"Hybrid" batteripakke ved hjelp av DC-DC "to-veis" omformer(e)

Startet av Røilern, juli 20, 2018, 08:29:39

Røilern

Jeg har følgende utfordring:

På hytta har jeg en velfungerende AGM batteripakke med en tilgjengjengelig kapasitet (ved 50%) på 10Kwh

I garasjen hjemme har jeg en stabel med Lithium batterier (totalt 20Kwh) med en litt merkelig spenning på 23.1V. Det skyldes at de består av 7 seriekoblede pakker (av 3 paralellkoblede celler) på 3.3V. Det er teknisk sett mulig å bygge de om selvfølgelig, men det er ikke enkelt.

Innledningshvis hadde jeg tenk å erstatte AGM pakken med den nye Lithium pakken, men det er en utfordring fordi Cut-off spenningen på denne er så lav som 17.5V. Det er i laveste laget for en 24V Victron inverter og mine Tristar MPPT 60.

En variant som har slått meg er muligheten til å koble de to sammen i en hybrid løsning, derav overskriften.

Mulig hybrid løsningen:
- Beholde dagens velfungerende løsning uforandret
- Koble til Lithium pakkene i 23.1V konfigurasjon ved hjelp av 2 stk 24V DC-DC omformere. 1 til lade Lithium pakken når AGM pakken er fulladet, og en til å overføre energi tilbake til AGM anlegget så snart dette blir belastet.

Første utfordring er å finne 24V DC-DC omformere som takler strøm av en hvis betydning.

Jeg tror  OS - som gjorde noe tilsvarende for en stund siden.


Tanker og innspill mottas med takk.



Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Ja det stemmer at jeg har en tilsvarende løsning. Jeg bruker bare èn DC/DC konverter da jeg har 24V AGM på begge sider. Styrer retning med relè (via CBW) og av/på med CBW. Pass på at du velger en DC/DC med variabel utgangsspenning da det er bare de som kan brukes som batterilader. Jeg bruker denne:
https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Orion-Tr-DC-DC-converters-isolated-100-250-400W-EN.pdf
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Røilern

400W DC-DC omformeren ser fristende ut.

Hvordan justerer du ladespenningen, manuelt?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Sitat fra: Røilern på august 02, 2018, 20:16:50
400W DC-DC omformeren ser fristende ut.

Hvordan justerer du ladespenningen, manuelt?
Ja det er et lite hull du stikker en skrutrekker inn og justerer. Litt "billig" løsning men jeg har gjort det bare en gang. Jeg justerer spenningen til den høyeste tillatte "vinterspenning" slik at den ikke slutter å lade for tidlig.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Røilern

Med manuell regulering av ladespenning så blir det vel vanskelig å simulere en vanlig lader? Vill spenningen stige sakte i begynnelsen av ladingen?

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Sitat fra: Røilern på august 05, 2018, 06:06:38
Med manuell regulering av ladespenning så blir det vel vanskelig å simulere en vanlig lader? Vill spenningen stige sakte i begynnelsen av ladingen?
En DC/DC med variabel utgangsspenning vil gi full strøm helt til batteriet når spenningen du har stilt inn på den. Deretter vil den holde spenningen konstant på det du har stilt inn.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Røilern

Mao som en vanlig lader, det som mangler er "float charging"
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Jokke

Sitat fra: OS på juli 20, 2018, 15:08:17
Ja det stemmer at jeg har en tilsvarende løsning. Jeg bruker bare èn DC/DC konverter da jeg har 24V AGM på begge sider. Styrer retning med relè (via CBW) og av/på med CBW. Pass på at du velger en DC/DC med variabel utgangsspenning da det er bare de som kan brukes som batterilader. Jeg bruker denne:
https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Orion-Tr-DC-DC-converters-isolated-100-250-400W-EN.pdf

Er disse DC/DC omformerene både buck og boost? Planlegger å lade batteri A med batteri B som har samme nominelle spenning. Dvs først har B høyere spenning enn A, men etterhvert synker spennigen til B og blir lavere enn A.

Røilern

Nei det er de dessverre ikke, de er ikke spesielt kostbare - du kan jo ha to


Redigert: (Manglende kunnskap om Buck Boost convertere) - INgen tvil om at de gjør akkurat dette

"A buck (step-down) converter combined with a boost (step-up) converter
The output voltage is typically of the same polarity of the input, and can be lower or higher than the input. Such a non-inverting buck-boost converter may use a single inductor which is used for both the buck inductor mode and the boost inductor mode, using switches instead of diodes,.
[2][3] sometimes called a "four-switch buck-boost converter",[4] it may use multiple inductors but only a single switch as in the SEPIC and Ćuk topologies."
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Sitat fra: Jokke på februar 19, 2019, 20:59:53
Er disse DC/DC omformerene både buck og boost? Planlegger å lade batteri A med batteri B som har samme nominelle spenning. Dvs først har B høyere spenning enn A, men etterhvert synker spennigen til B og blir lavere enn A.
Ja de kan brukes til det du beskriver. Det er akkurat dette jeg bruker den til. Les databladet jeg lenket til så ser du det.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod