V både til start og drift.

Vi er kjempefornøyd med Wallas 4000, har brukt den i årevis uten problemer. Koblet til pipe hos oss, men kan kobles til luft inn/avgass ut gjennom enkelt vegguttak.

Vi starter Wallasen hjemmefra med SMS 24 timer før ankomst og har behagelige 15- 20 grader når vi kommer frem. Deretter styres den automatisk med termostat i takt med bruk av annen varmekilde. Dvs forbruket er normalt veldig lite da vi ofte fyrer i peis/vedovn for kosens skyld. Kona liker ikke å stå opp til kald hytte, det trenger hun ikke etter at Wallasen ble installert.

Eneste bakdel er den forholdsvis høye prisen.

Tstens

Hei igjen , dette er en midlertidig løsning denne vinteren . Vi vil bo oss til litt for å se våre behov og kjøpe de rette tingene . Hytta er ikke så stor , m ca 42m2 og et anneks på 22m2
Så bør få en liten lunk relativt fort, ihvertfall plussgrader . Men det er altså løsning for  fjernstart jeg er ute etter info om..... har dog sett på Wallas og det ser fristende ut .
Mvh Terje
SMA Sunny Island 4,4M
SMA Sunny Boy 1,5
4X305w mono
8X 24v/35 ah AGM ,48v system
Honda EU70
230v stekeovn, kjøleskap,vannpumpe
Gasstopp ,gassvarmer
230v Jets
Servitek dieselvarmer 24v sta


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod